Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rökt fjällröding

  • Countrygirl 23 september 2009

    I kylen ligger en nyrökt fjällröding inplastad. Hur länge håller en sådan och hur ska jag servera den på bästa sätt?

    Någon som har några bra tips och idéer?

  • Lilloo 23 september 2009

    Det är ju så himla gott... När vi rökte röding så blev vi tillsagda att man inte kan frysa den utan bara förvara den i kylskåp... Tiden vet jag inte... Våra låg inte så länge utan åts upp fort.

  • Countrygirl 23 september 2009

    vad äter man till?

  • Mistys 23 september 2009

    Kokt potatis och en god röra till samt en knäckebrödsmörgås eller som en bufferätt ihop med lite annat plock. God även som smörgåspålägg. Jag har recept på en jättegod röra, Maxisallad! Den är gjord för att ha till rökt fisk. Lägger ut receptet. Vi har förmånen att få mycket rökt fisk bla sik. Perfekt lunchmat.

  • The_mama97mia 23 september 2009

    Varför skulle man inte kunna frysa rökt röding? Jag har frusit rökt vätternröding ngn gång, men det är klart att man kan förlora i smak och fräschör, bäst nyrökt så klart.
    Till serverar jag gärna pressad potatis och eller enbart god kokt potatis, samt enklast möjliga kall sås - KULSÅS - gräddfil/creme fraiche och röd caviar, smaksätt med lite peppar och hackad dill. Det enklaste är ibland det godaste.
    Annars är en fin spenatstuvning suverän till rökt röding. Eller pepparrotssås, även samma kalla sås recept kan användas för detta, möjligen en gnutta majjo, gräddfil/cr fr och smaka av med pepparrot o kanske ngt citron.
    Grattis och njut av det goda...

  • ingelablank 23 september 2009

    Feta rökta fiskar går att förvara ca 1 vecka i kylen, Jag brukar göra en potatisallad (franska varianten) med potatis olja, kapris, äpple inlagd gurka lite vinäger. Men ett bra sätt att ta reda på rökt fisk, som man har tröttnat på ( lät stort det där.... vi fiskar och röker mycket själva) är att göra pastej på den och ha på en hård macka super gott.(Y) rensa fisken lägg i en matberedare blanda mer lätt majonäs salt och (citron) peppar.:)

  • Countrygirl 23 september 2009

    Tack mama97mia för tipset om sås, var nog ungefär så jag hade tänkt mig. Vill gärna ha Maxisallaen, Misty09. :-)

    Den är inplastad, håller den bara en vecka då? Köpte den i affären i Mittådalen.

    Helt klart blir det lunchmat i några dagar framåt, maken gillar inte rökt fisk tyvärr. Får testa pastejen när jag har tröttnat på potatisen och såsen till.

    Tackar för tipsen. (Y)

  • Bumbis 24 september 2009

    När du har köpt den i en affär och den är vakumpackad måste det ju stå datum på den. Detta datum gäller bara oöppnad förpackning så när du väl öppnat den håller den några dagar.

  • Countrygirl 24 september 2009

    Man kan ju tycka att det ska stå datum men det står inte en sak på plasten, inte en enda liten lapp förutom priset. Jag skulle ju ha frågat i affären naturligtvis. Det var en liten sameaffär i Mittådalen där den även är rökt. Men jag får äta upp den i helgen. Vaccumförpackad måste den ju hålla ett tag. Man röker väl för att förlänga hållbarheten till att börja med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.