Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

RISKOKARE

  • Matvagott 25 december 2008

    Hejsan...
    Fick en ris kokare i julklapp,
    är det någon som har en riskokare och vad tycker ni om den???

    Lite osäker på den , men man kan ju ändra sig..
    Kanske perfekt och använda bara man vänjer sig..

  • sonja55 26 december 2008

    Hej på dig! Har haft min riskokare i 6 år, tycker den är suverän bara att blanda ris, vatten och salt behöver ingen passning. Lycka till. / Sonja (Y)(Y)

  • The_mama97mia 26 december 2008

    jag skaffade en riskokare för ett tag sen o tycker det är bra, men lite svårt att dosera exakt, jag kokar helst jasminris o det är ju lite svårt att dosera även vid vanligt kok.... hoppas jag lär mig med tiden, annars är det toppen med riskokaren, gillar att det blir som lite skorpa i botten, tips - ha i en liten klick smör vid kokningen.

  • monac 26 december 2008

    ja visst ja...har oxå en riskokare...använde den flitigt under ett par år. Mycket bra resultat. Den har dock hamnat långt in i ett skåp(vet inte varför faktiskt????)...men ska damma av den och börja använda igen....vi äter mycket ris här hemma(mest basmati) Går liksom inte att misslyckas och riset blir vitt och fluffigt som på värsta asiat restaurang.
    Inga fastbrända riskastruller heller att diska.
    Hoppas du kommer trivas med den!

  • The_mama97mia 26 december 2008

    monac, hur doserar du när du gör basmatiris i riskokaren då?

  • The_mama97mia 26 december 2008

    konstigt, jag vet att vi diskuterat detta med riskokare i tidigare trådar, sökte på riskokare i Matprat. Hittade flera träffar men kunde inte gå in på ngn enda av de trådarna... hmmm?

  • MatAnders 26 december 2008

    Jag kör pekfingermått d.v.s ha vatten motsvarande första leden på pekfingret för jasmine ris och lite mindre för basmati som kokar fortare. Det brukar bli kanon varje gång.
    Lycka till

  • evaldo 26 december 2008

    Recept på att koka olika ris. Kokt ris som basmati, långkornigt ris, jasminris, råris, och vildris. En riskokare är ett bra inköp om du kokar ris ofta. Jag brukar koka en större omgång, äter en del och sedan kan man spara resten i kylen eller frysa in portioner som man kan mikra eller värma, göra stekt ris på osv. Här nedan är alltså recept på att koka ris i kastrull.

    Ingredienser till recept
    LÅNGKORNIGT RIS 4 PORTIONER:
    3 dl långkornigt vanligt ris
    6 dl vatten
    3 krm salt
    RÅRIS 4 PORTIONER:
    3 dl råris
    8 dl vatten
    1 tsk salt
    BASMATIRIS 4 PORTIONER:
    3 dl basmatiris
    6 dl vatten
    3 krm salt
    JASMINRIS 4 PORTIONER:
    3 dl jasminris
    4 dl vatten
    VILDRIS 4 PORTIONER:
    2 dl vildris
    6 dl vatten
    2 krm salt

    Tillagning av recept
    LÅNGKORNIGT RIS: Lägg riset i en kastrull och fyll på med vatten samt salt. Koka upp och låt sjuda med lock i ca 20 minuter.
    RÅRIS: Skölj riset i durkslag eller i kastrullen och häll ut vattnet. Tillsätt vatten och salt. Koka upp och låt koka med lock i 45 minuter.
    BASMATIRIS: Lägg basmatiriset i en kastrull och koka upp med vatten och salt. Koka sedan på svag värme med lock i 20 minuter. Du kan också blötlägga riset i en halvtimme innan. Häll av vattnet och koka med lock i 4 dl vatten i 15 minuter.
    JASMINRIS: Lägg riset i en kastrull och skölj jasminriset väl i några omgångar tills vattnet är nästan klart. Koka upp med vatten och låt koka på svag värme med lock i 10 minuter. Ta av från värmen och låt stå i ytterliggare 10 minuter.
    VILDRIS: Koka upp vildriset med vatten och salt. Låt koka med lock på svag värme i ca 50 minuter. Du kan korta koktiden till 40 minuter genom att lägga vildriset i blöt 40 minuter.

    Portioner : 4 portioner koka ris

  • elpatron 26 december 2008

    Riskokare = En överhettad bil från Kina (Y)

    Förresten, hur ser man att en bil kommer från Polen?
    SVAR: På lacken
    :D:D:D

  • 26 december 2008

    Skrivet av matvagott den 25 dec 2008

    Hejsan...
    Fick en ris kokare i julklapp,
    är det någon som har en riskokare och vad tycker ni om den???

    Lite osäker på den , men man kan ju ändra sig..
    Kanske perfekt och använda bara man vänjer sig..


