Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skira ägg??

  • TomasM 8 februari 2010

    Hej alla!
    Jag tänkte göra en frasig frityrsmet men det blev lite problem!
    I receptet: "Skira äggen"

    Jag vet inte hur man SKIRAR ÄGG:@:'(. Hittar heller inga svar på svenska men engelska fanns: "Melted eggs och Scrambled eggs"
    För övrigt tack så väldigt mycket för alla goda smaskiga recept jag hittar här.
    Vänliga hälsningar
    Tomas

  • The_mama97mia 8 februari 2010

    Du kanske får skriva ut hela receptet -
    kan det vara så att man bara menar att du ska separera vitan från gulan? I frityrsmet kan man väl ha vispad äggvita?

  • madde64 8 februari 2010

    Blanda vetemjöl med lättöl till en krämig smet. Tillsätt uppvispad äggvita och lite salt.

    Gott och enkelt

  • boz1965 8 februari 2010

    Skirat ägg = Att du delar upp (skirar) äggvitan från gulan, precis som Mia säger. Du kan t.ex. använda skalhalvorna för att dela upp ägget eller också kan du göra det så att du häller upp ägget i handen och låter vitan rinna mellan fingrarna (rentvättade såklart :p) ner i en skål. Är det bara så att du ska använda gulan, men inte vitan, så kasta inte bort vitan. Den kan du göra t.ex. en lättviktaromelett eller maränger med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.