Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sånt jag måste göra själv - och inte köpa färdigt?

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    Tack bernit haha, vet inte om du skojar med mig...

    Jag undrar om ngn har tips på hur man kan göra eget Panko ströbröd?
    Jag fattar nog hur man gör eget vanligt ströbröd men hur ska man tänka kring storlek på pankoflagor?

    Jag brukar köpa ströbröd vilket är superidiotiskt eftersom man alltid har bröd som blir litet torrt. Får bli nästa nördprojekt här.

  • idea_ 18 februari 2010

    Hmm, man kanske river brödet med rivjärn?

  • The_mama97mia 18 februari 2010

    Skrivet av idea_ den 18 feb 2010

    Hmm, man kanske river brödet med rivjärn?


    Har svårt att tro att man får bra storlek på det i vanligt rivjärn? Men det är ju bara att prova så klart.

  • idea_ 18 februari 2010

    såg ett intressant avlångt rivjärn en gång med avlånga "rivhål" som var ganska små, korta och breda menar jag. Tänkte något i den stilen.

  • Erajscha 21 februari 2010

    Mandelmassa är en sån sak jag absolut gör själv för det finns ingen sockerfri att köpa.

  • Mistys 21 februari 2010

    Skrivet av Erajscha den 21 feb 2010

    Mandelmassa är en sån sak jag absolut gör själv för det finns ingen sockerfri att köpa.


    Hur gör du då? Har du något recept? Min dotter och måg äter inte socker och vi har försökt att göra sockerfri mandelmassa men tycker inte att vi får till det :'(

  • 123Linnea 21 februari 2010

    Pust...

  • Erajscha 21 februari 2010

    Skrivet av Misty09 den 21 feb 2010

    Skrivet av Erajscha den 21 feb 2010

    Mandelmassa är en sån sak jag absolut gör själv för det finns ingen sockerfri att köpa.


    Hur gör du då? Har du något recept? Min dotter och måg äter inte socker och vi har försökt att göra sockerfri mandelmassa men tycker inte att vi får till det :'(


    Sockerfri mandelmassa

  • Gnurf 21 februari 2010

    Vanurå...vaere för fel på att göra sin egen korv, sojasås och föda upp getter som man mjölkar å ystar egen chevre. Du får skärpa dig med din slappa låt-gå-mentalitet....:D

    Skrivet av 123Linnea den 21 feb 2010

    Pust...

  • Mistys 21 februari 2010

    Skrivet av Erajscha den 21 feb 2010

    Skrivet av Misty09 den 21 feb 2010

    Skrivet av Erajscha den 21 feb 2010

    Mandelmassa är en sån sak jag absolut gör själv för det finns ingen sockerfri att köpa.


    Hur gör du då? Har du något recept? Min dotter och måg äter inte socker och vi har försökt att göra sockerfri mandelmassa men tycker inte att vi får till det :'(


    Sockerfri mandelmassa


    Tack (L)Ska absolut provas. Vi missade det där med vattnet tror jag när vi testade .

  • monfo 21 februari 2010

    Visst är egen mat godast, men jag har inga förbud och jag råkar vara en av de få som ÄLSKAR pulvermos:p men det får jag bara njuta av i min ensamhet:(
    Det är helt ok att köpa färdigt tycker jag och skulle aldrig ser ner på någon för att de gör det ( det finns de som gör det(N)). Vi har alla olika smak, färdigheter och olika åsikter om tillsatser.

  • Heisjo 21 februari 2010

    Hmm, färdiga produkter är jag inte glad för men tiden med 2 småbarn räcker inte till för att göra allt själv:o

    Vissa saker är dock portförbjudna, så som pulvermos, färdigrätter och pulversåser.
    I det stora hela kan man säga att pulver varor är ett stort NO NO. De smakar tillsatser och konstgjort, blä...(N)

    Hade man haft all tid man ville hade jag gärna gjort både egen ketchup, sylt, chutneys etc, men någonstans måste man acceptera att matlagning faktiskt är en hobby :'(

    :D

  • Mistys 21 februari 2010

    Håller med dig monfo. Alla har olika smak, färdigheter, tid osv. Var och en får bestämma själva. Och så tror jag att det man är uppvuxen med blir det man många gånger tycker är gott så barndomen spelar nog också in lite.
    I mitt fall har också åldern spelat en roll. Var mindre noga förr. Ju äldre jag blir ju mer vill jag göra själv :D

  • The_mama97mia 23 februari 2010

    Jag menade inte alls att vara Gör-det-själv-taliban

    Jag köper minsann fördiga köttbullar ibland m.m. men som Misty säger - åldern spelar väl roll - jag gillar mest hemgjort jag... TÄnk på att jag är 97 haha.

