Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rengöringstips

  • Thomas65 12 januari 2009

    Har nu äntligen köpt en rejäl och förhoppningsvis bra stekpannna, en Hackman Matador. (H)
    Tröttnade på alla "billiga" teflonpannor...

    Nu vill jag ha hjälp hur jag på bästa sätt rengör den, på undersidan!
    Den blir missfärgad och vanligt diskmedel biter inte... :(

    Tacksam för goda råd! :o

  • farmoringer 12 januari 2009

    Svinto säger jag då...Superbra. Repar inget så länge den löddrar..

  • Lilljeppe 12 januari 2009

    Jag håller med farmoringer. Svinto tar bort allt som inte ska vara där.(Y)

  • bernit 12 januari 2009

    Jag använder nästan alltid salt och skrubbar med för att sedan bara skölja, (det gäller alla grytor, bleck och pannor

  • hanstom 21 januari 2009

    En stor burk grovt havssalt bör stå mellan spis o diskbänk.
    Billigt o bra både till grytskrubbning o matlagning.

  • The_mama97mia 21 januari 2009

    *wow* kan jag ha det till typ min gjutjärnsgryta och stekpanna alltså? Har jag ju aldrig testat! Tycker det är lite svårt att rengöra gjutjärn... Tänk vad lite man vet. :)

  • boz1965 21 januari 2009

    Skrivet av mama97mia den 21 jan 2009

    *wow* kan jag ha det till typ min gjutjärnsgryta och stekpanna alltså? Har jag ju aldrig testat! Tycker det är lite svårt att rengöra gjutjärn... Tänk vad lite man vet. :)


    Bara du inte använder det invändigt. Gjutjärn tar smak av Svintot, liksom av alla andra rengöringsmedel plus att du måste steka in din panna igen.

  • annelieberggren 21 januari 2009

    diskmaskin diskmedel är ochså super, jag rengör min perkulator med det, och gissa om det blir rent, som ny. Jag lägger i 2 msk i silen och lite får gärna trilla i kannan sen brygger jag mitt diskmedel. skölj noga efteråt.

  • The_mama97mia 21 januari 2009

    Boz, tack, jag menade saltet!
    Svinto o annat detergent använder jag ju inte till gjutjärn...

  • boz1965 21 januari 2009

    Skrivet av mama97mia den 21 jan 2009

    Boz, tack, jag menade saltet!
    Svinto o annat detergent använder jag ju inte till gjutjärn...


    PUH! Blev nästan lite mörkrädd där ;)

  • Lotten_J 21 januari 2009

    Ursäkta en dum fråga men hur rengör jag en gjutjärnsgryta med saltet? :o Jag brukar använda uppkokat vatten med bakpulver i till vanliga pannor....kan man ha det till gjutjärn? Har inte vågat prova...

  • 21 januari 2009

     

  • 21 januari 2009

     

  • The_mama97mia 21 januari 2009

    Skrivet av Binge56 den 21 jan 2009

    Lotten J
    Det är bättre att ställa en dum fråga - än att känna sig dum resten av livet.
    Gjutjärn- gryta stekjärn, häll i, på grovt salt. Plattan på högsta effekt. När saltet börjar "poppa" kan du stänga av värmen.
    Porerna i gjutjärnet öppnar sig i den höga värmen och saltet suger åt sig gammalt fett, smuts.
    Borsta rent när allt har svalnat, med en disk- eller rotborste.



    TACK BÅDA TVÅ nu fattar jag ju HUR jag ska göra med...
    Toppen! /Mia

  • Lotten_J 22 januari 2009

    Jättebra tips...tack (Y) Hur ofta kan man använda sig av saltet vid rengöring? Jag har liksom alltid vart försiktig med min gjutjärnspanna, sen är jag noga med att olja in den mellan varven....spelar det ngn roll vilken olja man har? Ska man någon gång anv diskmedel?


    Skrivet av Binge56 den 21 jan 2009

    Lotten J
    Det är bättre att ställa en dum fråga - än att känna sig dum resten av livet.
    Gjutjärn- gryta stekjärn, häll i, på grovt salt. Plattan på högsta effekt. När saltet börjar "poppa" kan du stänga av värmen.
    Porerna i gjutjärnet öppnar sig i den höga värmen och saltet suger åt sig gammalt fett, smuts.
    Borsta rent när allt har svalnat, med en disk- eller rotborste.

  • hanstom 22 januari 2009

    Till Lotten_J,det fina med gjutjärn är att den håller minst en livstid om kvaliteten(tyngden)
    är den rätta, och den får lite omsorg.
    du kan efter varje stekning bara ha i salt o torka runt med hushållspapper tills du får en
    ren o slät yta i pannan, att hetta upp pannan till maxtemp kan göra mer skada än nytta
    särskilt om man får för sig att skölja ur pannan i kallt vatten efteråt.
    ta sedan billigaste matoljan för att pannan ej ska rosta.
    Köp REJÄLA (Dyra) gjutjärnspannor-grytor det lönar sig med tiden när dina barn och eller
    barnbarn får ärva dom.

  • ros 22 januari 2009

    När jag har använt mina gjutjärnsstekpannor och min stekgryta i gjutjärn så diskar jag bara ur dem med varmt vatten och diskborsten.
    Torkar dom torra och smörjer in efter varje användning med rapsolja.
    Det fungerar jättebra!
    Lycka till!

  • JennyV 22 januari 2009

    Härsknar inte oljan?? Smörjde in en gjutjärnspanna jag hade en gång men den luktade ju apa efter ett tag :(

  • hanstom 22 januari 2009

    [ quote]Skrivet av JennyV den 22 jan 2009


    Härsknar inte oljan?? Smörjde in en gjutjärnspanna jag hade en gång men den luktade ju apa efter ett tag :(

    en tunn hinna så att den inte rostar i ev fukt,sen använder
    man väl pannan så ofta att den inte härknar av matolja

  • boz1965 23 januari 2009

    Skrivet av JennyV den 22 jan 2009

    Härsknar inte oljan?? Smörjde in en gjutjärnspanna jag hade en gång men den luktade ju apa efter ett tag :(


    Jag använder olivolja till mina gjutjärnspannor/-grytor och det har hittills aldrig luktat härsket om dem. Man ska bara inte fläska på med ett för tjockt lager. Det räcker att ta lite olja på en bit hushållspapper och smörja ett tunnt lager så håller de sig fina och fräscha.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.