Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sånt jag måste göra själv - och inte köpa färdigt?

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Jag undrar vad ni har för tankar kring vad man absolut aldrig köper färdiglagat?

    Ge gärna ditt bästa recept på det samtidigt.

    Här kommer aldrig köpt lingonsylt över tröskeln.

  • sikaal 15 februari 2010

    Samma här , aldrig köpt lingonsylt, gillar den inte!
    Jag använder aldrig köpt pulver till Våfflor!! (Har ett bra och billigt recept bland mina recept)
    Jag är väl fånig, men pulvermos....(N)

  • lena4 15 februari 2010

    Egen lingonsylt håller jag med om.
    Likaså äppelmos, de köpta smakar som ett slag i örat,(N) som man brukar säga.

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Ja instämmer - både pulvermos (endast som tok-nöd-proviant i stugan men helst inte) och hemgjort äppelmos....
    The Real Deal
    :)

  • Gnurf 15 februari 2010

    Det är en hel del det. Alltså...de allra flesta råvaror köper jag i de vanliga butikerna å tillagar därifrån rätter. Kalla/varma såser, gratänger, mos, sylt, stek, grillad kyckling, soppor, sallader gör jag alltid själv. Däremot blir det ibland till att köpa bär eftersom mina egna inte räcker hela säsongen. Bröd har jag ambitionen att alltid baka själv, men ibland hinner jag inte. Glass köper jag ibland färdigt. Färdigmat köper jag kanske 5ggr/år...vanligtvis en färdiggrillad kyckling eller en påse pyttipanna om man är gräsänkling, känner sig slö en fredagskväll och bara är allmänt sugen på att knäppa några kalla öl. Buljongtärningar fuskar jag med ibland.

  • Linlock 15 februari 2010

    Frysta hamburgare tycker jag är helt sjukt äckligt. Luktar fis...(N) Och så löjligt enkelt att slänga ihop hemgjorda! Pulvermos, chicken nuggets och färdiga portionsrätter går under samma kategori. Men så finns det heller ingen anledning att handla färdigmat hem till oss eftersom jag alltid har frysen och kylen full med rester, grytor, soppor och allt möjligt, hamster som jag är....(Y)

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Är det många här som alltid gör egen majonnäs till exempel?

    Jag kokar alltid egen räkfond på skalen och använder till fisksoppa/gryta sen. FInns recept hos mig och vet att andra har.

  • jimboz 15 februari 2010

    Den äckliga Brunsåsen eller Gräddsåsen i pulverform är en förtorkad pjuke..smakar vidrigt och man får såna där rapningar efteråt där smaken sitter i hela kvällen....Usch...

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 15 feb 2010

    Den äckliga Brunsåsen eller Gräddsåsen i pulverform är en förtorkad pjuke..smakar vidrigt och man får såna där rapningar efteråt där smaken sitter i hela kvällen....Usch...


    Men säg hur du gör istället ? Hur gör du din sås till köttbullarna eller vad det nu ska vara, snabbt o lätt när ungarna skriker ... haha ...

  • MammaModesty 15 februari 2010

    det är få saker jag inte lagar själv.... det som köps hem är väl sylt och saft (när den egna är slut, Pommes eller klyftpotatis köper jag oxå ibland (av lathet) det händer att när sambon är hemma själv o ska laga mat att han köper köttbullar (om mina i frysen är slut) själv köper jag färs o gör nya.. =)
    Pulvermos borde inte ens kallas för mat då det är det mest vidriga som finns... så här hemma duger inte det som nödlösning ens....

    mat är alldeles för gott o roligt att laga för att man ska stå med halv-/hel-fabrikat

  • jimboz 15 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 feb 2010

    Skrivet av jimboz den 15 feb 2010

    Den äckliga Brunsåsen eller Gräddsåsen i pulverform är en förtorkad pjuke..smakar vidrigt och man får såna där rapningar efteråt där smaken sitter i hela kvällen....Usch...


    Men säg hur du gör istället ? Hur gör du din sås till köttbullarna eller vad det nu ska vara, snabbt o lätt när ungarna skriker ... haha ...


