Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rostfria kastruller

  • systeryster 2 maj 2009

    Har lyxat till det och köpt en induktionshäll till mitt nya kök.Fick ge bort alla mina rostfria kastruller som inte fungerade på nya hällen. Nu när jag ska köpa nytt vill jag bara höra med er erfarnare induktionshällssanvändare om lämpliga kastuller. Var på IKEA nyss och även på cervera och bägge hade rostfria kastruller för induktionshäll men med handtagen i rostfritt material. Min undran är om de kommer att bli glödheta så att man måste ha grytvantar på sig för jämnan? Någon som vet bra märke och har goda råd till mig?:o

  • boz1965 2 maj 2009

    ICA's Prima Steel-serie funkar alldeles utmärkt.

  • zudette 2 maj 2009

    Tänkte också tipsa om ICAs serie - Helt klart jättebra kastruller!!! Ett annat råd jag vill ge dig är att kolla om kastrullerna är magnetiska på undersidan - Då funkar de på induktionshäll! Vi behövde bara byta ut två kastruller när vi bytte till induktion! - Tänk om du gett bort en massa kastruller i onödan!!:'(

    Mina kastruller har alla rostfria handtag och ingen blir varm alls! Inte så att de inte går hålla i iaf så du behöver nog inte vara orolig för det!

  • bernit 2 maj 2009

    Bytte ut häll mot GAS - kan använda vad som helst - Helnöjd

  • redd 2 maj 2009

    Köpte själv skeppshults rostfria nyligen och dom fungerar klockrent och är anpassade för induktion (har dock ingen induktion själv). Var helt enkelt trött på dåliga kastruller.
    Upplever inte att hantagen blir speciellt varma, men det är klart lika svala som plast är dom inte men å andra sidan förväntar jag mig att dom kommer hålla i MÅNGA år.

    Bor du i småland eller närheten är deras fabriksshop att rekomendera, 100-150:- billigare än det billigaste du kan hitta på nätet per kastrull, priserna på cervera, duka etc. vågar jag inte enns tänka på.

  • systeryster 2 maj 2009

    Tack för hjälpen.Ska kolla på ICA. Tyvärr var bara mina järngrytor och stekpannor, woken och största syltkitteln OK när jag testade med magnet.Fick ge bort 7 kastuller som var oanvändbara.
    Men det gäller väl att konsumera sig ur finanskrisen så här blir allting nytt.:p

  • Lotten_J 3 maj 2009

    Ang icas kastruller...vissa kastruller har ju liksom ett litet skärande pipande ljud för sig el hur man nu ska förklara....vi köpte ett set från Ikea och dom låter hela tiden. Gör icas kastruller det? Beh komplettera i köket med de vi har. Köpte ett set från duka och de är de bästa kastruller jag haft.


    Skrivet av zudette den 2 maj 2009

    Tänkte också tipsa om ICAs serie - Helt klart jättebra kastruller!!! Ett annat råd jag vill ge dig är att kolla om kastrullerna är magnetiska på undersidan - Då funkar de på induktionshäll! Vi behövde bara byta ut två kastruller när vi bytte till induktion! - Tänk om du gett bort en massa kastruller i onödan!!:'(

    Mina kastruller har alla rostfria handtag och ingen blir varm alls! Inte så att de inte går hålla i iaf så du behöver nog inte vara orolig för det!

  • zudette 3 maj 2009

    Har aldrig hört något ljud! Jag tycker att ICAs kastruller är bra! Det är tyngd i dem och de känns rejäla. Lätta att hälla ur och att hålla rena och håller värmen bra! - Tycker inte det är motiverat att lägga ännu mer pengar på kastruller än vad de kostar på ICA! Sen kan jag oxå sukta efter de på Duka och Cervera och de Glenn Strömberg promotar, de finns många snygga kastruller, men jag är antagligen för praktisk och för tråkig att jag inte tycker det är värt det! Vi har en Anderspetter också men den är varken bättre eller sämre än de från ICA!

    Har föresten en liten panna (1l) från IKEA och jag tycker att den också funkar alldeles utmärkt! - har aldrig hört ett ljud från den!


    Skrivet av Lotten_J den 3 maj 2009

    Ang icas kastruller...vissa kastruller har ju liksom ett litet skärande pipande ljud för sig el hur man nu ska förklara....vi köpte ett set från Ikea och dom låter hela tiden. Gör icas kastruller det? Beh komplettera i köket med de vi har. Köpte ett set från duka och de är de bästa kastruller jag haft.


    Skrivet av zudette den 2 maj 2009

    Tänkte också tipsa om ICAs serie - Helt klart jättebra kastruller!!! Ett annat råd jag vill ge dig är att kolla om kastrullerna är magnetiska på undersidan - Då funkar de på induktionshäll! Vi behövde bara byta ut två kastruller när vi bytte till induktion! - Tänk om du gett bort en massa kastruller i onödan!!:'(

    Mina kastruller har alla rostfria handtag och ingen blir varm alls! Inte så att de inte går hålla i iaf så du behöver nog inte vara orolig för det!

  • Lotten_J 3 maj 2009

    Vi köpte ett kastrullset med tre kastruller för 700:- på Duka så jag tyckte det var bra pris faktiskt, men då vet jag ju inte vad Ica:s kostar


    Skrivet av zudette den 3 maj 2009

    Har aldrig hört något ljud! Jag tycker att ICAs kastruller är bra! Det är tyngd i dem och de känns rejäla. Lätta att hälla ur och att hålla rena och håller värmen bra! - Tycker inte det är motiverat att lägga ännu mer pengar på kastruller än vad de kostar på ICA! Sen kan jag oxå sukta efter de på Duka och Cervera och de Glenn Strömberg promotar, de finns många snygga kastruller, men jag är antagligen för praktisk och för tråkig att jag inte tycker det är värt det! Vi har en Anderspetter också men den är varken bättre eller sämre än de från ICA!

