Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skala eller inte skala

  • Snorkfroken 11 mars 2008

    Jag har alltid hört att man inte ska skala potatisen innan man kokar den för att behålla vitaminer mm.
    Stämmer detta eller är det bara en myt.
    Skalar alltid potatisen om jag inte har bråttom, då kokas den med skalet på :p

  • enAnnan 11 mars 2008

    Visst bevaras vitaminer bättre om man inte skalar...

    Men jag skalar ALLTID potatisen före.
    Tycker att det är lättare och går fortare.
    Mindre "klafs" att ta reda på.
    Har alltid gjort och kommer att fortsätta att göra.

    Vare sig vi är 3 eller 30 till bordet...

  • evaldo 11 mars 2008

    En smaksak hur man gör, flest vitaminer sparas i potatisen om den kokas med skalen på. Men det är tyvärr smidigare att skala den före.

  • Heisjo 11 mars 2008

    Som sagt nyttigare att koka med skalet på, eller så kokar man dem i tryckkokare och då bevaras vitaminerna också bättre(Y).

    Själv skalar jag nästan alltid potatisen utom när det är säsong för nypotatis som helt klart är godare med skal:)

  • monac 11 mars 2008

    med skal.:)

  • T-e-z-z 11 mars 2008

    Jag brukar alldrig koka potatisen med skal det är ju inte samma sak.:)(Y)

  • anluk 11 mars 2008

    Skalar alltid nu när det är "gammelpotatis" Nypotatisen tycker jag egentligen blir bättre med skal på men då får man ju sitta och skala till både sig själv och de två tjuriga barnen efteråt så då använder vi elektrisk potatisskalare. Blir kanonbra!
    Men jag tror nog att jag också hört att det är bättre att inte skala för då sparas vitaminerna, men vet inte om det är myt eller sanning.

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    mmmm... svår fråga... jag vet också att det sägs att vitaminer behålls bättre med skal på.
    Men jag ska erkänna att jag oftast skalar den innan kokning. DOCK - när vi grillar potatis (liksom bakad i folie, räknas det??) så tycker jag ju att det smakar mkt bättre.
    Dessutom om man nån gång gör klyftpot med skal på (fast då måste man ju tvätta ordentligt etc, ur miljösynpunkt vet jag inte vilket som är bäst??) så tycker jag att också dessa smakar bättre, men barnen protesterar. Det är så långt från fabriksproducerad pommes frites som man kan komma tydligen... ;)

  • Lena 11 mars 2008

    Skrivet av evaldo den 11 mar 2008

    En smaksak hur man gör, flest vitaminer sparas i potatisen om den kokas med skalen på. Men det är tyvärr smidigare att skala den före.[/quote


    Ja jag håller med dig nog skalar jag alltid potatisen. Den blir mycket godare då den fått dragit åt sig saltet. Spelar ingen roll om jag har brottom eller inte.(L)

  • farmoringer 11 mars 2008

    Jag skalar aldrig potatisen innan. Kan bero lite på att vi använder mest mandelpotatis..Går så lätt att skala vid bordet. Men det är väl en vanesak kan jag tänka mig..

  • Lotten_J 11 mars 2008

    Vitaminerna bevaras bättre om man kokar med skalet på, så gör jag förutom när vi ska ha gäster, då ser det lite trevligare ut med skalad potatis. Familjen får jobba med skalet, var och en.

  • Kaneta 11 mars 2008

    Skalar nästan aldrig. Min familj får som Lottens, skala själva om dom vill ha utan skal.

  • Feffy 11 mars 2008

    Kokar nästan bara med skalet på om det inte ska göras potatismos eller något likande av potatisen. Sen om man kokar man potatis med skalet på håller de några dagar längre i kylen om man får potatis över har jag hört.

  • Tillberga 11 mars 2008

    skalad potatis blir de bara om det är söndagmiddag med stek och sås o sånt trevligt (L)

    i vardagen så är skalen på

  • Kicki8 11 mars 2008

    Till jul skalas potatisen.
    Annars är det skal på även när vi gör klyftpotatis i ugn.
    Undantag när jag gör barnmat då skalar och delar jag potatisen innan så jag ser om den har några sjukdommar.
    Egen odlad färskpotais äter jag med skal mums(L)

  • MrsC 11 mars 2008

    Skrivet av Lotten_J den 11 mar 2008

    Vitaminerna bevaras bättre om man kokar med skalet på, så gör jag förutom när vi ska ha gäster, då ser det lite trevligare ut med skalad potatis. Familjen får jobba med skalet, var och en.


    Samma sak i vår familj (Y)

  • hansdotter 11 mars 2008

    Vi äter aldrig kokt potatis! Jo- till jul...utan skal:p
    Min karl verkligen ogillar kokt potatis och likaså dottern...
    Så det är alltid potatis i ugn, med skalet på (Y) Men det är sååå gott. Bara blanda med persiljerot så har man ett kanongott tillbehör till maten.
    Till grytor m.m. serveras ris istället för potatis.
    Enda gången jag kokar potatis är om jag på sommaren har potatis i en sallad eller om vi gör potatismos, å i båda fallen så skalar jag först. Om det inte är färskpotatis i salladen förstås.

  • Tillberga 11 mars 2008

    Skrivet av hansdotter den 11 mar 2008

    Vi äter aldrig kokt potatis! Jo- till jul...utan skal:p
    Min karl verkligen ogillar kokt potatis och likaså dottern...
    Så det är alltid potatis i ugn, med skalet på (Y) Men det är sååå gott. Bara blanda med persiljerot så har man ett kanongott tillbehör till maten.
    Till grytor m.m. serveras ris istället för potatis.
    Enda gången jag kokar potatis är om jag på sommaren har potatis i en sallad eller om vi gör potatismos, å i båda fallen så skalar jag först. Om det inte är färskpotatis i salladen förstås.


    vad äter du till sillen? ris eller pasta?
    (kunde inte låta bli att fråga:p) *fniss fniss*

  • monac 12 mars 2008

    men det är ju jätte gott! klyftpotatis med skalet kvar,smaksatt med olivolja vitlök & timjan...mmmm!

  • Abluna 16 mars 2008

    Många olika åsikter kommer till synes här! Jag håller med alla som INTE skalar färskpotatis, som borstar och inte skalar, som skalar - jag menar att det mesta är en tradition inom familjen/del av landet.
    ( Men att skala färskpotatis är inte tradition , utan SYND! :)
    Rätt eller fel är eventuellt enbart regionsstyrt..
    Att någon form av vitamintapp skulle göras av skalning kan man nästan hålla för osann eller åtminstone försumbar. Jag tror vi svenskar/nordbor gärna tittar tillbaka till gågna tider vad beträffar vissa traditioner - att dessa skulle vara mer eller mindre "RÄTT" ifrån nya nutrionella spår/"vetenskapliga" belägg kan nog hållas för mindre sant.
    Vi skalar/inte skalar utifrån tradition, inte nutrition.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.