Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rengöra saftsilen

  • crazycavylady 21 juli 2012

    Hej, sitter och gör saft för första gången i mitt liv och inser nu att jag inte har en aning om hur man rengör silen som är i tyg på bästa sätt.

    Kör man den i tvättmaskinen med tvättpåse (silen har metallöglor på sig) eller e det handdisk som gäller?

    Tack på förhand

  • svengelsk 21 juli 2012

    En varning, jag körde min i tvättmaskin och trots att jag hantvättat den först blev det fläckar på en handduk.

  • husmusen88 21 juli 2012

    Den blir aldrig ren är min erfarenhet, man låter den ligga i blöt med lite vinsyra, det löser upp det mesta och sen får man nog acceptera att den är bärfärgad för vit blir den aldrig igen utan massor av kemikalier. Och är inte så förtjust i att använda det in något jag ska ha till mat.

  • Cassiopeya 21 juli 2012

    Jag kör min i tvättmaskinen också, utan något annat. Brukar göra några olika saftkok på en gång så jag får fler silar att tvätta. Sen kör jag dem på kortprogrammet, 30 min. Funkar bra, fast det är klart, vita blir de ju inte.

  • sikaal 21 juli 2012

    Jag har kört mina sildukar i maskin, tillsammans med annan tvätt, i alla år. Jag har väl haft tur, har aldrig fått fläckar på något. Jag brukar tvätta ur dem med diskmedel först, sedan i maskin vanligtvis 60 grader. De blir inte vita, men rena. Jag har en särskild sil till fläder, citron och sånt som är "vitt".

  • robzon 22 juli 2012

    Jag brukar koka min i kastrull på spisen med lite diskmedel
    sedan sköljer jag av den och kokar den i gen .. har gjort så i alla år jag saftat .. '
    lärde mig det av en gammal släkting ...som var i livet för en massa härrans år sedan...

  • DoctorWho 22 juli 2012

    Jag sköljer ur silduken väl under kökskranen och tvättar den i 90 grader tillsammans med kökshandukarna. Inget har blivit missfärgat och silduken blir nästan vit. Mamma och mormor gjorde också så.

  • Memelie 14 september 2012

    En ny silduk kostar 12,50 på Willys...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.