Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rengöra gjutjärnspanna.

  • cecland 11 maj 2009

    Måste det vara grovsalt? Eller går det bra med vanligt salt?

    /En som har fått mormors gamla :-)

  • bernit 11 maj 2009

    Skrivet av cecland den 11 maj 2009

    Måste det vara grovsalt? Eller går det bra med vanligt salt?

    /En som har fått mormors gamla :-)


    Det går bra med vanligt salt oxå!

  • Monika46 11 maj 2009

    Skrivet av dirtyhead den 19 feb 2009

    Efter att man använt sina gjurtjärnsgrytor och stekpannor behövs det oftast en ordentlig rengöring av dem för att få bort allt fett som bränt in i dem. Att bara ta diskmeddel eller till med stålull hjälper föga om pannan har något år på nacken. Man får helt enkelt inte bort allt som brännt in. Men det finns ett lätt sätt att få pannan och bli som ny igen.

    Köp grovsalt. Häll tillräckligt mycket av det i pannan. Det ska vara så mycket så att hela botten täcks rejält (helst 5mm tjockt över hela pannan.
    Sätt den nu på spisen och ha värmen på max. Låt pannan stå på denna värme i ca 30 minuter. Skaka om emellanåt.
    Saltet kommer nu att dra ur allt fastbränt fett ur pannan så att den återigen blir alldeles silvergrå och fin.
    Häll bort slatet och låt pannan svalna helt och hållet.

    Nu ska vi ta och olja in den så att maten inte bränner fast så lätt de första gångerna.
    Häll rejält med olja i pannan. Det måste täcka hela botten ordentligt.
    Sätt pannan på spisen igen men denna gång på mycket svag värme (typ ettan eller max tvåan). Låt oljan sakta värmas in i pannan i ca 20 minuter. Skaka hela tiden och se till att ingen del av botten torkar ur för då måste du på med mer olja igen. Om den torkar ur små fläckar så har du för hög värme. Vi vll inte att oljan skall bränna in utan bara på mycket svag värme olja in pannan igen.

    Nu kan du hälla bort all olja och torka ur pannan med vanligt hushållspapper. Din panna är nu som ny igen.

    Jag gör detta med jämna mellanrum ca 2 ggr/år.


    Hur får man rent en spisplatta av gjutjärn? Har en spis i min sommarstuga där spisplattan rostat ordentligt... Tacksam för tips!!

  • mooseella 11 maj 2009

    Något som tar bort rost väldigt bra är ketchup. Bred på ett lager och låt verka några timmar, gärna över natten. Både rostiga verktyg och spisplattor blir väldigt fina. Smörj in med vanlig matolja efter att ha tvättat bort ketchuoen..

  • redd 11 maj 2009

    Ang. diskmedel.
    Det som gör gjutjärnpannor så bra och varför man smörjer in dom är för att dom absorberar, fantastiskt bra om det är olja som sugs in och sedan avges vid stekning, men det är ju inte lika trevligt att få rester av diskmedel i maten (N)

    Vidare rekomenderar jag saltet även till utsidan, har en gammal stekpanna som är så skitig att man kan skära bort det med kniv (är som segt, glibbigt gummi) och det släppte med salt.. Nu var jag för slö för att fixa hela pannan men skall göra det en vacker dag har jag tänkt mig, Tror dock jag skall testa och värma upp den och sedan ställa den i ett fat med "finsalt" först för att dra ut lite av allt härsket fett som sitter i den.

    Tack för tipset med ketchup, skall ta och testa det på några av trädgårdsredskapen ;)

  • boz1965 12 maj 2009

    Skrivet av kattgnag den 19 apr 2009

    Måste bara passa på att fråga! Vi har några äldre gjutjärnspannor som jag ALDRIG vill vara utan men:
    1. Jag har en annan lite speciell sorts gjutjärnsgryta som jag fått av min mormor (bortgången sen måånga år tillbaka) - den är just emaljerad på insidan och DEN vet jag inte hur jag ska sköta riktigt:'(
    Den har jag diskat som vanligt och aldrig smörjt in eftersom den varit emaljerad.
    Även utsidan verkar vara "glaserad" av ngt slag.... Ska man sköta denna på ett speciellt sätt??
    Och varför i jösse namn emaljerade man??
    2. Har också hört att man inte skall koka soppa och såser i järngrytor då detta förfarande tydligen skulle kunna "suga" ur grytan på nåt sätt. Vi gör (aldrig soppa) men ibland köttfärssås i en järngryta och olika "receptgrytor" som är ganska såsiga/saftiga och då fastnar det lätt i botten. Vad är felet då?
    För såsigt??


