Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skärbräda!

  • kattgnag 11 oktober 2009

    Ursäkta en okunnig som känner sig lite "dum" just nu...
    Jag har fått en Rörstrand skärbräda i porslin från kanske 50-talet. Helt oanvänd.
    Jag har förstått att detta är en samlarsak.
    Men jag vill ANVÄNDA den.
    Men....Skära mot porslin?:o
    Vad händer med knivarna?
    Nån som vet?

  • familjenlundin 11 oktober 2009

    Tyvärr vet jag inte hur knivar påverkas på en skärbräda av porslin, så jag låter det vara osagt!

    Men varför inte använda skärbrädan som ett slags "uppläggningsfat" tex till dessertostar, gravad/rökt lax m.m istället? Låt fantasin flöda :)

  • maria_wijk 11 oktober 2009

    Frågan man får ställa sig är vilket är skörast eggen på kniven eller laseringen på porslinet och vilket man värderar högst.

    Jag hade nog använt skärbrädan som uppläggningsfat istället för som skärbräda. De flesta har nog noterat att porslin blir repat med tiden efter användande av skedar, gafflar och knivar och samma sak kommer nog att hända även med skärbrädan tids nog. En kniv går att bryna men det är svårt att lasera om gammalt porslin.

  • lillawe 11 oktober 2009

    (N)Tror inte att du ska skära något på den! Bäst som sagt, använd den som uppläggningsfat(Y)
    Ha en bra kväll!//lillawe

  • Jilliii 11 oktober 2009

    sälj den, om det nu är samlar värde. någon blir glad.
    köp nån ny, som du vet hur du kan använda utan att få dåligt samvete...

  • monac 11 oktober 2009

    sälj den och köp en stadig tjock skärbräda i trä! :)
    skära på porslin...nä då kan du lika gärna skära ditekt på diskbänken...dina knivar mår inte bra av det!!!

  • kattgnag 13 oktober 2009

    Jag vill bara ta upp tråden igen för att tacka för era svar:):)
    Samtidigt blir jag ju lite besviken - hade ju så gärna velat att den skulle kunna fungera jättebra utan att skada knivarna:(
    Men det ante mig....
    Ja-ja, uppläggningsfat har jag ju inte nåt särskilt behov av men då blir den ju använd iallafall.
    Tack igen!

  • Guldlink 13 oktober 2009

    jag skulle använda den som tallrik (Y)
    den verkar faktiskt ganska cool

  • Nettan75 13 oktober 2009

    Jag har en skärbräda i glas och den på sätt och vis slipar kniven när jag skär. Skulle tro att det fungerar likadant med en skärbräda i porslin. Brädan kanske blir sliten med tiden, men kniven klarar sig nog. Brynen och sånt brukar ju vara av "porslin", dvs stenmaterial, och porslin precis som glas är ju sten/sand/lera..

    Jag skulle testa, men låta bli att skära sådant som färgar på brädan, tex morötter eller rödlök och liknande.

    Lycka till!

  • boz1965 13 oktober 2009

    Ja, jag tycker också att den verkar "för fin" att använda som skärbräda. Uppläggningsfat är vad jag också kommer att tänka på... Dessutom tror jag inte att det är det mest hälsosamma för dina knivar att skära mot glaseringen på "brädan". När glasyren spricker och keramiken blottas har du rena slipstenen undertill och det är inte svårt att räkna ut vad den gör med knivseggen...

  • boz1965 13 oktober 2009

    Skrivet av Nettan75 den 13 okt 2009

    Jag har en skärbräda i glas och den på sätt och vis slipar kniven när jag skär...


    Visst slipar du den - PLATT. När man slipar en kniv är den vinklad mot slipmediat. När du skär någonting kommer du ju i rak vinkel mot slipmediet, vilket PLATTAR TILL eggen istället för att skärpa den. Ren logik.

  • Nettan75 14 oktober 2009

    Kanske det, jag har dock inte märkt att kniven blir slö av min glas-bräda, tvärtom =)

    Dock om man inte vill missfärga prosilns-brädan skulle jag också använda den som uppläggningsfat etc, för säkerhets skull.

  • familjenlundin 14 oktober 2009

    Skrivet av kattgnag den 13 okt 2009

    Jag vill bara ta upp tråden igen för att tacka för era svar:):)
    Samtidigt blir jag ju lite besviken - hade ju så gärna velat att den skulle kunna fungera jättebra utan att skada knivarna:(
    Men det ante mig....
    Ja-ja, uppläggningsfat har jag ju inte nåt särskilt behov av men då blir den ju använd iallafall.
    Tack igen!


