Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sånt jag måste göra själv - och inte köpa färdigt?

  • kantomen 24 februari 2010

    Ketchup, ströbröd sånt skulle aldrig falla mig in att göra själv.
    Jag håller med någon som sa att ibland är man bara trött och orkar inte laga mat.
    Kom inte och säg att du kan jämföra pulvermos och mamma scans (dessa två är två som jag aldrig köper, längre, inte sen jag fick barn) med hemlagade köttbullar och riktigt mos vad det gäller arbetsinsats och tid du lägger ned på matlagningen.
    På med micron 1 minut, vattenkokaren 1 minut, vispa 30 sekunder, lägg upp 30 sekunder, middagen färdig på 3 minuter.
    Och nej, jag tycker inte att det smakar lika gott, eller inte ens smakar gott överhuvudtaget!!!
    Men fort går det, och mätt, i alla fall för stunden blir man...

  • The_mama97mia 26 februari 2010

    Jag har just grillat en hel kyckling i ugnen, undrar om det går bra att använda skrov o rester till egen buljong? Ngn som har tips o råd???

  • idea_ 26 februari 2010

    Tv kockarna säger alltid att kycklingfonden blir godare på grillad eller ungsstekt kycklingskrov då de är mer smakrika, men om man får tro Nigella ska man vänta med fondkokningen tills man har en tre fyra kycklingskrov eller mer, men man kan vist både frysa in dom och tigga dom av vänner när man blir bjuden på kycklingmiddag enligt henne :D

  • ann-sofie_l 27 februari 2010

    Hej hej... en mycket enkel sås som är snabb....
    mjölk/grädde som får koka upp, tilsätt kryddor, fond/buljong, ev stekskyl el liknande..
    Ta maisena och blanda ut med lite vatten och rör om till en tunn vätska..
    Häll ner maisenan direkt i den småkokande såsen. Den reder direkt och man ser hur tjock den
    blir, antingen späd mer eller ta mer maisena i. Låt den koka upp och smaka av...klart!!!

    (Y)
    Bra med maisenan som passar för de flesta glutenallergikerma..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.