Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

skumma höns hur?

  • mickes_fru 18 maj 2010

    jag skall idag för första gången koka en höna. har förstått allt utom att man ska skumma den.
    vad är detta och hur gör man?

  • Okänd 18 maj 2010

    Jo ibland kan hönorna vara lite skummiga!
    Men det märker du först när du börja att koka den.
    Då blir det en massa skum i grytan, ju skummigare höna desto mera skum!
    Det finns dock ett bra sätt att undvika detta.
    Du skall först blanchera din höna!
    Koka upp vatten, det skall täcka hönan när du lägger i den i det kokande vattnet. Låt den koka ett par tre minuter.
    Nu bildas det skum i alla fall, men ta nu av grytan, slå bort vattnet, skölj både grytan och hönan under kallt vatten. sätt på nytt vatten i grytan och lägg ner hönset och koka upp igen, hockus pockus inget mera skum blir det!
    Du kommer att få en helt klar buljong som fågeln kokar i.
    Lägg i mycket grönsaker, morot, lök, en bit färsk ingefära, purjolök och kanske en bit rotselleri så blir smaken därefter!
    Det svåraste är att få det lagom salt.

  • mickes_fru 18 maj 2010

    aha. tack så mkt.
    jag skall definitivt göra som du sa.
    men har bara ingefärspulver hemma och ingen purjolök. hoppas de går bra utan.
    ska bli mkt spännande att laga detta.

  • siggemums 18 maj 2010

    Man kan man också försiktigt efter hand som skummet kommer upp till ytan, lyfta bort det med en sked eller hålslev .

  • mickes_fru 18 maj 2010

    det låter smidigare att skölja den. jag kanske har fel.

  • siggemums 18 maj 2010

    Inget av sätten är nog särskilt besvärliga. Har bara provat att skumma under tiden och det är inte krångligt, tycker jag. Kanske blir det godare att koka och sedan slå av allt?
    Lycka till med din höna!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.