Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept till lergryta

  • 2 oktober 2003

    Önskar recept till lergryta!Jag har fått en lergryta med vetinte hur man använder den kan någonge mej tips och recept. Tack

  • 3 oktober 2003

    Hej!Jag brukar göra kyckling i lergryta som blir jättegod. 1 hel kyckling som jag fyller med tex persilja, bacon, rivet skal från citron, ja, vad man känner för.Blanda soya, olja, salt och peppar och pensla kycklingen.ställ in grytan kall i ugn och sätt temperaturen på 250 grader i ca 1-1½. Sista 10 min slår du över Vitt matlagningsvin.Gör sedan en sås på skyn och servera med ris. MUMS!! Enkelt och barnen älskar det.Lycka till

  • 5 januari 2004

    Vill bara påminna dig om att grytan skall ligga nedsänkt i kallt vatten ca: en timme varje gång du skall använda den.Det finns en bok 'Allt gott ur romargrytan' av Dora Defesche (Bonniers) med många recept. Jag har inte boken själv, bara några dåliga kopior av en del av recepten. Den kanske finns att låna på biblioteket.Lycka till med grytan, den är suverän att laga mat i.Frank

  • Tillberga 28 november 2007

    jag är oxå lite fundersam över denna märkliga tingest

    har en men vet inte riktigt hur jag skall få till det

  • Lilljeppe 28 november 2007

    Hej! Under mina recept finns herrgårdsstek är super duper gott. Den gör man i lergryta(Y)

  • MatAnders 29 november 2007

    Fördelen med lergryta är att kycklingen blir saftig samt att det blir ett crispigt gott skinn.

  • Tillberga 29 november 2007

    Skrivet av MatAnders den 29 nov 2007

    Fördelen med lergryta är att kycklingen blir saftig samt att det blir ett crispigt gott skinn.


    hur gör du med din kyckling Anders
    jag behöver en lektion liksom

    Måd

  • okeand 29 november 2007

    Jag brukar använda min lergryta att tillaga t ex hel kyckling i. Den blir saftig och god. Så här gör jag:
    Lägg iblöt lergrytan minst 30 min.
    Skala och dela potatisar och morötter i större bitar. Lägg dessa i botten på grytan. Salta, peppra och strö över dragon. Dela kycklingen i två delar. Krydda delarna och lägg dem med skinnsidan upp. När det återstår ca 15 min av stektiden tar jag av locket för att få fin och knaprig yta. Tiden i ugn kan du variera. Låg värme = lång tid. Hög värme = kortare tid. Det är det som är fördelen med lergrytan. Vill du ut på en skidtur, lägg in köttet i lergrytan på låg värme. När du kommer hem efter några timmar så är maten klar.

  • evaldo 29 november 2007

    Jag har ett recept på kotletter i lergryta som jag tycker smakar alldeles utmärkt, kanske något att prova. Det klarar sig själv, sen har du allt klart på en gång, bara att äta och se glad ut.
    Kolla i mina recept så hittar du det.
    MVH evaldo

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.