Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sil för quinoa

  • andersqf 14 maj 2012

    Kan någon ge ett tips om en bra sil när man skall skölja quinoa? En där kornen inte fastnar och som bara behöver en snabb avsköljning efteråt? Jag såg ett tips om kaffefilter men det fungerade inte, det blev bara igensatt direkt.

  • The_mama97mia 14 maj 2012

    funkar det inte med ett vanligt durkslag i rostfritt? Du vet - nät-typen.

  • andersqf 14 maj 2012

    Jag har en sil, inget durkslag, med rostfritt nät men där fastnar kornen. Den går ju att diska men med dom där trådarna som korsar varandra känns det som om man måste hålla på och dutta ett tag för att få rent i korsningarna. Jag skulle vilja hitta något i rostfri plåt eller plast med hål så små att kornen inte fastnar men som ändå släpper genom vattnet. Andra ideer är också välkomna.

  • irrevirre 14 maj 2012

    Jag vet precis hur du menar! Jag får använda en tesil och häll försiktigt, den har lagom "hål". ?
    Det fungerar faktiskt.

  • The_mama97mia 14 maj 2012

    har du testat med typ groddburk i plast?

  • elleave 14 maj 2012

    Kolla efter en annan trådsil (finmaskig metall) min har det aldrig fastnat nåt i

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.