Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

saftmaja

  • jambo 18 juli 2008

    Jag har fått en saftmaja men tyvärr ingen beskrivning på hur man använder den. Jag vet att man har vatten längst ner och bären i den övre delen.

    Skall jag lägga sockret tillsammans med bären ?

    Hur mycket socker skall det vara per kg röda vinbär.

    Tacksam för svar/ Jambo

  • jambo 18 juli 2008

    Skrivet av jambo den 18 jul 2008

    Jag har fått en saftmaja men tyvärr ingen beskrivning på hur man använder den. Jag vet att man har vatten längst ner och bären i den övre delen.

    Skall jag lägga sockret tillsammans med bären ?

    Hur mycket socker skall det vara per kg röda vinbär.

    Tacksam för svar/ Jambo

  • ikah 19 juli 2008

    Jag brukar hälla saften i en skilld gryta och koka upp den samt röra ner socker.
    Saftmajan brukar bli så kladdig tycker jag när man har socker i den.
    Runt 5-6 dl socker till 1 liter saft brukar de räkna men jag har alltid mindre när jag sätter konserveringsmedel i eller fryser den med en gång.
    /ika:)

  • UTM 20 juli 2008

    Skrivet av jambo den 18 jul 2008

    Jag har fått en saftmaja men tyvärr ingen beskrivning på hur man använder den. Jag vet att man har vatten längst ner och bären i den övre delen.

    Skall jag lägga sockret tillsammans med bären ?

    Hur mycket socker skall det vara per kg röda vinbär.

    Tacksam för svar/ Jambo

  • UTM 20 juli 2008

    Hej! Du kan blanda bär och socker direkt i bärkorgen som är överst i Majan. Jag brukar räkna med 2 kg socker om du har så mycket bär som du kan få plats med. Det är ju det som är finessen med Majan! Du kan fylla i flaskorna direkt med färdig saft. Värm flaskorna (ca 6-8 stycken beroende på storlek) i ugnen på 125 grader. Då spricker de inte när du häller den färdiga saften från saftbehållaren. Häll i så mycket saft så¨det nästan rinner över. Det ska vara så lite luft kvar som möjligt. Sätt på en ren kork genast.
    Jag har en bruksanvisning som jag kan skicka kopia på om någon vill ha.
    Lycka till!:)

  • 20 juli 2008

    Jag gör som UTM, saftmajjan är fantastisk, man behöver ju inte göra något alls själv. Ja, mer än diska då, men det måste man ju oavsett om man har socker i eller inte.
    Jag värmer faktiskt inte flaskorna, ställer dom bara på en dubbel frottehandduk på kökbänken, det har alltid fungerat för mej.
    Bären du får över kan du återanvända och göra sylt på! Det är inget fel på dom alls. Men du brukar behöva spä dom lite med vatten igen. Sockrade är dom så det räcker.

  • Vivoplena 20 juli 2008

    Jag brukar aldrig ha socker direkt i majan, den blir så svårdiskad då.
    Sockermängden kör jag på en höft.

  • gladavmat 10 augusti 2008

    I VÅR KOKBOK finns beskrivn. på hur man använder saftmaja o recept

  • mmhmm 8 september 2008

    Jag brukar ha saften att rinna i en skilld kastrull där jag sedan sockrar, utan att koka upp eftersom saften redan är kokhet när den kommer ur majan. Då är det lätt att reglera mängden socker så det inte blir för surt eller sött. Det brukar fungera bra.

  • pelu 4 maj 2009

    Du hittar bruksanvisning orginal samt recept på min hemssida www.tuppas.se

    Mvh
    Per L

  • ingdira 19 augusti 2011

    Skrivet av UTM den 20 jul 2008

    Hej! Du kan blanda bär och socker direkt i bärkorgen som är överst i Majan. Jag brukar räkna med 2 kg socker om du har så mycket bär som du kan få plats med. Det är ju det som är finessen med Majan! Du kan fylla i flaskorna direkt med färdig saft. Värm flaskorna (ca 6-8 stycken beroende på storlek) i ugnen på 125 grader. Då spricker de inte när du häller den färdiga saften från saftbehållaren. Häll i så mycket saft så¨det nästan rinner över. Det ska vara så lite luft kvar som möjligt. Sätt på en ren kork genast.
    Jag har en bruksanvisning som jag kan skicka kopia på om någon vill ha.
    Lycka till!:)

  • NicolinaZ 19 augusti 2011

    Just så där gör jag också! Ibland använder jag dessutom bärmoset som blir kvar, med lite extra socker, som pajfyllning. Detta fu ngerar speciellt bra när man har gjort saft på äppelbitar och kan trycka det kvarblivna moset genom bärkorgens hål! Att värma flaskorna i ugnen är också ett utmärkt sätt att få dem bakteriefria.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.