Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Simpsoppa

  • 7 augusti 2001

    Jag behöver få tag i receptet till Simpsoppa.Jag tror att det är en gotlänsk rätt,men är inte säker.

  • 9 augusti 2001

    Gotländskt så det förslår!Simpar = Hornsimpa. Simpar är en fisk som ingen numera använder till mat. Men stjärten på fisken är ingen dålig mat. Den smakar som stekt nästan som ål eller lindare. I äldre tider kokades simpsäupå på stjärten, då vanligast på färskasådana, men det förekom att de torkades för att på vintern kokas och ätas med kålrovor. Vid Nisse och Getarbyens befolkning var simpsoppan använd till långt in på 1900-talet. Gamle Olof Lindby tillät aldrig att simpor kastades bort, ty han skulle alltid ha simpsoppa.Simpstjärtarna kokades, och av buljongen kokades soppa tillsatt med tärningar av morötter, palsternacka och "krungar" av vetemjöl samt smaksattes med peppar och salt. Den kokta fisken åts till potatis som förrätt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.