Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ris för japansk mat (t.ex. sushi)

  • Udontaste 4 juli 2009

    Till alla er som ska göra japansk mat, men i affären står och sliter ert hår då det enda japanska ris som står att finna är svindyrt "sushiris". Man kan gå in på speciella hemsidor och hitta äkta japanskt ris, men vem vill köpa 5 kg (återigen) dyrt ris?

    Vad är då japanskt ris? Det är en rundkornig sort som blir klibbigt vid tillagning.
    På de flesta sushirestauranger och andra inrättningar som hävdar att man gör japansk mat, används oftast långkornigt ris (kanske har de också liknande problem som nämndes ovan).

    Så, för att knyta ihop säcken; det finns faktiskt japanskt ris i Sverige och har funnits väldigt länge för den delen och är heller inte speciellt dyrt jämfört med de andra typerna som nämnts tidigare. Av hävd och tradition har vi dock använt detta ris till gröt och det heter därför GRÖTRIS.
    Jo, så är det. Detta ris är helt vanligt rundkornigt (japanskt) ris och kan användas på samma sätt som ris används i japan. Min japanska flickvän och jag har så gjort i flera år och enda skillnaden mot s.k. sushiris är att det är billigare.

    Bra va?:)

  • The_mama97mia 4 juli 2009

    Heja, bra tips!
    (Y)

  • alexdenipaul 14 juli 2009

    Underbar Jag gillar chokladmousse kaka väldigt mycket är jag verkligen tacksam för att ni sitt recept cheap hotels på grund av dess mycket lätt att göra och gott. tack så mycket

  • Lunchdax 29 januari 2011

    Tack för detta tipset! Just pågrund av priset köper jag aldrig japanskt ris, men grötris är desto bättre! Tjoho! :D

  • Cassiopeya 29 januari 2011

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.