    Jag fick en elektrisk äggkokare för några år sedan, den stod
    ett tag längst in i skåpet, men nu är den kastad. Det finns så många onödiga apparater, tycker jag, såna som inte gör arbetet ett dugg enklare. Som äggkokare. Eller riskokare.

  • The_mama97mia 26 december 2008

    jag håller nog inte med, tycker nog att riskokare är en bra grej i a f. Men popcornmaskiner förstår jag mig inte på, inte sen micron kom

  • farmoringer 26 december 2008

    Och jag tycker om min äggkokare...:D

  • matnjutaren 26 december 2008

    Skrivet av farmoringer den 26 dec 2008

    Och jag tycker om min äggkokare...:D


    Det gör jag med.:D
    Perfekt när man är ensam eller tom. när man är fler.:p
    Ingen disk ju...:p(Y)

  • The_mama97mia 26 december 2008

    bra det. till kokarnas försvar alle man! och kvinn!

  • jimboz 26 december 2008

    Skrivet av evaldo den 26 dec 2008

    Recept på att koka olika ris. Kokt ris som basmati, långkornigt ris, jasminris, råris, och vildris. En riskokare är ett bra inköp om du kokar ris ofta. Jag brukar koka en större omgång, äter en del och sedan kan man spara resten i kylen eller frysa in portioner som man kan mikra eller värma, göra stekt ris på osv. Här nedan är alltså recept på att koka ris i kastrull.

    Ingredienser till recept
    LÅNGKORNIGT RIS 4 PORTIONER:
    3 dl långkornigt vanligt ris
    6 dl vatten
    3 krm salt
    RÅRIS 4 PORTIONER:
    3 dl råris
    8 dl vatten
    1 tsk salt
    BASMATIRIS 4 PORTIONER:
    3 dl basmatiris
    6 dl vatten
    3 krm salt
    JASMINRIS 4 PORTIONER:
    3 dl jasminris
    4 dl vatten
    VILDRIS 4 PORTIONER:
    2 dl vildris
    6 dl vatten
    2 krm salt

    Tillagning av recept
    LÅNGKORNIGT RIS: Lägg riset i en kastrull och fyll på med vatten samt salt. Koka upp och låt sjuda med lock i ca 20 minuter.
    RÅRIS: Skölj riset i durkslag eller i kastrullen och häll ut vattnet. Tillsätt vatten och salt. Koka upp och låt koka med lock i 45 minuter.
    BASMATIRIS: Lägg basmatiriset i en kastrull och koka upp med vatten och salt. Koka sedan på svag värme med lock i 20 minuter. Du kan också blötlägga riset i en halvtimme innan. Häll av vattnet och koka med lock i 4 dl vatten i 15 minuter.
    JASMINRIS: Lägg riset i en kastrull och skölj jasminriset väl i några omgångar tills vattnet är nästan klart. Koka upp med vatten och låt koka på svag värme med lock i 10 minuter. Ta av från värmen och låt stå i ytterliggare 10 minuter.
    VILDRIS: Koka upp vildriset med vatten och salt. Låt koka med lock på svag värme i ca 50 minuter. Du kan korta koktiden till 40 minuter genom att lägga vildriset i blöt 40 minuter.

    Portioner : 4 portioner koka ris

    Du menar säkert väl :p men det står på alla förpackningar hur man skall koka ris i kastrull. Svårare är det att ta fram mått för riskokare då det varierar otroligt på tips man fått. Själv tar jag nästan samma mängd som står skrivet på paketen men tar bort lite av mängden vatten.

  • essim 26 december 2008

    Jag älskar min riskokare! (L) Tidigare misslyckades jag jämt med riset men sedan jag skaffade riskokare funkar det.
    Jag brukar blanda vanligt ris med vildris och fullkornsris och tar dubbelt vatten mot ris. Trycker på knappen och sedan sköter det sig själv. (Y)

  • elpatron 26 december 2008

    Jag älskar min vattenkokare :D

  • Matvagott 27 december 2008

    Kul !!


    Skrivet av elpatron den 26 dec 2008

    Riskokare = En överhettad bil från Kina (Y)

    Förresten, hur ser man att en bil kommer från Polen?
    SVAR: På lacken
    :D:D:D

  • Matvagott 27 december 2008

    Tack alla tips..
    Jag hoppas att jag kommer använda den, men den verkar krånglig.
    jag ska ta mig tid nu efter nyår..

    Ha det gott....Gott Nytt År.....(L)

  • Lotten_J 27 december 2008

    Riskokare är något jag inte vill vara utan. Går den sönder kommer jag definitivt att köpa mig en ny. Helt ovärderlig i köket. Lättdiskad dessutom (Y). Jag har lika delar ris och vatten och det funkar bra i min kokare i alla fall. Men att dosera som på rispaketet funkar också

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.