Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saffran pistiller

  • croxie64 11 december 2013

    Hej på er :)

    Idag så har jag bakat lussekatter och var dum och kollade inte upp hur jag skulle använda det saffran som jag köpte igår.
    Det var saffran pastiller, 0.4 gram, och dom skulle enligt instruktioner krossas och lösas i lite varmt vatten tillsammans med lite socker.

    Vad jag inte har en aning om är hur mycket dom motsvarar i pulver form. Normalt så använder man ju 0.5 till 1 gram saffran till ca 40 lussekatter...men jag vet inte alls hur mycket det här blev.

    Är det någon som vet något om det här?
    Har läst lite online, och på Schwarz hemsida så står det bara "use sparingly"...vilket inte säger något alls.
    Vågar inte bjuda på dom här innan jag vet att det är ok.

    PS. Enligt Spisa.nu så motsvarar ca 80 pistiller 0.5 gram saffran pulver...men jag vet ju inte säkert hur många pastiller det var i burken. Räknade dom inte om man säger så....

  • Uli 11 december 2013

    vikten ar samma varesig det ar pulver eller p5istiller ;) sa anvand 0.5 till 1 gram av pistillerna ocksa

  • Uli 11 december 2013

    jag kan lova att ga efter vikten stammer, har far man inte tag i pulver sa anvander alltid pistiller

  • croxie64 11 december 2013

    Skrivet av Uli den 11 dec 2013

    jag kan lova att ga efter vikten stammer, har far man inte tag i pulver sa anvander alltid pistiller


    Så 0,4 gram pistiller är inte på tok för mycket till en sats lussebullar? Det blev ca 35 stycken.
    Dom blev förresten ganska bittra i smaken...det var därför jag blev orolig att jag använt för mycket saffran.

  • rostok 16 december 2013

    pistiller är oftast bättre kvalitet än de redan är mortlade när man köper dem.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.