Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Seg kyckling, hjälp!

  • Tita 7 mars 2008

    (Y) Har man ingen lergryta går det precis lika bra med en stekpåse! Bomba kycklingen med lök, citron och vitlök och lägg grönsaker och/eller frukter utanför kycklingen, (i påsen). Ställ in i låg värme ca 150 gr och öka efter en halvtimme till 200 gr. Kan ta 1 1/2 timme tills den är riktigt klar. Du ser ju igenom påsen hur den ser ut. Även om du har den inne länge så behåller den sin saftighet. Du kan även lägga med skalade potatisar, de får en härlig yta.
    Nu blev jag hungrig!

  • Fiona 7 mars 2008

    Bara jag som upplever att de billiga kycklingfiléerna är godast alltså? Hmmm intressant...
    De marinerade (utan kryddor) som man köper i frysdisken på Willy´s är alltid de som blir bäst.
    De som är 2kg i kartong brukar ta ca 10 minuter längre på sig att bli klara, fast de är mindre. Dessutom brukar de bli torrare. Vet inte varför det är så, men det har jag upplevt.

  • kattenegon 10 mars 2008

    Tack för alla svar!

    Om jag summerar alla svar skulle jag nog gissa att det är temperatur/tid som är mitt stora problem, brukar steka på hög värme, länge (usch, det hörs verkligen hur usel jag är i köket, lite pinsamt på en sån här sida). I helgen testade jag att dels marinera kycklingen först och sen steka den på låg värme, tills den var vit i köttet, det belv kalas!

    Ska exprimentera mer utifrån alla svar.

    Jag köper alltid svensk kyckling och oftast inte den billigaste. Däremot har jag nästan helt börjat köpa färsk kyckling eftersomjag trodde att det kunde vara en del av problemet att jag använde frsyt kyckling, men det kanske snarare hänger på att jag försökte steka haltinad kyckling på högsta värme...

  • Superbruden 10 mars 2008

    Skrivet av camillaf14 den 3 mar 2008

    Ett annat förslag för att slippa seg/torr kyckling är att marinera köttet. Jag tycker det är jättegott att marinera kycklingen med citron, olivolja, honung och kryddor. Det finns massor av goda marinader, både färdiga och såna man kan göra själv.
    Lycka till!


    Jo, jag brukar oxå marinera kycklingen det brukar funka. Ett annat tips är att vända kycklingen i potatismjöl, då behåller kycklingen saften och om du ska ha den i sås blir den automatist redd, utan sås blir det en jättefin stekyta.. Låt gärna kycklingen vila under folie och eftersteka en kvart.

  • enAnnan 10 mars 2008

    Skrivet av Fiona den 7 mar 2008

    Bara jag som upplever att de billiga kycklingfiléerna är godast alltså? Hmmm intressant...
    De marinerade (utan kryddor) som man köper i frysdisken på Willy´s är alltid de som blir bäst.
    De som är 2kg i kartong brukar ta ca 10 minuter längre på sig att bli klara, fast de är mindre. Dessutom brukar de bli torrare. Vet inte varför det är så, men det har jag upplevt.


    Kan bero på att många av de billigare sorterna är insprutade med en socker/saltlösning och alltså inte är 100% kött...

  • enAnnan 10 mars 2008

    Jag håller med alla som pratar om längd och tid här.

    Många är "rädda" för att kycklingen inte ska vara klar och kör därför lite högre värme eller längre tid.
    Därför jag inte köper färdiggrillad kyckling från affären, den är alltid torr - så att de kan vara på den säkra sidan.

    Kronfågeln är det som gäller här oxå och bara så att den blir precis klar.
    Vare sig den steks, kokas eller grillas - då blir den inte torr, bara mör och saftig.

