Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rött vin att ha i köttgryta

  • Teufelin 2 januari 2011

    Vad använder ni för vin i köttgrytor?
    Är ganska grön på detta så skulle sitta fint med lite tips :)

  • amoz 2 januari 2011

    För egen del är jag inte så petig med vilken sort det är utan det brukar bli något som dock är lite fylligt men med en prislapp runt 50:-

  • irrevirre 2 januari 2011

    Det blir vad som jag just då har .....
    Kanske en slatt är kvar sedan kvällen innan.
    Om det skall vara ett vitt vin händer det att jag köper ett matlagningsvin. Jag tycker det vita är riktigt bra t.ex. i en äppelkaka jag gör ibland.

  • Bumbis 2 januari 2011

    Dom som kan det här säger alltid att man ska ha samma vin som man dricker till. Dricker man inte vin till så duger det nog med vad som helst men fylligt ska det vara.

  • Teufelin 2 januari 2011

    Ok, men ni har inte nått speciellt märke som ni använder som "allround vin" i div köttgrytor osv?
    Jag dricker inte ens vin så jag är helt borta där :)

  • chrisq 2 januari 2011

    (Y)jag kör med olika bag in box funkar bra i sås o utanför

  • elleave 2 januari 2011

    Skrivet av Teufelin den 2 jan 2011

    Ok, men ni har inte nått speciellt märke som ni använder som "allround vin" i div köttgrytor osv?
    Jag dricker inte ens vin så jag är helt borta där :)


    Dricker inte heller vin, iaf inte rött. Men mina föräldrar köper mycket JP Chenet Cabernet-Syrah och det använder vi till både sås och gryta oxå.

  • kristin1979 2 januari 2011

    När jag dricker vin och det blir något över så fryser jag in det vinet i iskuber och lägger i grytor vid behov.

  • The_mama97mia 2 januari 2011

    Skrivet av kristinnylen den 2 jan 2011

    När jag dricker vin och det blir något över så fryser jag in det vinet i iskuber och lägger i grytor vid behov.


    Så gör jag med, har sällan rött vin hemma, och det blir det ofta över av... kanon att ha några tärningar i frysen!

  • mafia 3 januari 2011

    Det där med bag in box har vi köpt några gånger, men vi lyckas aldrig dricka upp det i tid och har därför alltid vin i frysen. När jag väl ska använda det, har jag naturligtvis ingen aning om vad det var för vin, men vilka goda rödvinssåser det har blivit.
    Är man ingen vinkännare, har nog inte sorten någon betydelse. Det blir gott!

  • Cassiopeya 3 januari 2011

    Mina favoritviner är Riojaviner :) En stor flaska brukar räcka hela helgen, både att dricka och i maten ;) Annars är ju ett bra tips att köpa små flaskor om man inte dricker vin, blir inte så mycket över och man kan precis som några ovanför tipsar om, frysa in. Perfekt att ta fram och göra vinsås på :p

    En annan favorit är Rocca di Montemassi, finns både som bag in box och flaska. Rekommenderas varmt om du också vill dricka ett glas :D

  • Mistys 3 januari 2011

    En kock sa en gång till mig att smakade vinet "billigt" och strävt smakar såsen därefter. Man skulle vara lika noga med smaken på det man har i såsen som man dricker enligt honom!

  • boz1965 3 januari 2011

    En tumregel säger att det blir bäst om man har samma vin i grytan som man tänker sig att dricka till den.

  • The_mama97mia 3 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 jan 2011

    En tumregel säger att det blir bäst om man har samma vin i grytan som man tänker sig att dricka till den.


    Så säger alla stjärnkockar ju!

  • Lilloo 4 januari 2011

    Jag använder endast 1 vin i matlagningen och det är Umbala. Milt och gott.

  • Cassiopeya 4 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 jan 2011

    En tumregel säger att det blir bäst om man har samma vin i grytan som man tänker sig att dricka till den.


    Så då är det inte så dumt att strunta i matlagningsvinet och istället satsa på ett lite godare vin ;)

  • MatAnders 4 januari 2011

    Sen går det ju minst åt 1 glas medans man tillagar {eat}

  • martina63 4 januari 2011

    Spar vinslattar i kylen i en liten glasflaska, bara att hälla i grytor, såser mm. Gjorde förr som en del här med frysta tärningar men tyckte de ibland blev beska. Tycker att det går med vilket vin som helst i köttgryta, till och med lite portvin kan göra underverk

  • boz1965 4 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 4 jan 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 jan 2011

    En tumregel säger att det blir bäst om man har samma vin i grytan som man tänker sig att dricka till den.


    Så då är det inte så dumt att strunta i matlagningsvinet och istället satsa på ett lite godare vin ;)


    Absolut! (Y)

  • boz1965 4 januari 2011

    Skrivet av MatAnders den 4 jan 2011

    Sen går det ju minst åt 1 glas medans man tillagar {eat}


    HÄPP! :DD

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.