Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rulltårta, hjälp

  • lennali 8 februari 2008

    Varje gång jag gör ett försöka att baka rulltårta, blir jag bara arg och förbannad pga att den där fina gyllenbruna ytan bara spricker och lossnar och rulltårtan ser ut som en "naken hund" (inget ont om naken hundar, men det är den bästa beskrivningen jag kommer på). Vad gör jag för fel?
    Snälla hjälp mig/Lena

  • evaldo 8 februari 2008

    RULLTÅRTA

    3-4 ägg
    1½ dl socker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    ½-1 dl kokosflingor
    Ev. lite vaniljsocker

    FYLLNING:
    Sätt ugnen på 250 o.
    Sylt t ex hallon, äppelmos eller någon annan sylt, eller mosade bär.
    Vispa ägg och socker poröst.
    Rör försiktigt ner vetemjöl och bakpulver, samt lite vaniljsocker och kokosflingor.
    Bred ut smeten på en bakpappersklädd plåt.
    Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter.
    Stjälp upp kakan ett lätt sockrat smörpapper.
    Dra sedan av pappret som tårtan gräddats på.
    Om pappret inte lossnar, pensla med lite kallt vatten på pappret så lossnar det.
    Bred ut sylt eller vad du vill ha över hela rulltårtan och rulla ihop den från långsidan.
    Låt svalna inrullad i smörpappret i kylskåpet tills den ska serveras.

    Möjligt att du måste byta till en annan sorts smörpapper,

  • lennali 8 februari 2008

    Skrivet av evaldo den 8 feb 2008

    RULLTÅRTA

    3-4 ägg
    1½ dl socker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    ½-1 dl kokosflingor
    Ev. lite vaniljsocker

    FYLLNING:
    Sätt ugnen på 250 o.
    Sylt t ex hallon, äppelmos eller någon annan sylt, eller mosade bär.
    Vispa ägg och socker poröst.
    Rör försiktigt ner vetemjöl och bakpulver, samt lite vaniljsocker och kokosflingor.
    Bred ut smeten på en bakpappersklädd plåt.
    Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter.
    Stjälp upp kakan ett lätt sockrat smörpapper.
    Dra sedan av pappret som tårtan gräddats på.
    Om pappret inte lossnar, pensla med lite kallt vatten på pappret så lossnar det.
    Bred ut sylt eller vad du vill ha över hela rulltårtan och rulla ihop den från långsidan.
    Låt svalna inrullad i smörpappret i kylskåpet tills den ska serveras.

    Möjligt att du måste byta till en annan sorts smörpapper,


    Jag kör med ICA´s ark i rulle, säg inte att jag måste byta till Coop´s :p.
    Har hämtat ditt recept från din sida, det tackar jag för/Lena

  • 8 februari 2008

    Skrivet av lennali den 8 feb 2008

    Varje gång jag gör ett försöka att baka rulltårta, blir jag bara arg och förbannad pga att den där fina gyllenbruna ytan bara spricker och lossnar och rulltårtan ser ut som en "naken hund" (inget ont om naken hundar, men det är den bästa beskrivningen jag kommer på). Vad gör jag för fel?
    Snälla hjälp mig/Lena


    jag känner igen mig!!

    Sätt på ugnen i god tid för när rulltårtssmeten är färdig bör man sätta in den i ugnen direkt för att rulltårtan ska bli lätt och luftig. Det är också viktigt att använda bakplåtspapper, om du vill använda smörpapper måste det smörjas noga med matfett. Bakplåtspapper är specialbehandlat så det behöver ej smörjas. Istället för att använda bakplåtspapper kan man smörja långpannan med rumstempererat matfett. Vispa rulltårtan med elvisp eller för hand. Huvusaken är att du vispar ägg och socker riktigt pösigt. Börja med långa visptag om du vispar för hand eller med låg hastighet på elvispen och öka sedan vartefter. När alla ingredienser är tillsatta så ska smeten endast vispas tills den är jämn, inte mer, och direkt efter det bredas ut på ett bakplåtspapper och direkt in i ugnen. Tänk på att breda ut smeten i en tillräckligt stor långpanna. Kakan får inte bli för tjock för då blir den svår att rulla och spricker lätt.

    oxå om det är knepigt att få bakplåtspappret att lossna från plåten kan man lägga en fuktig handduk på pappret i någon minut. Då brukar det lossna lättare. Byt ut ½ dl vetemjöl till kakao om du vill göra en chokladrulle, men lägg då till 50 gram smält smör i smeten också eftersom kakaon har en tendens att torka ut kakan.

    här är ett mycket enkelt recept:
    Rulltårta med äppelmos som fyllning
    Den här rulltårtan gör du snabbt och lätt om du följer instruktionerna.
    3 ägg
    2 dl socker
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    ½ dl grädde eller mjölk
    Fyllning:
    2 dl äppelmos eller fast sylt t.ex. jordgubbssylt, hallonsylt etc
    Gör så här:
    Sätt på ugnen så att den är varm när du du vispat ihop smeten.
    Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Vispa ner bakpulvret. Vispa ner mjölet försiktigt. Vispa ner mjölken/grädden till en jämn smet.
    Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna 30x40 cm.
    Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5 minuter. Om du har varmluftsfunktion i din ugn grädda den då i mitten i 200 grader i 8 minuter inställd på varmluft. Jag tycker att det är lättare att få bra resultat med varmluft. Om du använder vanlig ugn så observera att du verkligen måste vara med och "vakta" rulltårtan sista minuten så att den inte blir bränd.
    Vänd genast upp rulltårtan på sockrat papper. Dra bort pappret som kakan gräddats på. Bred genast på fyllningen och rulla ihop. Lägg rulltårtan med skarven ner och låt svalna innan den skärs i bitar.

    Sen kam man oxå röra ned en knivsudd salt i min rulltårtesmet så att den inte spricker så lätt när man rullar ihop den. och värm sylten som du ska ha i rulltårtan innan du brer ut den över kakan. Då går det lättare att få den jämn utan att kakan spricker.
    För att undvika att rulltårtan spricker vid rullningen ska den därför rullas varm. Har Du ingen möjlighet att rulla den på en gång så låt den svalna under en uppochner vänd långpanna så avdunstar inte vätskan lika fort.

    lycka till!!

  • lennali 8 februari 2008

    Tack Elin för att du har haft ungefär liknande problem som mig :p. Jag har alltid trott att jag är den enda människan i världen som inte klarar av att baka en enkel liten rulltårta. Ditt recept, har du det inskrivet och vad är exakt namn på receptet? (lite mycket sökande annars)
    Nu har jag fått expert hjälp av både dig och Evaldo, vore väl skam på torra land om jag inte ska lyckas med den lille rackarn. TACK/Lena

  • evaldo 8 februari 2008

    Vi hålle tummarna för dig (Y)(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.