Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Santa Maria kryddor "Chilli & lime" "Wasabi & sesame"

  • Agi007 13 juli 2008

    Hej!
    Jag har Santa Marias kryddor "Chilli & lime" och "Wasabi & sesame" i skafferiet men har knappast anvant dem eftersom jag inte hittat nagra kul recept ....

    Har nagon annan anvant dessa kryddor? Goda ideer och recept mottages garna! :)

    Tack pa forhand!

  • Gillsan 13 juli 2008

    (H)Hej! Jag har använt dem. de är perfekta till kyckling och fisk.(Y)

  • Maripoosa 13 juli 2008

    Jag skulle också vilja testa dem, låter spännande med lite ovanligare kryddor. Just denna med sesame lockar mest! Så är det någon som har lagat något läckert med den?

  • monac 13 juli 2008

    bekvämt med kryddblandningar men de är i regel mest natriumgluamat som huvud bestånds del......samt massa syntetiska aromer och smaktillsattser som kanske inte alltid gör så stor nytta i våra kroppar!
    Kan tänka mig att det funkar på/ i det mesta...sallads dressingar såser,wok,marinad...eller risrätter...grillat.
    Har absolut inte kritiserat någon eller ens santa maria:)
    Håller på att läsa "Den hemlige koken"...lusläser alla innehållsförteckningar med Sherlook Holmes kostym & förstorings glas. Ni som läst den förstår varför!!!!!
    Utmäsrkt om man vill "upplysa sig " lite mer!

  • festmaten 13 juli 2008

    Jag håller också på att läsa Den hemlige kocken, efter att ha läst den blir det nog en storstädning i skåpet!!!
    Men glutamaten till trots så ÄR den här rätten jättegod:p
    Sesambakad lax på sockerärtsbädd med wasabipotatis och sojasås

  • Agi007 13 juli 2008

    Tusen tack for hjalpen! Ser ut som om jag far ta fram mina kryddor och experimentera lite mer :p - brukar annars mest laga mat efter recept - det finns ju sa manga favoriter och som man vill testa (Y) !

    Jag har last om den Hemlige kocken och det ar verkligen en bok jag vill lasa. Hoppas den kommer ut pa pocket snart (laser bara pocket eftersom jag laser mycket och alltid har en bok i vaskan - det blir for tungt att slapa runt pa inbundna bocker)! Forsoker redan ata ekologisk/kravmarkt mat och frukt och gront efter sasong, men har faktiskt inte tankt pa innehall i kryddburkar sa tack for tipset!

  • Agi007 13 juli 2008

    "Den hemlige kocken" kommer ut i pocket i Oktober om nagon mer an jag ar intresserad !

  • Lilljeppe 13 juli 2008

    Jag har börjat köpa kryddor av märket Zeta. Då får man en kryddburk som man maler kryddorna själv när man vill ha. Vad tycker ni om dessa kryddburkar/märket?

  • monac 14 juli 2008

    jätte bra...det är ju bara "godast med nymalet":)

  • Agi007 14 juli 2008

    Jag har inte testat Zetas kryddor, men har anvant andra engangs-pepparkvarnar i matlagningen (t ex Jamie Oliver's peppar). Jattesmidigt och att rekommendera! Det ar forstas trevligare att ha en snygg pepparkvarn vid matbordet :D

  • tilda 16 juli 2008

    chili/ lime är jättegott till fiskgratäng.

  • gabbebal 16 juli 2008

    Det har jag chili/kakao som passar jättebra till köttfärssås med ris ,mycket gött!!

  • Fiona 16 juli 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 13 jul 2008

    Jag har börjat köpa kryddor av märket Zeta. Då får man en kryddburk som man maler kryddorna själv när man vill ha. Vad tycker ni om dessa kryddburkar/märket?


    Tyvärr har jag haft erfarenheten att kvarnen varit lite för dålig för att fungera att använda i själva matlagningen, men de är mycket trevliga att använda till bordskrydda.

  • Maripoosa 16 juli 2008

    Jag kom på det nu att man kanske kan ha dem till att krydda hemgjorda snacks? Tex rostade kikärtor, sojabönor m.m. :D

  • bernit 16 juli 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 13 jul 2008

    Jag har börjat köpa kryddor av märket Zeta. Då får man en kryddburk som man maler kryddorna själv när man vill ha. Vad tycker ni om dessa kryddburkar/märket?


    Köper bara "rena" kryddor, inte blandningar (förutom typ curry), jag har testa flera av dessa kryddor med bra resultat, kan rekommenderas.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.