  • helenafr 10 mars 2008

    Haller med superbruden, provade ett recept haromdan dar man skulle doppa kycklingfiléerna i potatismjöl och kryddor. Kycklingbitarna blev otroligt saftiga och goda. Rekommenderas verkligen!:)

  • jas65 10 mars 2008

    Så kallade rubs i kycklingfile' kan göra susen, men det är viktigast hur man steker den för att den inte skall bli torr. Jag är ingen älskare av kyckling file' utan jag jag använder kyckling ben, vingar och lår. Titta in på min sida på mina recet så erbjuder jag kyckling med mer smak en en torr en.
    Mvh
    Höfta mera
    Anders

  • ooops 10 mars 2008

    Skrivet av kattenegon den 2 mar 2008

    Jag lyckas alltid få kycklingen så gräsligt seg, oavsett hur jag tillagar den, vi gör ofta wok, men den sega kycklingen har en tendens att förstöra middagen. Jag gissar att anledningen är att jag steker kycklingen för länge, men hur gör man om man vill vara säker på att den är genomstekt, ofta vill man ju även att allt ska puttra ihop lite?

    Jag behöver era bästa tips på hur man tillreder kyckling så den blir mör och fin!!

  • ooops 10 mars 2008

    Som många andra, lergryta är perfekt. Halvera kycklingen halvtinad så år du en bra såsgrund dessutom. 30 minuterr på högsta effekt om det är en 850 w mickro eller högre. Ugn tar betydligt längre tid.

  • Okänd 10 mars 2008

    Jag håller mig till stekpåsar och det blir så saftigt och gott.Har aldrig lyckats med att få till en seg kyckling(Y)

  • Lange 10 mars 2008

    Ytterligare bonus får den som köper svensk kyckling att dom inte vare sig är uppfödda under gräsliga förhållanden eller slaktade på sätt som vi inte vill veta hur.
    Tupperware utveclade den gamla hederliga lergrytan till en i plast som du kan laga allt i utan att den tar smak och tillagningstiden blir avsevärt kortare. Vedervärdigt dyr som alla deras prylar men kan hittas på Tradera tex. Jag kunde aldrig komma ihåg att blötlägga lergrytan så jag satte blommor i den istället....
    Konceptet är nog annars det bästa för att lyckas med kött i allmänhet, skyn blir oslagbar och köttet både mört och saftigt.:p

  • monac 11 mars 2008

    pröva qourn filé...det blir aldrig segt!:D

  • azlan_lena 11 mars 2008

    Jag har börjat dela fileerna inte helt ,utan dom sitter ihop som en fjäril sedan doppar jag dom i ägg samt skorpmjöl + kryddor .
    Steker i smör/margarin / olja i lagom värme
    Alltid lyckat resultat . Lycka till

  • ros 4 maj 2008

    Jag köper bara svensk kyckling med kvalité.

  • lenajeanette 4 maj 2008

    Vet inte om någon föreslagit att du kan använda stektermometer så att du inte behöver översteka.

  • ThomasP 4 maj 2008

    Testa majskyckling det är i en annan division//Thomas

  • Glitterfia 4 maj 2008

    Nu när jag läste om kyckling så kom jag på att det förr fanns (med risk att låta gammal) en hel fryst kyckling med "klarknapp"

    Kycklingfilé är ingen superfavorit, äter det inte så ofta men jag tycker inte det är någon större skillnad på willys (eldorado) eller kronfågels.
    Håller med de andra som skriver att de inte ska stekas för länge men inte för kort tid heller då jag tycker dom blir knepig i konsistensen.

  • lenajeanette 6 maj 2008

    Jag tycker att kronfågels frysta fileér blir saftiga o fina, vet ej om det är vatten-socker-saltade, gott blir det i alla fall.

  • jas65 13 maj 2008

    Tips är när man stekerkycklings file'erna i ugn är att steka dem på galler med plåt formen under och i den så tillsätter man vatten man även eventuellt tillsätta lite kryddor i vattnet.
    Vattnet i formen gör så att det blir lättare att diska efter grillningen i ugn.
    Claes Olsson har mycket fina rostfria formar för ugn med ett galler till.
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.