Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Revben på viltsvin

  • jas65 3 maj 2010

    Hej,
    Jag har 4 kilo revben av vilt svin. Jag har tänk att koka det i en buljong med grönsaker och lök & rotfrukter tillsamans hickori röksmak samt en del lagrad wiskey och sedan grilla det över en rökbädd på låg temperatur under 1 timme. Är det någon annan som har nått gott recept på grillning av vilt svin?
    Höfta på med våra vildsvin för det finns för många av dem.
    Anders

    Mvh om det heter vilt svin / vildsvin / vild gris Har redigerat texten:)

    Vilt är vilda däggdjur och fåglar som jagas för att bli mänsklig föda, som hobby, eller för att hålla viltstammen på en rimlig nivå. Olika djur jagas i olika delar av världen vilket påverkas av klimatet, av djurtillgången, av den lokala matkulturen och av vad som är accepterat att jaga i den delen av världen. Olika åtgärder som gynnar beståndet av en art kallas viltvård.

    Ofta delar man in vilt i småvilt och högvilt, beroende på de lagar som reglerar jakten. Exempel på småvilt är kanin och hare och fåglar som fasaner och änder. Högvilt kan vara till exempel älg, hjort, säl och björn. Termen storvilt brukar användas för sådana djur som huvudsakligen jagas som troféer och inte för köttets skull, som elefant, lejon och noshörning.

    Man kan även skilja på hårvilt (däggdjur) och fjädervilt (fåglar) efter franska kökets uppdelning i gibier à poil respektive gibier à plume. Vidare kan man beteckna viltet efter beteende, så kan man t.ex. särskilja tryckande vilt (fälthöns och harar) från löpande eller sträckande (änder och gäss). De jaktbara rovdjuren, som björn, lodjur, räv och mård kallas för rovvilt. Slutligen kan man skilja ut klövvilt från annat vilt.

    Inom matlagning menas med vilt kött från vilda djur, som t.ex. älg, rådjur, hjort, fasan och ripa. Även ren kallas ibland i matsammanhang för vilt. Viltkött är magert, näringsrikt och ekologiskt

  • mooseella 3 maj 2010

    Vildsvinstek, klappa in regält med timjan(ska täcka hela köttbiten), vira in den i folie och ställ den i ugnen eller gör en regäl grop i en glödbädd och lägg ner steken däri. Beroende på hur stor den är så kolla efter någon timme om den är klar. När den är uppe i temp så låt den vila en stund. skär den sedan i tunna skivor och bara njut...Är den helt kall passar det med en whisky till =) Inga andra kryddor bara timjan..

  • Bumbis 3 maj 2010

    Vad är viltsvin? Svaret du fått är vildsvin, är det samma? Detta är inte för att mästra dig men du skrev det så många gånger så jag tänkte att det var något "nytt".

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.