Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Seg kyckling, hjälp!

  • kattenegon 2 mars 2008

    Jag lyckas alltid få kycklingen så gräsligt seg, oavsett hur jag tillagar den, vi gör ofta wok, men den sega kycklingen har en tendens att förstöra middagen. Jag gissar att anledningen är att jag steker kycklingen för länge, men hur gör man om man vill vara säker på att den är genomstekt, ofta vill man ju även att allt ska puttra ihop lite?

    Jag behöver era bästa tips på hur man tillreder kyckling så den blir mör och fin!!

  • Kicki8 2 mars 2008

    Jag har också samma problem MEN fick ett recept som jag inte misslyckas med den blir mör och fin testa (recept)13057(/recept).
    Har gjort den många gånger utan att misslyckas.
    Filéer kan vara olika stora men jag brukar skära i den och kolla så de är klara.
    Lycka till
    Kicki

  • Kicki8 2 mars 2008

    Skrev fel skall vara grevé kyckling recept 13054

  • Lotten_J 2 mars 2008

    Seg kyckling har jag aldrig hört talas om, däremot blir ju kycklingen torr om den tillagas för länge. Skumt! Men man lär sig alltid ngt nytt av vad som kan hända i köket. Jag kollar alltid kycklingen vid tillagning just för att den inte ska bli torr, så fort den inte är rosa i köttet utan blivit vit inuti tar jag detta från spisen/ugnen.

  • Heisjo 2 mars 2008

    Om man vill ha kycklingfiléer saftiga och fina så rekomenderar jag att försteka dem i ugn 200 grader ca 20min (naturligtvis beroennde på storlek) och sedan steka dem hastigt på hög värme för att få en fin yta. Om man inte ska ha dem i en gryta tex, då behöver man inte steka dem alls!

    Lycka till!

  • bernit 2 mars 2008

    De flesta som steker kyckling i ugn eller i panna steker öfr hastigt (dvs har för hög värme)
    Att ta sig tid att steka i ugn på svag värme ger både ett saftigare kött och mörare - detta gäller inte bara kyckling utan de flesta kött stekt i framför allt ugn
    Lycka till !(Y)

  • lennali 2 mars 2008

    Jag använder endast Kronfågel eller Torsåsens kycklingfiléer. Jag har provat att köpa den billigare sorten, där det står på påsen "Marinerade kycklingfiléer" den är hemsk, köttet smakar illa och konsistensen är som att tugga på en gummianka.

    När jag steker hela kycklingfiléer, bryner jag alltid först och sedan in i ugnen och testar ALLTID med att skära i en filé så att köttet är vitt och fint.
    När jag gör någon maträtt med strimlad filé, bryner jag ett litet tag och i regel ska rätten puttras i någon slags sås och då hinner filén gott och väl bli klar.
    Skickar med ett recept som aldrig har misslyckats och köttet är mört och fint, och gott är det.
    Hälsningar Lena
    Kyckling i rödvinssås

  • MammaIrene 2 mars 2008

    Håller med lennali om att det är viktigt vilken sorts kyckling man köper, ALLTID SVENSK!!!
    Köp vanliga fileér o inte de andra som är lite billigare vad de nu heter....
    De i 2 kg kartong är utmärkta, tror det är kronfågel.....
    Jag brukar sedan dela filerérna i småbitar i fräsa dem med gul lök i en gryta tills de verkar färdiga, sedan tillsätter jag paprika, svamp , kryddor, cocosmjölk o redning = mumsigt tillsammans med ris , pasta eller potatis!!! Skall lägga in recept på detta så småningom.
    Lycka till!

  • tulipan 2 mars 2008

    har aldrig heller hört att kyckling kan bli seg. Inte dom man köper i affären ifl. Vi har juh egna höns hemma. Och tupparna åker juh alltid ner i grytan här. Stor skillnad på köpta och om man har hemma. dom man har hemma får man köra lång kok på och göra typ kycklinggryta av. För just dom blir oftast sega ochbehöver ha mer kok tid..

  • MrsC 2 mars 2008

    Jag tillagar alltid hel kyckling i lergryta i ugnen.
    Oslagbart saftigt och gott...
    Använder då oftast färsk kyckling.

  • monac 3 mars 2008

    gått över till lår-filé...lite mörkare kött men saftigare...brukar kosta några kr. mindre oxå!
    :)

  • camillaf14 3 mars 2008

    Ett annat förslag för att slippa seg/torr kyckling är att marinera köttet. Jag tycker det är jättegott att marinera kycklingen med citron, olivolja, honung och kryddor. Det finns massor av goda marinader, både färdiga och såna man kan göra själv.
    Lycka till!

  • pia61 3 mars 2008

    Hej!
    Håller också med om att svensk kyckling är den bästa. Köper du dansk tex så blir den svampig när man stekt den. Jag bryner alltid fileérna i stekpanna först och eftersteker ca 10-15 min beroende på storlek i 225 graders ugn. Misslyckas aldrig. Lycka till!

  • monac 3 mars 2008

    kan hålla med om att kycklig kan bli seg fast man lagar efter kokkonstens alla regler...tror det kan handla om kvalitet helt enkelt....
    Gör du en gryta t.e.x så låt inte kycklingen "koka med" bryn på den på sidan & låt den gå med på slutet!:)

  • Jessika 3 mars 2008

    Ett tips är att använda fryst filé. Kycklingkött blir mörare av att frysas. Att koka kycklingen i buljong ca 15-20 minunter och sedan bara bryna den gör också att du får en saftig kyckling.

    Gör jag kyckling i ugnen eller bara steker den så brukar jag sticka i den. Om köttsaften som kommer upp är klar till färgen (ej rosa) så är kycklingen klar. Ugnstermometer är också ett sätt. Brukar låta min gå upp till 70-72, men man får passa så att man tar den direkt när den når dit annars blir det torrt.

    Att baconlinda filererna och köra i ugnen är också ett sätt. Lägg filéerna tätt i en trång form så brukar det inte bli torrt. Stick och kolla färgen på köttsaften.

  • marinkovic 3 mars 2008

    (Y)
    Bröstfilén är bäst tycker jag.Men precis som tidigare skrivits här så har kvaliten STOR påverkan.Köper oxå bara Kronfågels den "billiga" som Lidls eller City Gross de är tunna & torra oavsett om du steker som du ska.
    Ett tips jag fick en gång var att lägga kycklingen i lite marinad innan man steker den.Ett annat tips var att lägga ned en skalad kiwi för att sedan ta upp innan serveringen.Detta tips har jag provat på annat kött.
    (Y)

  • Aspholme 3 mars 2008

    Jag brukar låta Kycklingen gå i en sås efter stekningen, den blir saftig och mör. Och stek på låg värme.(Y)

  • Tine 4 mars 2008

    Om du köper en lergryta, och lagar kycklingen i den så är dina problem för alltid borta
    Det är toppen:)

  • azlan_lena 4 mars 2008

    Stek fileerna sakta i blandning Smör / olja inte för hög värme , ha tålamod .....
    Är det hela fileer brukar jag" efter sjuda"/ (små puttra) dom i smaksatt creme fraiche ,
    Lergryta till helkyckling är suveränt .
    Varför inte sjuda fileerna i en smarrig buljong , sedan ta upp o skiva dom till wooken .
    Lycka till

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    hålelr med några av de tidigare inläggen, dels förstås kvalitet, men också marinad eller torr kryddblandning som ingnides o har samma effekt. Har ni sett på License to grill nån gång? Den härlige kocken brukar ha mkt torra kryddblandningar som han gnider in kött med innan grillning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.