Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

rört, vispat smör

  • 14 juni 2005

    Hej!För några år sedan fick jag på Bon Lloc rört eller vispat smör med rostad vitlök i. Är det någon som vet hur man gör?

  • kvissel 28 november 2008

    Hejsan !

    Det kan vara den indiska varianten av smör som jag tror heter och stavas. ghee.

    Smält smör helst i en stekpanna på svag värme.
    Efter ett tag bildas det ett lager på botten i pannan.
    Ta bort det flytande utan att få med det som är på botten.det är alltså det flytande du skall ha och inte det på botten.
    Det som du nu har kan du smaksätta efter behag och ha på macka eller i matlagning beroende på hur du väljer att smaksätta det..

    Lycka till
    Anders/kvissel

  • Okänd 29 november 2008

    Hejsan!
    Rört smör gör man av rumstempererat smör som man rör ned lite luft i med hjälp av en gaffel eller ballongvisp. Sedan kan man smaksätta med det som passar, rostad vitlök t.ex. Det tidigare alternativet kallas för skirat smör och används fram för allt till kokt fisk, kokt piggvar med riven pepparrot och skirat smör. Nu blev jag sugen på fisk! Får fixa nån firre till middag!!:p

  • babbs 30 november 2008

    I Indien använder man skirat smör - ghee - i stället för vanligt smör eller olja i matlagning.

  • Okänd 30 november 2008

    :D:D:D Denna tråd är från 2005, men bättre sent än aldrig, vet ni:p

  • babbs 30 november 2008

    Sedan dess har det ju tillkommit många nya medlemmar, så att ta upp en gammal tråd kan väl aldrig vara fel. Alltid lär man sig något nytt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.