Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rostig gjutjärnsgryta

  • AnnaCNilsson 16 februari 2012

    Min gjutjärnsgryta har blivit dåligt behandlad när jag inte har varit hemma och den har rostat. Jag har hört att den ändå ska gå att rädda, vet någon ett bra sätt? Jag vill hemskt gärna rädda min gryta :)

    Vissa tips jag har hittat på internet har varit bra för vissa men förödande för andra så nu vill jag ha beprövade tips :)
    Något gammalt husmorstrick måste finnas :)

  • Snyggeanders 16 februari 2012

    Diska ur den väl Utan att använda diskmedel. Olja därefter in grytan med rapsolja eller motsvarande. Det är möjligt att du får upprepa proceduren ett flertal gånger{highfive}

  • LisBra 16 februari 2012

    Jag har lärt mig att du ska smörja in ren gryta med ordentligt med matolja och sedan ha den i ugnen varm ugn tills oljan torkat. Sedan är det väl inte dumt att smörja in den emellanåt också men detta gör susen för mina grytor iallafall.

  • Littleeasyguy 16 februari 2012

    Gör bara rent den i vatten UTAN diskmedel (det torkar ur och tar bort ev fett, därför rostar den lättare). Smörj in den med matolja och låt grytan suga åt sig så mycket olja den behöver, torka bort överflödet med ett torrt papper. Gör så någon gång mellan varven när du märker att det fastnar eller att den börjar rosta igen.
    Gjutjärnsgrytor och gjutjärnsstekpannor är det bästa som finns, håller i all evighet. Och dessutom är det nyttigare att göra maten i dessa då de utsöndrar lite järn :-)

  • Disen 16 februari 2012

    Detta tips skrev "dirtyhead" en gång och det funkar. (Y)

    Köp grovsalt. Häll tillräckligt mycket av det i pannan. Det ska vara så mycket så att hela botten täcks rejält (helst 5mm tjockt över hela pannan.
    Sätt den nu på spisen och ha värmen på max. Låt pannan stå på denna värme i ca 30 minuter. Skaka om emellanåt.
    Saltet kommer nu att dra ur allt fastbränt fett ur pannan så att den återigen blir alldeles silvergrå och fin.
    Häll bort slatet och låt pannan svalna helt och hållet.

    Nu ska vi ta och olja in den så att maten inte bränner fast så lätt de första gångerna.
    Häll rejält med olja i pannan. Det måste täcka hela botten ordentligt.
    Sätt pannan på spisen igen men denna gång på mycket svag värme (typ ettan eller max tvåan). Låt oljan sakta värmas in i pannan i ca 20 minuter. Skaka hela tiden och se till att ingen del av botten torkar ur för då måste du på med mer olja igen. Om den torkar ur små fläckar så har du för hög värme. Vi vll inte att oljan skall bränna in utan bara på mycket svag värme olja in pannan igen.

    Nu kan du hälla bort all olja och torka ur pannan med vanligt hushållspapper. Din panna är nu som ny igen.

  • littlejohn 16 februari 2012

    Det finns en gammal tråd som heter - Rengöringstips-, där finns många goda råd.
    Lycka till med din gryta

  • boz1965 16 februari 2012

    Tips och råd direkt från tillverkaren:

    http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/atgarder_sv.pdf
    http://www.skeppshult.com/sv/faq/
    http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/skotsel_sv.pdf

  • AnnaCNilsson 17 februari 2012

    Tack för era svar! :)

    Jag älskar min gjutjärnsgryta och har alltid smörjt in den noga, tyvärr var det någon som tyckte att den skulle fyllas med vatten och stå så i en vecka när jag inte var hemma så jag är riktigt glad över att det finns hopp för den ändå :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.