Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skeppshult stek o grillplattor

  • bj_orn 20 februari 2012

    Hej

    Har precis varit och köpt mig deras stek o grillplatta, tyckte det kunde vara roligt att ha och använda. Men nu behöver jag lite tips hur jag kan använda den på bästa sätt då jag inte har någon vidare erfarenhet av dem.
    Tyckte det kunde vara smidigt att ha lite större stekyta vid spisen.

    Tacksam för ideer.

  • Okänd 15 mars 2012

    Skrivet av bj_orn den 20 feb 2012

    Hej

    Har precis varit och köpt mig deras stek o grillplatta, tyckte det kunde vara roligt att ha och använda. Men nu behöver jag lite tips hur jag kan använda den på bästa sätt då jag inte har någon vidare erfarenhet av dem.
    Tyckte det kunde vara smidigt att ha lite större stekyta vid spisen.

    Tacksam för ideer.



    Skeppshults stek- och grillplatta av gjutjärn är framtagen för att främst fungera utomhus över öppen eld eller på grill. Den är även utmärkt att använda på en gasspis eller i ugn.

    På en elspis med glashäll eller induktionshäll är den klart olämplig, inte minst även beroende på risken att skada spisen, men på en elspis med vanliga plattor kan den användas som grill med gott resultat . Energiutnyttjandet blir visserligen inte optimalt, främst beroende på gjutjärnets lite skrovliga yta.

    Att använda den som extra "stekbord" på elspisens plattor ger inte heller det bästa resultatet av samma skäl. Grillsidans refflor på undersidan minskar anliggningsytan och är inte tillräckliga för att effektivt fånga upp spisplattornas värme.

    Använd aldrig diskmedel på gjutjärn vid rengöring! Gnid plattan ren med vanligt salt och skölj med hett vatten. Se även till att då och då mätta järnet med olja, som man gör med vanliga stekpannor av gjutjärn. Bestryk då ytan rikligt med matolja, rapsolja går bra. Låt sedan plattan stå 5-10 min. på medelhög värme. Torka därefter av överflödig olja med hushållspapper!

    VARNING! Se dock upp för antändning!

  • The_Stig 15 mars 2012

    Väldigt bra och utfört svar av LarsDe (Y)

    Du skulle kunna använda den med din ugn för att grilla grönsaker eller liknande på. Bara att hetta upp den i ugnen. Den platta sidan kan användas om du ska göra pizza mm.

    Lycka till!

  • boz1965 15 mars 2012

    De är utmärkta att använda på gasspis - räfflor eller ej. :)

  • husmusen88 15 mars 2012

    Håller med LarsDe, väldigt utförligt!

    Men visst funkar plattorna, men bäst på gasspis. Eller i ugnen, superbra där!
    Ska sj köpa en liknande, men för att ha i skogen istället för stekpannor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.