Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sås hjälp!!!!!!

  • susanne7206261 9 juli 2009

    kan någon hjälpa mej med tips på hur man gör en god vanlig brunsås får aldrig till det när man äter ute så är ju såsen en höjdare tack sam för hjälp

  • AnneNi 9 juli 2009

    När jag gör brunsås gör jag ungefär så här till två personer.
    Jag brukar hälla lite vatten på järnet jag stekt kött på (ca 1,5 dl), sen grädde (ca 1/2 dl) och mjölk (1 dl). Jag låter det koka upp och har ca 1 tsk gelé och ev buljong (om det var svagt spad). När det kokar reder jag av med lite vetemjöl som jag löst upp i lite vatten och låter allt koka en liten stund. Färga med colloritsoja och smaka av (krydda ev med mer buljong, salt, peppar).
    Hemligheten för att få en riktigt god sås är nog grädden. Innan gjorde jag ofta utan (med bara mjölk och vatten) och det blev helt ok, men nuförtiden har jag nästan alltid i grädde (gärna vispgrädde, men annan grädde går också bra)
    Lycka till!

  • Lottix 9 juli 2009

    :) , Jag brukar bryna ca. 1msk vetemjöl i stekpanna efter köttet är klart när det blivit lite gyllene så häller jag på vattten till lagom konsistens lite i taget så det inte klumpar sig vispa ordentligt hela tiden , ibland tar jag en liten skvätt grädde men för det mesta salta , peppra ev. lite kalvfond om man inte får tillräckligt med köttsmak 1 tsk. svartvinbärsgele är gott att ha i precis som man kan ha lite kinasoya i om man vill .
    Lycka till !
    Min sås brukar vara omtyckt(Y)

  • susanne7206261 9 juli 2009

    Skrivet av AnneNi den 9 jul 2009

    När jag gör brunsås gör jag ungefär så här till två personer.
    Jag brukar hälla lite vatten på järnet jag stekt kött på (ca 1,5 dl), sen grädde (ca 1/2 dl) och mjölk (1 dl). Jag låter det koka upp och har ca 1 tsk gelé och ev buljong (om det var svagt spad). När det kokar reder jag av med lite vetemjöl som jag löst upp i lite vatten och låter allt koka en liten stund. Färga med colloritsoja och smaka av (krydda ev med mer buljong, salt, peppar).
    Hemligheten för att få en riktigt god sås är nog grädden. Innan gjorde jag ofta utan (med bara mjölk och vatten) och det blev helt ok, men nuförtiden har jag nästan alltid i grädde (gärna vispgrädde, men annan grädde går också bra)
    Lycka till!


  • popik 9 juli 2009

    Extra god gräddsås

  • fina21 9 juli 2009

    skrivet av Fina21

    När du steker köttet så tänk på att inte bränna fettet. När köttet är färdigstekt kan du hälla i 1 dl kaffegrädde per person, samt hälla i lite soja så att du får fin färg. Skulle såsen fortfarande inte smaka bra, så testa att tillsätta lite salt och lite socker. Det brukar göra susen på såsen. Men som sagt bränn för allt i världen inte fettet. kram / Fina

  • grill 9 juli 2009

    Godaste såsen
    Jag brukar tllsätta lite soja också

  • Fiona 9 juli 2009

    soya, svartvinbärsgéle och grädde är hemligheten... samt att våga krydda!!!!

  • sickan2 9 juli 2009

    Skulle vara bilja tillägga att jag använder alltid mushroom-soja den tycker jag ger väldigt god smak och även lite turkisk youghurt som ger lite syrlighet samt en nypa socker som mormor gjorde.
    Hoppas detta tillförde något..:'(

  • susanne7206261 9 juli 2009

    tack alla för tipsen

  • redd 9 juli 2009

    Skrivet av BirkThaMan den 9 jul 2009

    Detta inlägget har blivit borttaget.


    Ehrr.. Lite vilda flashbacks i gomen och jag börjar misstänka att det var just så brunsåsen i skolan gjordes, helt seriöst stämmer det ganska bra med såväl smak som konsistens och har aldrig lyckats pricka in exakt vad dom hade i skiten.

  • turide 9 juli 2009

    Brunsås till fläskkotletter

    ABSULUT godaste såsen gör du på absolut enklaste vis ! När du har brynt fläskkotletter, med salt och vitpeppar, så gör du en redning på vatten och vetemjöl. Häll detta över kotletterna och låt det puttra ett pat minuter.Smaka av med Mrs Cheng's äkta soya. Det låter futtigt, men jag lovar att det är godare än den mastigaste gräddsås !(Y) Lycka till // Turid

  • Okänd 10 juli 2009

    Det kanske borde startas en såsskola här på MK!
    En sås blir aldrig bättre än vad man har som grund för den, buljong, steksky eller kokspad.
    Absolut bästa såsen får man om man gör sin egen skysås / buljong och sedan reducerar ner den tills endast hälften återstår. Sedan kan man börja göra riktigt god sås.

  • Okänd 10 juli 2009

    En länk till en massa såser (Y)

    http://www.internetkokboken.se/saser.htm#brunsas

  • ellberg 10 juli 2009

    Skrivet av susanne7206261 den 9 jul 2009

    kan någon hjälpa mej med tips på hur man gör en god vanlig brunsås får aldrig till det när man äter ute så är ju såsen en höjdare tack sam för hjälp



    enkel brunsås.
    smält smör och häll på vetemjöl så det blir en lös massa
    häll i mjölk och vispa under kokning. tillsätt allkrydda och kinasoya efter behag. blir såsen tjock , späd med mjölk.
    Blir den för tunn , häll i majsena redning.
    prova ....man kan inte misslyckas

  • Okänd 10 juli 2009

    Ytterligare en länk med underbara recept på såser. Gamla måttangivelser förgyller recepten! (L)

    http://runeberg.org/husmans/13.html

  • Lisa35 10 juli 2009

    Jag brukar göra så att när köttet är färdigstekt häller jag i lite vatten i pannan, kanske 1,5 dl och vispar runt så all den goda smaken sätter sig i vattnet. Sedan silar jag vätskan ner i en kastrull. Tillsätter 1-2 dl matl.grädde, cirka 1 tsk kalvfond och salt + peppar. Låter detta koka upp och reder av med lite maizena. Jättegott!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.