Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skoter och husvagnsmat

  • grynet1 27 mars 2013

    Nu är det snart påsk och fjällen väntar.Jag börjar bli less på pannkaka,palt,hamburgare och klämmackor när vi är ute och kör skoter. Önskar tips på nya rätter att ha med sig och laga i stekpannan över elden. Önskar också tips på mat man lätt kan laga i husvagnen. Vi har ingen ugn, bara gasolspis och micro. Hoppas någon har någa nya friska ideér att dela med sig!

  • Kira68 28 mars 2013

    Älgskav kanske? Enkelt att förbereda hemma i förväg, skaven, hackad lök, bacon osv. Sen är det bara att ta med lite grädde och kryddor. Olika woker går också att göra ute i stekpannan eller murikkan. Jag har införskaffat mig en mattermos som man kan fylla med till exempel nudlar eller ris. Sen gör man i förväg klart grönsaker och tex kyckling och tar med. I mattermosen är det också perfekt att ta med chili con carne eller soppor av olika slag eller varför inte varmkorv. Färdiga foliepaket med tex lax, purjo, dill, citron och kryddor är alltid gott. jag brukar förkoka lite potatis hemma och lägga i också tillsammans med smör och lite grädde i botten.....mums.

    När det gäller husvagnsmat brukar jag tänka att det mesta går att laga även utan ugn. Potatisgratäng går ju utmärkt att göra i kastrull om man vill....nästan godare och krämigare. Jag har en ganska djup och stor stekpanna med lock och grytor eller gratänger som ska in i ugnen brukar gå utmärkt att puttra färdigt på spisen istället :)

  • dizz 28 mars 2013

    Lite recept här: http://campingrecept.blogspot.se/

    Alla maträtter går att laga på gasolkök.
    Har man inte ugn så fungerar Omniaugnen till så gott som allt man kan göra i en vanlig ugn: http://www.omniasweden.com/index.php?id=3917

  • sikaal 29 mars 2013

    Jag har två tips av rätter som jag ofta lagar i husvagnen. Eftersom jag inte är "vän" med nyordningen på MK, skriver jag namn och nummer och hoppas att du hittar dem. Gå annars in på min sida.
    Isterbandspanna (70959), servaras bara med lingon eller inlagda rödbetor.
    Spenat o bacon i ostsås till pasta (82931), man kan lika gärna ha ruccola eller någon annan "fast" sallad i.st. för spenat.

    Lycka till!
    Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.