Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skåp-, skafferi- och frysrensning Vad göra????

  • Kicki8 4 april 2008

    Du kan göra en tiramisu med biskiverna
    Tag ett glas varva drömchokladmouse,vispad grädde,krossade biskvier och hallon i lager.avsluta med att pudra över kakao.Gott.

  • Lange 4 april 2008

    En vän till mig frostade av sin mammas frys när hon skulle flytta till servicelägenhet och hittad snöbollar som han frusit in ca 20 år tidigare. Jag har alltid undrat vad han hittade mer men inte vågat fråga.....:(

  • The_mama97mia 31 oktober 2011

    *PUFF*
    Den här tråden är gammal, men skrämmande aktuell för mig.
    Nu är det väl inga biskvier kvar här men ...
    Några burkar Surkål /note to myself: köp inte surkål på burk även om det är billigt!/, kryddorna ska gås igenom o sorteras/slängas om de är gamla.
    Jag har en massa andra grejer med som bara står och står och står.... o aldrig använder jag dom.
    Hur har du det?

  • The_mama97mia 31 oktober 2011

    Jo, just det, couscous och bulgur som jag inte gillar - andra användningsområden? Tips?

  • MatAnders 31 oktober 2011

    Skrivet av mama97mia den 31 okt 2011

    Jo, just det, couscous och bulgur som jag inte gillar - andra användningsområden? Tips?


    Kom att tänka på hund (djur mat) kanske man kan koka upp och blanda ner i hund maten? Eller mata annat vilt med?

  • pihal 31 oktober 2011

    Är själv en av dom som inte är så förtjust i couscous, meen jag fick smaka en dessert gjord på couscous och den var riktigt god. Det kanske kan vara något.
    [recept] 95388[/recept]

  • The_mama97mia 31 oktober 2011

    Sen har jag en massa typ rice krispies fast choklad-variant - typ choco pops, undrar om man kan göra ngt smarrigt av det?


    Har inte du grejer i skåpen som du tittar på o tänker - vad sjutton ska jag göra av det här? Eller slänger du det rakt av?

  • DoctorWho 31 oktober 2011

    Testa denna eller något liknande, fast med choco pops istället. Då blir det ju chokladmaräng!
    Rice Krispies-tårta

    Hasselnötter/sötmandel på påse blir ganska ofta gammla här pga allergi i släkten. Vad gör man med 500 g valnötter? Extrapris och påsen liksom slank ner i vagnen. (Rostade i ugn eller panna är inget för oss.) Samma sak med salta kex, färskosten tar slut före kexpaketet och kexen blir då bortglömda.

  • Cassiopeya 31 oktober 2011

    Skrivet av Transporter den 31 okt 2011

    Testa denna eller något liknande, fast med choco pops istället. Då blir det ju chokladmaräng!
    Rice Krispies-tårta

    Hasselnötter/sötmandel på påse blir ganska ofta gammla här pga allergi i släkten. Vad gör man med 500 g valnötter? Extrapris och påsen liksom slank ner i vagnen. (Rostade i ugn eller panna är inget för oss.) Samma sak med salta kex, färskosten tar slut före kexpaketet och kexen blir då bortglömda.


    Smart idé, jag hade vanliga rice crips i mina cornflakesgodis sist, det var också gott...kanske är gott med choco pops oxå?

  • blekegreven 31 oktober 2011

    Jag brukade alltid göra chokladbollar på coco-pops istället för havregryn, riktigt gott minsan! (men man får såklart minska lite på sockret då) Detta funkar även utmärkt att ha som botten till 'Frozen-cheesecake' {drool}

  • blekegreven 31 oktober 2011

    Och appropå sådant som blir liggande har jag alltid det problemet med kantareller. Jag älskar att vara ute i skogen och plockar gärna svamp, så det brukar bli en hel del varje år. Det som inte äts direkt eller ges bort fryses eller torkas sedan in... och ...blir liggande. Jag är nämligen inte alls lika förtjust i att äta svamp som att plocka den, och det jag får i mig under svamp-säsongen räcker mer än nog...
    Någon mer som känner igen detta?

  • maxxess 31 oktober 2011

    Skrivet av mama97mia den 31 okt 2011
    Har inte du grejer i skåpen som du tittar på o tänker - vad sjutton ska jag göra av det här? Eller slänger du det rakt av?


    Sällan, jag köper inte ofta saker som jag inte behöver till något. (obs! Gäller bara för matvaror hehehe)

    När jag rensar skafferi eller frys förbrukar jag nästan allt och jag är ändå rätt duktig på att köpa på mig stora mängder när det är billigt.

    Tänk på att mycket som finns i skafferiet kan man mata bl.a. änderna med när vädret blir bistrare, kasta inte det :)

  • flabban 1 november 2011

    Skrivet av mama97mia den 31 okt 2011

    Jo, just det, couscous och bulgur som jag inte gillar - andra användningsområden? Tips?


