Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

replay oval

• 13 maj 2001

Tackar för dina råd men ditt kryddsillsrecept förutsätter man har tillgång till sk. halvfabrikat i form av inlagd saltsill och det har inte jag därför önskar jag veta hur man saltar in sill eller dess motsvarighet.Om jag inte missminner mig så lägger man in kryddsill rå,brukade regelbundet köpa från Chrinstiansö(utanför Bornholm) eller från listerlandet i Blekinge sandelinlagd kryddsill och jag har flera gånger studerat processen och visst användes rå sill(vassbuk). När det gäller ansjovis är jag intresserad av den Svenska varianten och önskar veta proportioner salt socker ,kryddor osv.Matjesill är också något jag är intresserad av att göra men att hitta några recept i via webben har inte jag lyckats med.Här finns en motsvarighet till vad jag skulle difiniera somm sill roundbelly sardiella som trots namnet förekommer i alla storlekar och är fet och bör passa till att salta in.Här finns också smooth-scale rainbow sardin som påminner om vår skarpsill och kanske passar som kryddsill.Commerson´s anchovy är kanske något som kan användas till vad låter som och så finns det dorsh wolf herring som också påminner om våra sorter.Ja och så finns det alla andra sorter inklusive olika makrillsorter. Så här finns verkligen möjligheter till att pröva olika möjligheter men tyvärr har mina kunskaper om dom grundläggande förutsättningarna förbleknat beroende på allt går att köpa färdigt i Sverige men nu efterlyser jag recept från basic råvara till färdig produkt.Om du tänker hur det var i Sverige för cirka 50 år sedan när morsor fixa allt från råvara till färdig produkt så hoppas jag du förstår vad jag är ute efter.Hotta hälsningar JIM

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.