Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på getostpaj

  • 13 september 2000

    Blev bjuden på en getostpaj för ett tag sen. Är det någon som kan ett bra recept? I brist på just getost-kanske ngn annan smarrig paj???

  • 13 september 2000

    Getostpaj - ca 6 persPajdeg2,5 dl vetemjöl100 g smör eller margarin2 krm saltca 4 msk (knappt 1 dl kallt vatten)Fyllning1,5 dl riven, mellanstark ost.200 g getost50 g hackade valnötter3 ägg1,5 dl mjölk2 krm svartpeppar Hacka samman mjöl och matfett, gärna i en matberedare. Tillsätt salt och så mycket vatten att degen blir smidig.Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga botten med en gaffel. Låt skalet stå svalt ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Förgrädda pajskalet tills det fått lite färg, ca 15 min. Lägg riven ost, skivad getost och hackade valnötter i pajskalet. Vispa samman ägg och mjölk och häll fyllningen i pajskalet. Krydda. Grädda pajen mitt i ugnen ca 25 min eller tills fyllningen stelnat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.