    Förstår precis vad du menar. Det händer att jag får för mig att äta nyttigare och köper då diverse linser, quinoa m.m. Begriper inte att folk kan äta det och tycka det är gott, funkar inte för mig. Jag mal ner det och använder som mjöl när jag bakar rågbröd. Ett litet tips kanske.

  • The_mama97mia 1 november 2011

    Skrivet av Transporter den 31 okt 2011

    Hasselnötter/sötmandel på påse blir ganska ofta gammla här pga allergi i släkten. Vad gör man med 500 g valnötter? Extrapris och påsen liksom slank ner i vagnen. (Rostade i ugn eller panna är inget för oss.) Samma sak med salta kex, färskosten tar slut före kexpaketet och kexen blir då bortglömda.


    Nötterna - jag brukar göra egen nötblandning med salta jordnötter, andra nötter efter vad som finns i skåpen - gött som tilltugg.

    Annars bra att ha i bak - bröddegen.

    Salta kex däremot vet jag inte ngt bra tips, det problemet finns inte här haha... Älskar salta kex!

  • The_mama97mia 17 november 2011

    Jaha vänner, det är bara jag som har problem med att det står grejer i skåp o skrymslen som man liksom inte gör av med???
    Phhhewww.... tror jag inte ett dugg på...

    Idag upptäckte jag att jag har 2 hela burkar med syltlök! Jag använder det sällan eller aldrig. Därför har jag alltså två hela burkar kvar. TIps för det? Ungarna gillart inte, och som tillbehör funkar det inte så värst till mkt av det jag lagar.

    Surkålen är kvar med.

  • Cassiopeya 17 november 2011

    Skrivet av mama97mia den 17 nov 2011

    Jaha vänner, det är bara jag som har problem med att det står grejer i skåp o skrymslen som man liksom inte gör av med???
    Phhhewww.... tror jag inte ett dugg på...

    Idag upptäckte jag att jag har 2 hela burkar med syltlök! Jag använder det sällan eller aldrig. Därför har jag alltså två hela burkar kvar. TIps för det? Ungarna gillart inte, och som tillbehör funkar det inte så värst till mkt av det jag lagar.

    Surkålen är kvar med.



    Syltlök kan man väl ha i grytor? Testa det du! :D

  • farmoringer 18 november 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 17 nov 2011

    Skrivet av mama97mia den 17 nov 2011

    Jaha vänner, det är bara jag som har problem med att det står grejer i skåp o skrymslen som man liksom inte gör av med???
    Phhhewww.... tror jag inte ett dugg på...

    Idag upptäckte jag att jag har 2 hela burkar med syltlök! Jag använder det sällan eller aldrig. Därför har jag alltså två hela burkar kvar. TIps för det? Ungarna gillart inte, och som tillbehör funkar det inte så värst till mkt av det jag lagar.

    Surkålen är kvar med.



    Syltlök kan man väl ha i grytor? Testa det du! :D


    Såg ju på halvåtta hos mig att de hade i syltlöken för smakens skull men silade bort det sen.
    Surkålen, testa blanda lite rimmat fläsk i när du värmer, blir en annan smak då.
    Couscous och liknande tillred som det står på paketen men mal det sen med lite rotfrukter och gör grönsaksbiffar av det. Jättegott...

  • boz1965 18 november 2011

    Syltlök brukar jag använda i burgundisk gryta. Tycker att det är sk*tgott. Jag har i den redan från början så att den kokar sönder, så behöver man inte sila bort den.

  • littlejohn 18 november 2011

    Jag har jobbat hårt på att inte köpa grejer som jag inte vet direkt vad jag ska ha det till. Det tog några år att jobba bort, (eller nästan bort). Det är sällan jag slänger nåt som jag inte vet vad jag ska ha det till.
    Mitt problem är kryddor, står och blir avslagna och för gammla. Halva burkar med såser och röror som inte går direkt. Tuber med majonäs, kaviar och även senap har en tendens att ligga för länge.
    I morse hittade jag ett halvt paket med julknäcke från i fjol, inte fräsct precis.

    Så mama97mia du är inte ensam om problemet tro inte det. Vi är många här ute som syndar och slösar med både det ena och det andra. Jag gör så gott jag kan för att undvika soppåsen när det gäller mat, men ibland går det inte att undvika. :D

  • UBO5011 19 november 2011

    Skrivet av mama97mia den 24 mar 2008

    och sen Hel Råg... provade i bak häromdagen, men mås¨te varna människor att det blir ... en plombfara...


    Skålla rågen först så blir det jättegott, mät upp rågen och häll kokande vatten över så att det täcker. Låt stå och svalna och använd sedan i brödet. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.