Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rullrån

• 30 oktober 2004

Har skaffat mej ett "rullrånsjärn" från Clas Olsson, men dessvärre har jag inga recept på hur man görsmeten. Kan någon hjälpa mej.

• 4 november 2004

Testa detta: 175 g smält svalnat smör 2 dl kallt vatten 2 dl strösocker 3 dl vetemjöl 4 tsk vaniljsocker. Blanda dom torra ingredienserna, blanda smör och vatten, blanda ihop till en jämn smet. Värm rånjärnet och smörj med lite smör. Tag ca 1,5 msk smet och grädda ca 2 min. Lossa rånet med en gaffel el en liten stekspade. Rulla genast ihop det och låt kallna på galler. Vill man ha en efterrättsskål lägger man det varma rånet på ett upp och nervänt glas och formar till det. Fyll vid serveringen med grädde eller glass och en god sylt eller frukt eller vad man tycker om.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.