Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skölja sallad?

  • tyom 22 april 2009

    Hur gör ni med Isbergssallad....sköljer ni blad för blad eller skär ni salladen bara rakt av?

  • lolitta 22 april 2009

    Jag skär salladen och sköljer den sen

  • Disen 22 april 2009

    Jag skär oftast salladen den först, lägger den i ett durkslag och sköljer.

  • nataliep 22 april 2009

    Man ska ALLTID skölja salladen! Jag skär också salladen först och sedan sköljer noga under rinnande vatten i minst 4-5 minuter.

  • anluk 22 april 2009

    Jag skär och sköljer sedan.

  • anneli1989 22 april 2009

    Jag vill vtea hur viktigt det är att man sköljer?!

    trycker de är såååå jobbigt så blir den lixom för blöt sen så har jag ingen salladsslunga. nu menar jag inte bara isberg utan all sallad.

  • popik 22 april 2009

    Sen jag fick med en liten snigel med salladen så är jag väldigt noga med att skölja, nog för att jag äter proteiner men inte såna.:'(
    Du kan skölja salladen och sen lägga den i en ren kökshandduk, sno ihop ändarna och snurra så blir den torr igen.:'(

  • Molgan 22 april 2009

    Vad jag har lärt mig så gäller det all sallad, och grönsaker.

  • Gnurf 22 april 2009

    Ahhh...mmmmm...Escargots med vitlökssmör....(Y)

  • Glitterfia 22 april 2009

    Jag river av blad för blad från salladshuvudet och sköljer och skakar av det värsta vattnet. Lägger bladen på kökshanduk och låter de rinna av.
    Sen river jag den i mindre bitar ner i salladsskålen.
    Jag river blad för blad för att jag tycker salladen klarar sig bättre i kylen. Skär man i salladshuvudet blr det brunt på en gång som man får skära bort nästa gång.

  • marialm 22 april 2009

    du kan lägga enliten skål eller ett litet durkslag i botten på salladsskålen så blir inte salladen för blöt. Det brukar jag göra och det funkar bra f.a om man ska ha sallad till många.

  • anneli1989 22 april 2009

    smart durkslag med durkslag men jag tycker de är mest störigt när man tex bara ska blanda i lite skön ruccola i pastan innan servering.

  • sme 22 april 2009

    Jag tar blad för blad och lägger i en bunke med vatten i några min, sen sköljer med vatten igen och river ner i en skål, torkar gör jag inte, har ändå olja och vinäger på.

  • Lotten_J 22 april 2009

    Jag har fått informationen att ALDRIG skära sallad utan tar av blad för blad och sköljer dessa för att sedan riva salladen i bitar...och varför kan man då undra...ja eg vet inte jag heller men det sas till mig att salladen får en annan smak, blir liksom inte lika besk....och att den håller bättre....

  • Herr_Falukropp 22 april 2009

    Anledningen till att man sköljer sallat (och grönsaker överhuvudtaget) är att få bort jord- och grusrester som innehåller jordbakterier som man kan bli ganska så magsjuk av.

  • boz1965 22 april 2009

    Skrivet av Lotten_J den 22 apr 2009

    Jag har fått informationen att ALDRIG skära sallad utan tar av blad för blad och sköljer dessa för att sedan riva salladen i bitar...och varför kan man då undra...ja eg vet inte jag heller men det sas till mig att salladen får en annan smak, blir liksom inte lika besk....och att den håller bättre....


    Smakmässigt har det ingen betydelse, men salladen vissnar inte lika fort om man river den istället för att skära/hacka.

  • boz1965 22 april 2009

    Skrivet av Herr_Falukropp den 22 apr 2009

    Anledningen till att man sköljer sallat (och grönsaker överhuvudtaget) är att få bort jord- och grusrester som innehåller jordbakterier som man kan bli ganska så magsjuk av.


    Men, är det inte härligt när det knastrar mellan tänderna? :D

    Nä, ärligt talat så är det inte fullt lika härligt att bli matförgiftad av jordbakterier.

  • ros 22 april 2009

    :)Hej på er!

    Jag river bort blad för blad och sköljer varje blad noga för att få bort jordbakterier och ev "kryp".

    Lägger dom på en handduk för att torka. Har jag bråttom så lägger jag en handduk över och "klappa" salladen torr.

    Jag har hört att man ska riva all sallad för att den ska hålla sig så knaprig som möjligt.

    När man ska förbereda en sallad, så kan man blanda de flesta ingredienserna tidigt.
    Men man ska blanda ner salladen precis innan den ska serveras, för annars kan salladen "vissna".

    Det finns många olika tips!

    Ha det så gott!

  • boz1965 22 april 2009

    Skrivet av ros den 22 apr 2009

    ...Men man ska blanda ner salladen precis innan den ska serveras, för annars kan salladen "vissna".


    Ett annat bra tips är att servera dressingen eller vinägretten à-part eftersom syran gör att salladen börjar vissna direkt när den kommer på.

  • Cossimossi 22 april 2009

    Hej alla salladsälskare! Jag har ett sköljtips! Jag skär upp salladen och sen trycker jag ner den i en VIT bunke med iskallt vatten och blaskar runt ordentligt. Sen lyfter jag upp salladen och lägger åt sidan medans jag kollar hur vattnet ser ut. Är det smuts i vattnet (vilket man ser väldigt lätt mot den vita bunken) badar man bara salladen i nytt vatten tills allt smuts är borta. När vattnet är klart och rent utan skräp lägger jag salladen i en ren kökshandduk, håller ihop och skakar ordentligt för att "torka" salladen. På detta sätt är jag säker på att salladen är ordentligt sköljd och torr!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.