Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skriva recept tips...

  • LivDrom 30 december 2010

    När jag lagar mat för vänner så ber vänner om recept, exakta recept dessutom. Vad göra när man är en som jag som improviserar som tusan? Jag gör själv aldrig precis efter recept utan ändrar alltid lite här och där.

    Igår tex gjorde jag en super god tomatsås som skulle kunna ätas som en soppa. Vi hade den till rotmos och pasta igår. Jag hade väll i en lök, skar upp kanske 0.5-1dl selleri, skalade och rev en morot, hade i ett knippe koriander och halv påse salladsmix, en vitlöksklyfta, en matsked indisk kryddmix samt lite salt.

    Nu skulle jag vilja skriva in receptet tex här i matklubben men jag måste nog laga såsen igen för att mäta upp ingredienserna mer specifikt. Jag är ju inte säker på hur mycket ett knippe koriander är eller hur mycket selleri det blev eller om det var exakt en matsked kryddmix.

    Själv kan jag känna att känslan för improvisationen försvinner om jag börjar mäta upp mina maträtter men å andra sidan är det förargligt att inte veta exakt då vänner tex gärna vill ha receptet.

    Många gånger har det även blivit så att jag kanske häller i en tesked av en krydda och sen kommer på att jag vill nog ha en extra skvätt, då häller jag bara rakt ur burken/påsen. Ja, hur mycket hade jag i egentligen i slutändan???:D
    Jag har speciellt en vän som älskar den mat jag lagar men för henne säger "en lite skvätt" eller "strö över lite" ingenting. Hon behöver verkligen exakta mått.

    Jag har bakat en jättegod chokladkaka genom att improvisera utifrån ett recept jag fick. Super god blev den MEN nu ska jag skriva receptet för att ge vännen som gav mig det ursprungliga receptet och jag vet ju inte ens exakt vad jag gjorde:D

    Är det någon som känner igen sig? Har ni några bra tips?

  • MatAnders 30 december 2010

    Ja jag känner igen mig kan helt enkelt inte/vill inte följa recept slaviskt men åter till din fråga. Jag brukar kolla upp nästa gång jag lagar rätten och gå in i efterhand och göra lite justeringar.

  • mooseella 30 december 2010

    Improviserar ofta. Jag har numera pappaer å penna framme, noterar ner vad och hur mycket jag lägger i. Blir det bra/gott så skriver jag rent och sparar det som ett recept. Blir det inte bra så kastar jag lappen och då är det glömt..=)

  • maxxess 30 december 2010

    Skrivet av LivDrom den 30 dec 2010

    Igår tex gjorde jag en super god tomatsås som skulle kunna ätas som en soppa. Vi hade den till rotmos och pasta igår. Jag hade väll i en lök, skar upp kanske 0.5-1dl selleri, skalade och rev en morot, hade i ett knippe koriander och halv påse salladsmix, en vitlöksklyfta, en matsked indisk kryddmix samt lite salt.

    Nu skulle jag vilja skriva in receptet tex här i matklubben men jag måste nog laga såsen igen för att mäta upp ingredienserna mer specifikt. Jag är ju inte säker på hur


    När man är van i köket följer man sällan recept till punkt och pricka. När jag bakar utan recept så höftar jag ofta rejält och har i lite vad jag känner för. MEN när jag skriver in recept här så gör jag om, väger och mäter. Det rekommenderar jag att du gör också, en bra rätt/sås/bröd är värd att lagas om och "dokumenteras", sedan är det upp till andra att laga freestyle utefter det.

    Om man väger maten när man lagar lär man sig ganska fort och kan rapa upp recept i efterhand (en liten lök är exvis 115 g för mig, 2 morötter kan vara allt från 100-250g osv osv).
    Ju mer man väger desto mer lär man sig om mängder.

