Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saffran- och pepparkakssirap

  • sannakroger 10 oktober 2012

    I julklapp förra året fick jag en liten flaska vardera av saffran- och pepparkakssirap. Jag kom inte på något att testa de i då och jag har lika svårt nu. Har ni några tips på vad man skulle kunna baka/göra för gott med sirapen?

  • nollsjutjugoett 10 oktober 2012

    Jag själv har sirap på amerikanska pannkakor och kan tänka mig att denna smaksatta sirapen hade varit god där. Tänker även på kolakakor där sirapen är huvudsmaksättningen. Låter gott!

  • Amika 10 oktober 2012

    Friterad banan och vaniljglass. Ringla sirapen över och njut. :)
    Eller bara över glass? :)

  • Mathantverkare 11 oktober 2012

    Toppa sockerkaka eller muffins + strössel

  • Tussilago_Flikkan 11 oktober 2012

    i en stor kaffelatte hade nog pepparkakssirapen funkat fint :)

  • sannakroger 11 oktober 2012

    I kaffe lät ju väldigt gott! Och allt det andra med :)
    Något bröd/bakverk som det skulle passa i månntro?

  • Amika 11 oktober 2012

    Jag tror att om man blandar det i smet eller deg så kanske man går miste om den goda smaken? Jag tänker att smaken blandas ut för mycket så det goda försvinner lite?

  • Lady608 11 oktober 2012

    Har inte saffranssirap, men väl saffrans honung. Visste först inte vad jag skulle ha den till. Men ibland tar jag 1 tsk o använder den både i grönsaks- o köttgrytor. Smakar jättegott!! Skulle nog pröva i en äpplekaka/paj. Lycka till!

  • sannakroger 12 oktober 2012

    Skrivet av Amika den 11 okt 2012

    Jag tror att om man blandar det i smet eller deg så kanske man går miste om den goda smaken? Jag tänker att smaken blandas ut för mycket så det goda försvinner lite?


    Jo det kan nog stämma. Har inte smakat än, men som sagt så borde ju smaken försvinna lite. Men jag tror nog att det är värt ett försök i alla fall :)

  • sannakroger 12 oktober 2012

    Ja, äpplekaka borde det ju passa i!

  • sannakroger 14 oktober 2012

    Kanske det finns recept på mjuk pepparkaka där det ingår sirap? Jag försökte söka i receptsöket men hittade inget som passade riktigt.

  • sannakroger 29 oktober 2012

    Fler idéer? :)

  • sju 3 november 2012

    Kanske på ett ugnsbakat äpple? Gröp ur äpplena och fyll med smör, farinsocker och kanel och ringla över sirapen innan du skjutsar in dem i ugnen. Vaniljsås eller glass till.

  • sannakroger 5 november 2012

    Skrivet av sju den 3 nov 2012

    Kanske på ett ugnsbakat äpple? Gröp ur äpplena och fyll med smör, farinsocker och kanel och ringla över sirapen innan du skjutsar in dem i ugnen. Vaniljsås eller glass till.


    Det lät ju verkligen smaskigt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.