Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på vinbladsdolmar?

  • 6 mars 2000

    Undrar om någon har recept på vinbladsdolmar med ris, köttfärs, örtkryddor mm i? Är bla en iransk rätt.Skicka gärna receptet till [email protected]

  • 10 mars 2000

    Jag brukar göra vinbladsdolmar med ris och pinjenötter. Du kan tillsätta brynt köttfärs om du vill. Såhär gör jag;Hetta upp 3 msk olivolja i en panna, stek 2 hackade gula lökar däri. Tillsätt 3/4 dl ris och häll på 2 dl vatten. Salta och peppra och koka ca 15 min. Tillsätt 3 msk rostade pinjenötter och 2 msk korinter. Lägg ca 30 vinblad från burk i kokande vatten och tag upp och låt rinna av efter 1 minut. Fördela risfyllningen på bladen och rulla samman. Lägg dolmnarna i en kastrull, häll på 3 msk olja och 3 msk vatten och koka på svag värme ca 45 min.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.