Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sås till varmrökt lax?

  • Tiol 30 september 2009

    Hej!

    Jag behöver lite nya ideér att göra kall sås till varmrökt lax, gärna enkelt o gott.
    Tackar på förhand.
    Kram//TINA

  • Bianca 30 september 2009

    Testa denna kalla fisksås. Jag brukar själv ha den till just varmrökt lax.
    Kall sås

    Gillar man rom kan man med fördel röra i lite stenbits.

    Lycka till!

  • Tiol 30 september 2009

    Tack för det tipset.
    kram//TINA

  • Okänd 30 september 2009

    Mitt förslag blir:

    Örtagårdssås

    Tyvärr finns det ingen bild till receptet.

  • marielotta 30 september 2009

    Min absolut favorit till varmrökt lax.
    Anna Bergenström
    Örtagårdssås 4-6 pers.

    1 pkt hackad fryst spenat (175g)
    3 dl gräddfil + 0,5-1 dl majonäs
    c:a 1/2 dl finskuren gräslök
    1/2-1dl finhackad dill
    1 pressad vitlöksklyfta
    2-3 tsk senap
    c:a 1/2 tsk salt
    1 krm svart eller vitpeppar
    (1/2 tsk torkad smuad dragon eller 1 msk färsk)
    (1-2 msk vinäger)

    När jag gör den, så har jag ingen spenat, ingen senap och ingen vinäger. Dragon har jag däremot med, men det är ju en smaksak

  • Glitterfia 30 september 2009

    Har ätit en sås med hjortronsylt i till varmrökt lax.
    Vet inte alldeles exakt men jag tror det var crème fraiche blandad med hjortronsylt bara. Men det var gott och annorlunda.
    Finns säkert någon som vet mer exakt.....

    Annars så tycker jag det är så gott med crème fraiche, röd rom, ev. lite finhackad rödlök, salt och citronpeppar.
    Vispa crème fraichen med en gaffel i en bunke/skål så den blir ganska fast, så sjunker inte romen (Y)

  • MammaModesty 30 september 2009

    Blanda Turkisk yougurth med hackad/pressad vitlök dill mangochtney o ev lite socker... låt stå en timme innan den ska serveras... super god till lax i alla former...

  • Tiol 1 oktober 2009

    Tack för det:o)
    Kram//TINA(Y)

  • ros 1 oktober 2009

    :)Hej!
    Denna sås brukar jag göra till lax mm
    Hummersås med stenbitsrom
    Ibland lägger jag i lite finhackad rödlök

    Lycka till!

  • bernit 1 oktober 2009

    Enkelt men gott

    1 dl CF
    1 dl majonnäs
    1 liten finhackad rödlök (eller gräslök)
    100 gr röd stenbtrom (den svarta färgar av sig)
    salt & peppar

    (Y)

  • mulle640 1 oktober 2009

    Här är några andra förslag. Först min absoluta favorit
    Frukt sås: 1½dl vispgrädde och lika mycket gräddfil. 100g majonäs samt en burk krossad ananas som man slagit av spadet på. Vispa grädden och blanda alla ingredienser.

    Pepparrotsås: 1dl vispgrädde och 2 dl gräddfil. Tillsätt lite salt samt riven pepparrot eftersmak. Blanda väl

    Dillsås: 3dl gräddfil samt rikligt med dill, lite salt och peppar. Blanda väl

    (Y)

  • Tiol 1 oktober 2009

    Hjärtligt TACK till alla inblandade, nu har jag nog så jag klarar mig. Kul med lite nya smaker.
    TACK
    TINA:)

  • babbs 1 oktober 2009

    Skrivet av Glitterfia den 30 sep 2009

    Har ätit en sås med hjortronsylt i till varmrökt lax.
    Vet inte alldeles exakt men jag tror det var crème fraiche blandad med hjortronsylt bara. Men det var gott och annorlunda.
    Finns säkert någon som vet mer exakt.....

    Annars så tycker jag det är så gott med crème fraiche, röd rom, ev. lite finhackad rödlök, salt och citronpeppar.
    Vispa crème fraichen med en gaffel i en bunke/skål så den blir ganska fast, så sjunker inte romen (Y)


    Creme fraiche blandad med hjortronsylt är en höjdare till varmrökt lax. Det är bara att blanda efter smak.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.