    Häng upp den i köket som en prydnad då om du inte vill använda den som uppläggningsfat (Y) :)

  • kattgnag 14 oktober 2009

    :) Kan jag göra.
    Fast jag är ingen fan av prydnadssaker.....:'( Dammsamlare...:p
    Men varför inte...den är ju väldigt fin, faktiskt. Tack för tipset:)

  • bernit 14 oktober 2009

    Skrivet av monac den 11 okt 2009

    sälj den och köp en stadig tjock skärbräda i trä! :)
    skära på porslin...nä då kan du lika gärna skära ditekt på diskbänken...dina knivar mår inte bra av det!!!


    Håller med :p:p

  • Shoutoutloud 14 oktober 2009

    vill ha tag i en rejäl skärbräda i trä någon som vet var man kan få tag i en ej för dyr? köpte en på coop men den var värdelös. upptäckte när jag skurit på den 2 ggr att den var "lackad" eller nåt. lacken sprack iaf varje knivdrag och sen när jag hade diskat den kom det in vatten under och det sprack så jag gick tillbaka med den för den var helt värdelös. mamma har en bra gammal i trä men den var inte lackad. jag vill inte att min ska vara det heller. den jag köpte på coop var föresten gjord av bok.

  • Marialycksell 29 oktober 2009

    Hej!
    För några år sedan kom det en trend i glasskärbrädor. Lätta att rengöra med tanke på hygieniska skäl. Så använd den, knviarna blir nog inte slöra!(Y)

  • kattgnag 29 oktober 2009

    Hmmm, nu blir jag konfunderad....:o:(
    Får försöka forska vidare på detta ämne kanske, när tid finns..
    Kanske fråga Rörstrand himself vad han tänkte med designen och upplägget.. Karl Xll??:'(
    Gjorde man verkligen bruksvaror till enbart som prydnad?

  • kockstoffe 30 oktober 2009

    Hej läste igenom inläggen o lägger på lite som många säger använd skärbrädan som uppläggningsfat, kniven som du använder mot glas el porslin blir slöa o när man vässar en kvniv så håller man ju kniven ca 38grader o inte 90grader..... men kan tänka mej att de skulle gå o använda den när man filear fisk el skär upp en gravad lax till julbordet för då håller man ju kniven gjämns med skärbrädan o risken att kniven kommer i kontakt med brädan e välldigt liten

  • dePaul 30 oktober 2009

    Skrivet av Nettan75 den 13 okt 2009
    1. Jag har en skärbräda i glas och den på sätt och vis slipar kniven när jag skär. Skulle tro att det fungerar likadant med en skärbräda i porslin.

    2. kniven klarar sig nog.

    3. Brynen och sånt brukar ju vara av "porslin", dvs stenmaterial, och porslin precis som glas är ju sten/sand/lera..

    1. Detta är nonsens. Det förutsätter att du skär i en konstant sned vinkel gentemot brädan. Ett sådant skärsätt diskvalificerar därmed alla typer av push cut. Push cut är för övrigt den vanligaste skärmetoden i ett kök: http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives/Push-Cut.gif

    2. Nej, det gör den inte. Se förra punkten.

    3. Ja, brynen är bl a tillverkade i keramik. Glas och keramik har olika sammansättning och kristallin uppbygnad, varför det inte finns några brynen i glas ;).

    Med tanke på att brynen tillverkas i keramik så måste du väl inse att det är totalt ologiskt att keramik/porslin inte skulle påverka eggen på ett negativt sätt om det användes till skärbrädor??

    De allra hårdaste stålsorterna ligger på en HRC grad av 67 (finns ända upp till 70). Glas har samma hårdhetsgrad, nämligen mellan 67-72 HRC. Det är därför helt självklart att eggen blir slö om man gnider den mot något som är lika hårt (eller hårdare), eller hur? Keramik är ännu avsevärt hårdare!

    Faktum är att trä som är mycket mjukare än stål, liksom plast slöar också ner eggen med tiden. Hade det inte varit så så hade man inte behövt bryna kniven med jämna mellanrum ;). I samband med hårda och abrasiva material så går den här processen dock mycket fortare.

    Sammanfattningsvis. Alla användning av glas- eller porslinsbrädor leder ovillkorligen till att kniveggen slöas ner mycket fort. Precis som någon nämnde: Man kan i så fall lika gärna skära direkt på diskbänken.

    ~Paul~

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.