  • Amika 23 februari 2010

    Köttbullar och all sylt! Potatismos!

  • sjsj 23 februari 2010

    Tycker INTE det är snobberi att föredra hemlagat framför halvfabrikat!!!

    Pulvermos
    Pannkakssmet
    Gräddsås
    Fiskpinnar
    Aioli
    Köttfärssås

    ...köper jag aldrig färdigt!

  • 123Linnea 24 februari 2010

    Säg den som INTE FÖREDRAR hemlagat?! Frågan är väl bara om man hinner/orkar/känner för att köra allt från grunden. Ingen skulle vara gladare än jag om jag fick äta hemgjord pasta istället för köpt; om jag kunde plocka fram glutamatfri buljong från mina gömmor eller om ketchupen i skåpet inte var tillverkad i fabrik.
    Men
    hellre lägga tiden på andra kvalitetshöjande saker - det går faktiskt ganska mycket tid i köket ändå.
    (Jag gör både äpplemos och potatismos - men om jag inte gjorde det skulle jag nog inte vara så värst mycket olyckligare. Eller är ni outsägligt lyckliga, alla ni präktiga?)
    Grrrr...

  • Luzy 24 februari 2010

    Skrivet av siggemums den 15 feb 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 feb 2010

    Skrivet av jimboz den 15 feb 2010

    Den äckliga Brunsåsen eller Gräddsåsen i pulverform är en förtorkad pjuke..smakar vidrigt och man får såna där rapningar efteråt där smaken sitter i hela kvällen....Usch...


    Men säg hur du gör istället ? Hur gör du din sås till köttbullarna eller vad det nu ska vara, snabbt o lätt när ungarna skriker ... haha ...


    Det är världen enklaste och går lika fort . Jag gör det på en höft.
    Häll av det mesta fettet ur pannan och häll i vatten och lös upp de goda smakerna tillsätt lite fond. Häll av vätskan i en skål, smält en klick smör och pudra över lite vetemjöl låt fräsa utan att få färg. Häll på skyn igen och tillsätt lite grädde (eller mjölk). Sjud några min under omrörning.Krydda efter smak.

  • Luzy 24 februari 2010

    Skrivet av siggemums den 15 feb 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 feb 2010

    Skrivet av jimboz den 15 feb 2010

    Den äckliga Brunsåsen eller Gräddsåsen i pulverform är en förtorkad pjuke..smakar vidrigt och man får såna där rapningar efteråt där smaken sitter i hela kvällen....Usch...


    Men säg hur du gör istället ? Hur gör du din sås till köttbullarna eller vad det nu ska vara, snabbt o lätt när ungarna skriker ... haha ...


    Det är världen enklaste och går lika fort . Jag gör det på en höft.
    Häll av det mesta fettet ur pannan och häll i vatten och lös upp de goda smakerna tillsätt lite fond. Häll av vätskan i en skål, smält en klick smör och pudra över lite vetemjöl låt fräsa utan att få färg. Häll på skyn igen och tillsätt lite grädde (eller mjölk). Sjud några min under omrörning.Krydda efter smak.

  • Eery 24 februari 2010

    Skrivet av sikaal den 15 feb 2010

    Jag håller med till 110% om pulversås. Var gör man av spadet om man kokt eller stekskyn??:o
    Jag blir alltid lika förvånad att det finns så mycket pulversås! Vit grundsås...??? på påse, för mig är det jättekonstigt, men, men var och en blir ju salig på sin tro!
    '


    hahahaa eller hur:p för en miljon år sen var jag på ett sånt där pulverparty (kommer inte ihåg vad det hette) där dom sålde allt möjligt i pulverform... sås, soppor, puddingar, buljonger osv i all oändlighet. Eftersom jag har lite svårt att låta bli att handla på såna där tillställningar beställde jag en grönpepparsås men hem kom vitsås... Jag VET att jag INTE beställt en burk skitdyrt mjöl med kryddor så jag protesterade men tanten som levererade grejjerna vägrade att ta tillbaka sin "vitsås" med motiveringen att "en riktig Bechamel kokar man minsann inte ihop bara sådär" Undrar om hon nånsin lagat mat:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.