    1. En emaljerad gryta, gjutjärn eller ej, är inte lika känslig för dofter/smaker/uttorkning som "rent" gjutjärn och dem sköter du som dina vanliga kastruller och grytor. Det går alldeles utmärkt att använda diskmedel i dessa, men de ska fortfarande INTE maskindiskas eftersom maskindiskning innebär snabba temperaturförändringar som kan orsaka fula sprickor i emaljen där det kan samlas smuts och bakterier. Emalj är i grund och botten en glasbeläggning och spricker om temperaturen ändras för snabbt och för mycket.

    2. Det går alldeles utmärkt att göra såser och soppor i gjutjärnskärl. Det är en myt att det inte skulle vara bra. Om det vore sant skulle man inte kunna göra t.ex. en köttgryta i gjutjärngrytan. Däremot om du har gjort en rätt med mycket tomat eller nåt annat som löser upp fetthinnan i grytan/pannan kan det vara på sin plats att återinfetta kärlet med t.ex. olivolja (ta nu inte den finaste och dyraste 'Extra Virgin-oljan' till detta utan det går bra med billig 'fulolja').

    Att det 'sätter sig' i bottnen beror oftast på att fetthinnan är borta, och då behöver du återinfetta. Hur du gör läser du här: http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/skotsel_sv.pdf

  • boz1965 12 maj 2009

    Skrivet av mooseella den 12 maj 2009

    Något som tar bort rost väldigt bra är ketchup. Bred på ett lager och låt verka några timmar, gärna över natten. Både rostiga verktyg och spisplattor blir väldigt fina. Smörj in med vanlig matolja efter att ha tvättat bort ketchuoen..


    Lite OT men...

    Jag brukar putsa mina kopparkärl med ketchup - det är mycket billigare och bättre än dyrt kopparputs och dessutom miljövänligt. Pensla på ett ganska tjockt lager av ketchupen med en brödpensel eller liknande och låt stå en halvtimme. Diska sedan av kärlet och efterputsa med en mjuk och luddfri trasa (jag använder en gammal frottésocka), och kopparen blir som ny igen. Coca Cola funkar också bra, men då ska kärlen blötläggas i colan ett par timmar först.

    Cola funkar fint till att lösa upp smuts- och kalkavlagringar i toastolen också. Ta bort allt vatten i 'kröken' och häll på en tvåliters cola och låt stå över natten och, vips, har du en ren och kalkfri toa.

  • viweb 12 maj 2009

    Oj, vilken intressant tråd! Jag har en gjutjärnspanna som jag försökt sköta på rätt sätt. Aldrig diskmedel och återinfettning efter användning.

    Dock verkar det vara en svart beläggning i pannan som nu har börjat flaga. Är det svarta "skit" som jag ska försöka skrubba bort, eller har jag lyckats förstöra pannan på nåt sätt? Det är inte så kul att använda den som den är nu eftersom det lossnar svarta flagor i maten :(

  • boz1965 12 maj 2009

    Skrivet av viweb den 12 maj 2009

    Oj, vilken intressant tråd! Jag har en gjutjärnspanna som jag försökt sköta på rätt sätt. Aldrig diskmedel och återinfettning efter användning.

    Dock verkar det vara en svart beläggning i pannan som nu har börjat flaga. Är det svarta "skit" som jag ska försöka skrubba bort, eller har jag lyckats förstöra pannan på nåt sätt? Det är inte så kul att använda den som den är nu eftersom det lossnar svarta flagor i maten :(


    Det svarta är inbrända matrester och är inget farligt eller ens sätter någon smak på det du tillagar, men det är ju inte så roligt med svarta flagor i maten.

    Du kan skrubba pannan med en grov stålboll (OBS! INTE Svinto eller annan intvålad stålull) under rinnande, ljummet vatten för att få bort allt löst. Var inte rädd för att ta i ordentligt - pannan tar ingen skada av lite "hårdhänt kärlek" :p. Sedan måste du återinfetta pannan, annars rostar den.

  • viweb 12 maj 2009

    Tack för otroligt snabbt svar!
    Jag ska testa ikväll!(Y)

  • boz1965 12 maj 2009

    Ett tips bara: Använd gummihandskar (gärna engångs - synd att förstöra diskhandskarna) annars blir du svart om händerna, och det kan vara lite svårt att få bort i en handvändning.