    Jag använder grädde, buljong, mjöl, salt, peppar och tålamod :)

  • siggemums 15 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 feb 2010

    Skrivet av jimboz den 15 feb 2010

    Den äckliga Brunsåsen eller Gräddsåsen i pulverform är en förtorkad pjuke..smakar vidrigt och man får såna där rapningar efteråt där smaken sitter i hela kvällen....Usch...


    Men säg hur du gör istället ? Hur gör du din sås till köttbullarna eller vad det nu ska vara, snabbt o lätt när ungarna skriker ... haha ...


    Det är världen enklaste och går lika fort . Jag gör det på en höft.
    Häll av det mesta fettet ur pannan och häll i vatten och lös upp de goda smakerna tillsätt lite fond. Häll av vätskan i en skål, smält en klick smör och pudra över lite vetemjöl låt fräsa utan att få färg. Häll på skyn igen och tillsätt lite grädde (eller mjölk). Sjud några min under omrörning.Krydda efter smak.

  • Gnurf 15 februari 2010

    Men snälla Mia....5 enkla punkter...(L)

    1. Lås in ugarna i uthuset...ta på dig hörselkåpor och då gärna varianten med Radiofunktion.
    2. Rosta märgben och rotfrukter, lökar i ugnen. Ned med allt i stooor gryta...puttra några timmar, i med rödvin och tomatpuré, salt, peppar...puttra några timmar till. Sila från hela härligheten, reducera till hälften.
    3. I med grädde och reducera till lämplig såskonsistens.
    4. Släpp ut ungarna.
    5. Ät!!

    Skrivet av mama97mia den 15 feb 2010

    Skrivet av jimboz den 15 feb 2010

    Den äckliga Brunsåsen eller Gräddsåsen i pulverform är en förtorkad pjuke..smakar vidrigt och man får såna där rapningar efteråt där smaken sitter i hela kvällen....Usch...


    Men säg hur du gör istället ? Hur gör du din sås till köttbullarna eller vad det nu ska vara, snabbt o lätt när ungarna skriker ... haha ...

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    *moahaha*
    jag menade inte att vi måste till IN Extremis

    Men som sagt hemlagat är bäst, eller är det bara snobberi ???

  • jimboz 15 februari 2010

    Tillsatserna får man på köpet när man väljer halvfabrikat och det är säkert värt en och annan krona....
    förtjockningsmedel, kräkmedel, glutamat, konserveringsmedel, smakbärare och annat gott måste ju få kosta en slant. :)

  • sikaal 15 februari 2010

    Jag håller med till 110% om pulversås. Var gör man av spadet om man kokt eller stekskyn??:o
    Jag blir alltid lika förvånad att det finns så mycket pulversås! Vit grundsås...??? på påse, för mig är det jättekonstigt, men, men var och en blir ju salig på sin tro!

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Jag föredrar egen gjord flädersaft framför köpt.

  • Mistys 15 februari 2010

    Jag brukar alltid se till att få mycket sky när jag steker en stek. Fryser in och tar fram som grund till såsen när vi äter köttbullar. Har alltid ett par burkar i frysen att ta till och är det slut får vi äta stek på söndagen för att äta köttbullar senare under veckan:p

    Saker jag ALDRIG köper färdigt är:
    Färdiga köttbullar( kommer inte över tröskeln. Hellre svälter sonen än äter det)
    Pulvermos
    Rotmos
    Snitzel
    Pannkaka
    Våffelsmet
    Raggmunkssmet
    Bruna Bönor
    Ärtsoppa
    Hamburgare
    Sockerkaksmix
    Pastasåser på pulver
    Soppa på pulver

    Har säkert glömt massor men detta är det jag kommer på i skrivandets stund :)

  • Bianca72 15 februari 2010

    Påssoppa! Äckligt och dessutom höjden av lathet. Fast jag har sett att det kommit ut färdigblandad omelettsmet på tetrapack. Det är nog snäppet värre.

    Om man vänder på det, så något som jag faktiskt köper färdigblandat är currypastor. Har inte kommit till skott med att köpa in ingredienser och börja göra mina egna, men det är på gång.

  • Mistys 15 februari 2010

    Såg att det fanns färdig Bechamelsås på tetra att köpa. Finns det någon som köper denna produkt? Enklare att laga än så kan det väl nästan inte bli (N)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.