  • Cassiopeya 30 december 2010

    Jag har nog aldrig följt ett recept till punkt och pricka. Måste alltid ändra lite, dra ifrån och lägga till. Gjorde världens godaste köttfärssås en gång, skrev inte ner vad jag hade i, och nu grämer jag mig över det eftersom jag inte kommer ihåg! Typiskt {sidefrown}

    Låter som en bra idé att skriva ner ändringar och kanske också att lära sig mäta i mängd som maxxess föreslår :)

    Har dock en liten tanke om att det inte alltid hjälper med samma mängder, blir inte samma sak ändå. Det är så mycket som spelar in, hur man gör, sinnestillstånd och vilka man äter med. Men det är ju helt klart värt ett försök :D

  • maxxess 30 december 2010

    Cassiopeya, att mäta och skriva ned är en bra start, ser fram emot din köttfärssås här på MK :=)

    Redan imorrn skall jag mäta mängder för mitt favoritbröd, då har man iaf nått att utgå ifrån innan man "freestylar" :=)

  • Cassiopeya 30 december 2010

    Skrivet av maxxess den 30 dec 2010

    Cassiopeya, att mäta och skriva ned är en bra start, ser fram emot din köttfärssås här på MK :=)

    Redan imorrn skall jag mäta mängder för mitt favoritbröd, då har man iaf nått att utgå ifrån innan man "freestylar" :=)


    Ja får väl försöka. När jag tänker efter är det typ två år sedan jag gjorde den himlagoda köttfärssåsen, har aldrig fått den så bra sen dess! Men jag får väl exprimentera lite igen och se om jag kan hitta någon som är liknande. Vet på ett ungefär vad jag slängde i grytan (förutom en massa massa kärlek (L)). :DD

  • amoz 30 december 2010

    Skrivet av mooseella den 30 dec 2010

    Improviserar ofta. Jag har numera pappaer å penna framme, noterar ner vad och hur mycket jag lägger i. Blir det bra/gott så skriver jag rent och sparar det som ett recept. Blir det inte bra så kastar jag lappen och då är det glömt..=)


    Precis så gör jag också när jag står där i köket och görr mina "hittpå" recept.(Y)

  • mooseella 31 december 2010

    Läser och gillar en hel massa, SAKNAR EN "GILLA-KNAPP" på inläggen

  • porvoonmuija 10 januari 2011

    Jo nog är det så att då man lagat mat länge,jag har varit gift i över 40 år,så lagar man mat och bakar "på Jumala" dvs på känn.Inte kan jag säga hur mycket mjöl jag sätter i en bull eller semledeg,det beror på mjölets egenskaper och mängden vätska. Vissa recept har jag skrivit ner så att jag kan ge dem vidare .

  • boz1965 10 januari 2011

    Skrivet av MatAnders den 30 dec 2010

    Ja jag känner igen mig kan helt enkelt inte/vill inte följa recept slaviskt men åter till din fråga. Jag brukar kolla upp nästa gång jag lagar rätten och gå in i efterhand och göra lite justeringar.


    "Laga aldrig mat efter kokbok men läs recepten, begrunda dem, förstå dem och handla sedan efter eget skön. Mat ska skapas, inte kopieras"

    Tore Wretman

  • fiddili 10 januari 2011

    Skrivet av mooseella den 31 dec 2010

    Läser och gillar en hel massa, SAKNAR EN "GILLA-KNAPP" på inläggen


    HAHAHAHA

    Ja jag är åxå och letar efter den... {laugh}

  • farmoringer 10 januari 2011

    Skrivet av fiddili den 10 jan 2011

    Skrivet av mooseella den 31 dec 2010

    Läser och gillar en hel massa, SAKNAR EN "GILLA-KNAPP" på inläggen


    HAHAHAHA

    Ja jag är åxå och letar efter den... {laugh}


    Jag saknar också Gillaknappen.....(Y) 8-|

  • Marre73 10 januari 2011

    Sedan jag blev medlem här på MK har jag alltid papper o penna med iköket,men oftast blir det inte exakt ändå, en skvätt hit o en skvätt dit,krydda o strö på ,sedan knäpper jag kort på det färdiga resultatet om det blev gott annars inte;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.