  • Matglad-54 12 maj 2009

    :) Det här med att göra rent med coca-cola.....om det blir så rent med colan undrar vad det är för skit man dricker om man nu kan göra rent med den,blääää(N)

  • berggrenskan 12 maj 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 12 maj 2009

    :) Det här med att göra rent med coca-cola.....om det blir så rent med colan undrar vad det är för skit man dricker om man nu kan göra rent med den,blääää(N)


    Har du hört om vad som händer om man lägger en tand i ett glas med coca-cola över natten.
    Nästa morgon är tanden borta. Har inte provat det själv, men jag tror att det är sant. Har förstått att coca-cola är väldigt frätande.

  • Erajscha 12 maj 2009

    Skrivet av berggrenskan den 12 maj 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 12 maj 2009

    :) Det här med att göra rent med coca-cola.....om det blir så rent med colan undrar vad det är för skit man dricker om man nu kan göra rent med den,blääää(N)


    Har du hört om vad som händer om man lägger en tand i ett glas med coca-cola över natten.
    Nästa morgon är tanden borta. Har inte provat det själv, men jag tror att det är sant. Har förstått att coca-cola är väldigt frätande.


    Det är icke sant

    http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=colatanden.html&m=1&q=coca+cola&markera=ja

  • Gnurf 12 maj 2009

    Vadå...Tandfen finns inte!!???? :'( *berövad på alla mina illusioner*

  • boz1965 12 maj 2009

    Skrivet av berggrenskan den 12 maj 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 12 maj 2009

    :) Det här med att göra rent med coca-cola.....om det blir så rent med colan undrar vad det är för skit man dricker om man nu kan göra rent med den,blääää(N)


    Har du hört om vad som händer om man lägger en tand i ett glas med coca-cola över natten.
    Nästa morgon är tanden borta. Har inte provat det själv, men jag tror att det är sant. Har förstått att coca-cola är väldigt frätande.


    Nej, det stämmer inte! Den myten har TV-programmen Brainiac och Mythbusters motbevisat. Därmot blir tanden kraftigt missfärgad. Men bara den saken kan ju lätt göra att man tappar lusten på cola.

    Det som "gör rent" i colan är fosforsyran som den innehåller och som har en särskild effekt på kalkavlagringar. Moderna badrumsrengöringsmedel (pust - långt ord) innehåller ofta fosforsyra.

  • boz1965 12 maj 2009

    Skrivet av Gnurf den 12 maj 2009

    Vadå...Tandfen finns inte!!???? :'( *berövad på alla mina illusioner*


    Lugn, Gnurfen...

    Visst finns Tandfén, jag såg henne parta loss med Påskharen i vintras på Jultomtens stora nyårsbal. :p

  • kattgnag 12 maj 2009

    Tack för tipset, boz1965, ang emaljerad gryta!
    Äger faktiskt ingen diskmaskin - diskar alltid för hand.....
    Och nu kan jag iallafall fortsätta med mina köttfärssåser (bl.a) i gryta - skönt.
    Har alltid återinfettat men inte "bränt" in fettet, det är nog en bra idé.
    Tack igen!

  • Gnurf 12 maj 2009

    Nu spårar du ju ut fullständigt bozze...vem är så inbota korkad i knoppen att man drar in en Påskhare i en Julsaga!?? Den byfånen borde ju skjutsas till veterinären....(Y)

    Skrivet av boz1965 den 12 maj 2009

    Skrivet av Gnurf den 12 maj 2009

    Vadå...Tandfen finns inte!!???? :'( *berövad på alla mina illusioner*


    Lugn, Gnurfen...

    Visst finns Tandfén, jag såg henne parta loss med Påskharen i vintras på Jultomtens stora nyårsbal. :p

  • boz1965 12 maj 2009

    Skrivet av Gnurf den 12 maj 2009

    Nu spårar du ju ut fullständigt bozze...vem är så inbota korkad i knoppen att man drar in en Påskhare i en Julsaga!?? Den byfånen borde ju skjutsas till veterinären....(Y)

    Skrivet av boz1965 den 12 maj 2009

    Skrivet av Gnurf den 12 maj 2009

    Vadå...Tandfen finns inte!!???? :'( *berövad på alla mina illusioner*


    Lugn, Gnurfen...

    Visst finns Tandfén, jag såg henne parta loss med Påskharen i vintras på Jultomtens stora nyårsbal. :p


    Ja, nu är det ju så att Påskharen inte var inbjuden, men han dök upp i alla fall. Eftersom Tomten är en snäll man ville han inte kasta ut honom. :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.