Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saffransprinsar...???

  • Libra 1 december 2007

    Är det nån som vet hur man barakar ut saffransprinsar? Har för mig att man rullar till bollar o lägger tätt i en långpanna....:o
    Tacksam för tips, har sökt på nätet men inte hittat......:(

  • Libra 1 december 2007

    hahahaha....barakar.....menar ju förstås bakar...:D

  • Okänd 1 december 2007

    Jag är också intresserad av det receptet.Har inte hört namnet saffransprinsar förut.hoppas nån kan tipsa om det.

  • Suddisen 1 december 2007

    Jag är också intresserad har inte heller hört talas om saffransprinsar förut

  • angeleye82 1 december 2007

    hittade bara en bild på dem...

    http://alibengali.bloggspace.se/317411/Idol-Bakslag-Bad-Ali/

  • Libra 1 december 2007

    Kanske bara är här uppe i Norr vi äter Saffransprinsar...:o När man köper dom på affären så är det rullade bullar som är ungefär som brytbröd...... Jag har haft recept på dom tidigare men kommer inte ihåg hur många osv.....(N) Vet iaf att man smälter margarin och sen strör man på strösocker.
    Jag gjorde ne egen variant idag....hällde degen i en långpanna, skar ut bitar med dgskrapan innan dom jäste, sen när jag gräddat dom så penslade jag med margarin o strödde socker på.....MUMS! (Y)

  • mumsigt 1 december 2007

    Jag har aldrig hört ordet saffransprinsar:'(
    Men varför inte baka vanliga saffransbröd?
    De är tillochmed väldigt vackra tycker jag.
    Imorgon ska det bli baka av här hemma..Oj oj ojjojjjjj:p

  • evaldo 2 december 2007

    Saffransprinsar måste vara någon regional benämning på saffransbullar.
    Har aldrig hört det namnet förut.

  • nettans 2 december 2007

    Läste i ett recept i middagstipset TV4 att man gör saffransprinsar av vanlig saffransdeg....
    Lägger ut det här.

    Saffransbröd

    Mjölk 1 liter
    Socker 500 g
    Smör 500 g
    Färskjäst 150 g
    Salt 15 g
    Vetemjöl 2500 g
    Saffran ungerfär 4 påsar
    Ev. russin 200g

    Stöt saffranet ihop med lite av sockret i mortel så får man ut mera smak.
    Sen är det bara att köra degen som vanligt.
    Låt fantasin spela fritt och gör t ex Lussekattor, Saffranskransar, Prästens hår, Saffransprinsar etc. Jäs sedan degen som vanligt och pensla bröden med ett uppvispat ägg och grädda i 190°

  • Okänd 2 december 2007

    Tack,nu vet jag nog vad saffransprinsar är.Runda bullar som sen penslas med smält smör och doppas i strösocker.GottGott.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.