    Har föresten en liten panna (1l) från IKEA och jag tycker att den också funkar alldeles utmärkt! - har aldrig hört ett ljud från den!


    Skrivet av Lotten_J den 3 maj 2009

    Ang icas kastruller...vissa kastruller har ju liksom ett litet skärande pipande ljud för sig el hur man nu ska förklara....vi köpte ett set från Ikea och dom låter hela tiden. Gör icas kastruller det? Beh komplettera i köket med de vi har. Köpte ett set från duka och de är de bästa kastruller jag haft.


    Skrivet av zudette den 2 maj 2009

    Tänkte också tipsa om ICAs serie - Helt klart jättebra kastruller!!! Ett annat råd jag vill ge dig är att kolla om kastrullerna är magnetiska på undersidan - Då funkar de på induktionshäll! Vi behövde bara byta ut två kastruller när vi bytte till induktion! - Tänk om du gett bort en massa kastruller i onödan!!:'(

    Mina kastruller har alla rostfria handtag och ingen blir varm alls! Inte så att de inte går hålla i iaf så du behöver nog inte vara orolig för det!

  • redd 5 maj 2009

    Lite off topic men jag kom just på att jag upplever att det börjar koka snabbare i mina nya kastruller (rostfria skeppshult) än dom gamla (alu Hackman).

    Det känns inte heller som kanterna blir lika varma.
    Spekulerar lite i om dom använder något stål som inte är så värmeledande på sidorna och något annat i botten?

    Men det kan ju även vara min fantasi som vill att kastrullerna skall vara värda sitt pris ;)

  • boz1965 5 maj 2009

    Skrivet av zudette den 3 maj 2009

    ...Jag tycker att ICAs kastruller är bra! Det är tyngd i dem och de känns rejäla. Lätta att hälla ur och att hålla rena och håller värmen bra!...


    Kökskungen ska man dock undvika, det är i mitt tycke, något jäkla mög. Billigt visserligen, men en gammal sanning är ju att man får det man betalar för...

  • Lotten_J 6 maj 2009

    Ursäkta frågan men vad är "mög" :o Har du ngt bra märke på kastruller att rekommendera?

    Skrivet av boz1965 den 5 maj 2009

    Skrivet av zudette den 3 maj 2009

    ...Jag tycker att ICAs kastruller är bra! Det är tyngd i dem och de känns rejäla. Lätta att hälla ur och att hålla rena och håller värmen bra!...


    Kökskungen ska man dock undvika, det är i mitt tycke, något jäkla mög. Billigt visserligen, men en gammal sanning är ju att man får det man betalar för...

  • zudette 6 maj 2009

    Vad är Kökskungen???? Inget jag hört talas om! De kastruller jag använder är ur ICAs eget sortiment - Prima Coockery, eller om de kan ha bytt namn nu??? Hur som helst så är det "testade och godkända av ICAs provkök" - Vill inte rekomendera nåt 'mög':p

    Skrivet av boz1965 den 5 maj 2009

    Skrivet av zudette den 3 maj 2009

    ...Jag tycker att ICAs kastruller är bra! Det är tyngd i dem och de känns rejäla. Lätta att hälla ur och att hålla rena och håller värmen bra!...


    Kökskungen ska man dock undvika, det är i mitt tycke, något jäkla mög. Billigt visserligen, men en gammal sanning är ju att man får det man betalar för...

  • mooseella 6 maj 2009

    Skrivet av zudette den 6 maj 2009

    Vad är Kökskungen???? Inget jag hört talas om! De kastruller jag använder är ur ICAs eget sortiment - Prima Coockery, eller om de kan ha bytt namn nu??? Hur som helst så är det "testade och godkända av ICAs provkök" - Vill inte rekomendera nåt 'mög':p

    Skrivet av boz1965 den 5 maj 2009

    Skrivet av zudette den 3 maj 2009

    ...Jag tycker att ICAs kastruller är bra! Det är tyngd i dem och de känns rejäla. Lätta att hälla ur och att hålla rena och håller värmen bra!...


    Kökskungen ska man dock undvika, det är i mitt tycke, något jäkla mög. Billigt visserligen, men en gammal sanning är ju att man får det man betalar för...


    KÖKSKUNGEN är ett märke som jag bara sett i Ullared. Väldigt billiga kastruller, men jag vet inget om kvaliteten på dem.
    Men deras sax är toppen, den kostar 7,95 på Gekås. Den bästa sax jag haft, den klipper både persilja och annat i köket men även skinn (läder) hur lätt som helst. Använder skinn när jag syr. Jag har tre saxar.

  • ower 9 februari 2010

    Någon nämnde att kastruller från Kökskungen skulle vara en sämre sort. Det man bör veta är att dom, likväl som ICA och Ikea med flera har olika kvaliteter. ICA:s billiga är inte heller mycket att hänga i julgran (förresten är det kanske den bästa platsen för dem), är min erfarenhet. Kökskungen har t ex en dyrare serie som heter Julia, som är av hög kvalitet.
    Kika på produktsortimentet på www.kokskungen.com

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.