Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SMÅ SMARTA TIPS

  • Okänd 7 februari 2009

    Skrivet av Linlock den 7 feb 2009

    Skrivet av lillawe den 5 feb 2009

    Skala äggen från botten och inte från toppen, så lossnar skalet från det kokta ägget lättare

    Haha, testa detta nu till frukost, det fungerade verkligen!!(Y)(Y)

    Hej-Å-Hå!
    Vad är nu "Toppen" eller "Botten" på ett ägg.
    Vi pratade om just det här i morse när vi åt frukost. Äggen i kartongen vi köpt var absolut symetriska! Alltså gick det inte att se vare sig toppen eller botten på dessa ägg.
    Men man kan nog ana vad som du menar med toppen och botten.
    Toppen-kul tips i alla fall tycker:
    Janne-G & Lillan

  • ewax 7 februari 2009

    (Y)Mera ägg:p Jag sticker hål på skalet i botten med en knappnål. Innanför finns en luftbubbla som jag sticker hål på och då spricker inte skalet när jag kokar dem.

    (Y)Kör alltid sirapsflaskan i micron när den nästan är slut. Då rinner allt ut så lätt.

    (Y)Steker alltid köttbullar på långpanna i ugnen, Det går betydligt fortare och stekoset halveras.

  • keysbmv 7 februari 2009

    Tack foer alla tips. Men oj hur mycket aegg folk aeter!!!
    Min disktrasa luktar sur ibland... skoelj den i kallt vatten
    varje gaang du anvaender den saa luktar den inte.
    Garanterat!

  • LillaJa 7 februari 2009

    Skrivet av lillawe den 6 feb 2009

    Om du har hosta , sila lite sirap igenom en kålrot, drick flera gånger per dag.:)



    Hur bär du dig åt för att göra det ?

  • ros 7 februari 2009

    :)Jag kör disktrasan i diskmaskinen en gång per dag.
    Då är den fräsch och luktar inte illa(Y)

  • hanstom 7 februari 2009

    Skrivet av LillaJa den 7 feb 2009

    Skrivet av lillawe den 6 feb 2009

    Om du har hosta , sila lite sirap igenom en kålrot, drick flera gånger per dag.:)



    Hur bär du dig åt för att göra det ?


    Ja:p de måsta ta en himla tid i allafall:D

  • lillawe 7 februari 2009

    :ZGör en "krater på ena sidan av kålroten(ej så stor kålrot), sedan brukar jag trycka små hål med potatisstickan under den. Sätt den över en skål och häll i sirapen. Det tar ca ett dygn att få fram lite hostmedicin, som hjälper lite si och så...gammal metod.:Z:D:)

  • emaxen 7 februari 2009

    Skrivet av lillawe den 5 feb 2009

    När jag groddar sparar jag sköljvattnet. Bra näring till blommor.:D


    :DTack för ett bra tips, jag groddar ofta(Y)

  • Nusse 7 februari 2009

    Skrivet av lillawe den 6 feb 2009

    Om du har hosta , sila lite sirap igenom en kålrot, drick flera gånger per dag.:)

    Har bara en liten undran..hur silar man igenom en kålrot?:o

  • Nusse 7 februari 2009

    Skrivet av Nusse den 7 feb 2009

    Skrivet av lillawe den 6 feb 2009

    Om du har hosta , sila lite sirap igenom en kålrot, drick flera gånger per dag.:)

    Har bara en liten undran..hur silar man igenom en kålrot?:o


    Ojsan..jag var visst för snabb med att ställa min fråga som du redan svarat på! Förlåt mig..(L)

  • lillawe 7 februari 2009

    Hoppas att det funkar!!(L)(Y)

  • Saffransanna 7 februari 2009

    Å vilka bra vardagstips.
    Lite från mig:
    -oliver har en tendens att börja mögla efter nån vecka i burk, FRYS in. Lika goda då du tar fram dem
    -Frys också in överbliven tomatpur´e i istärnings-förpackningen. perfekt att ta några tärningar vid behov till grytor, köttfärsås mm
    -Koka köttbullarna, jo det låter knäppt men en kock har lärt mig. Med soya och buljongtärning i vattnet får de fin färg, mindre fett och blir dessutom perfekt runda--ingen har hittills trott mig när jag sagt att de inte är stekta.
    kram

  • MissLo 7 februari 2009

    Skrivet av Saffransanna den 7 feb 2009

    Å vilka bra vardagstips.
    Lite från mig:
    -oliver har en tendens att börja mögla efter nån vecka i burk, FRYS in. Lika goda då du tar fram dem
    -Frys också in överbliven tomatpur´e i istärnings-förpackningen. perfekt att ta några tärningar vid behov till grytor, köttfärsås mm
    -Koka köttbullarna, jo det låter knäppt men en kock har lärt mig. Med soya och buljongtärning i vattnet får de fin färg, mindre fett och blir dessutom perfekt runda--ingen har hittills trott mig när jag sagt att de inte är stekta.
    kram


    Lägger du i råa köttbullar i kokande vatten eller hur gör du?
    Låter helt fantastiskt om det funkar lika bra som att steka dem?

  • rimbostina 8 februari 2009

    :)

    Skrivet av lillawe den 6 feb 2009

    Om du har hosta , sila lite sirap igenom en kålrot, drick flera gånger per dag.:)



    Roligt att läsa, då jag fick höra det av min mormor för många år sen, och enl. henne skulle kålroten stå vid sidan av vedspisen (lagom varmt) .Man kunde även använda honung, och den skulle ligga i kålroten några timmar och sen drickas.:):)

  • silverpingla 8 februari 2009

    Skrivet av Saffransanna den 7 feb 2009

    Å vilka bra vardagstips.
    Lite från mig:
    -oliver har en tendens att börja mögla efter nån vecka i burk, FRYS in. Lika goda då du tar fram dem



    Åh! Tack! (L)
    Jag har alltid det problemet. När man bara är två i familjen så är alla olivburkar så stora och hinner alltid bli dåliga innan de äts upp.

  • alvig 8 februari 2009

    Bränd kastrull? Ta en, eller flera, sockerbitar och gnugga på det brända. Försvinner jättelätt!:)

  • lillawe 8 februari 2009

    Portionera ut surdegen i en "istärnigsbehållare", lätt att ta fram lämpligt och lämpligt stora. Bevara dem i frysen(Y)

  • pia61 8 februari 2009

    När man gör grönsallad och använder avokado i, har den ju en viss tendens att mörkna. När man gjort salladen färdig, lägg avokadokärnan överst i salladen och avokadon behåller färgen. bara att ta bort kärnan när man serverar salladen! (Y)
    Detta tipset har jag lärt mig för ca 1 år sen här på matklubben, fantastikt bra! :)

  • EowynUndomiel 8 februari 2009

    Detta tipset använder vi alltid hemma NÄR VI KOKAR FRYSTA GRÖNSAKER :) :
    Släng i en buljongtärning så blir det god smak på det!

    Och ett annat tips är att SALTA HARICOTS VERTS. Inte överdrivet mycket, men lagom :)

    En annan sak jag vet att man kan göra men som jag aldrig har testat själv är att FRYSA IN MUFFINSSMET, bara att ta fram när man får oväntat besök . Fast själv tycker jag det verkar bättre att bara baka muffins och frysa in .... ;)

  • lillawe 8 februari 2009

    När jag gör rullader eller baconlindade biffar , använder jag mig av okokt spaghetti i ställrt för tandpetare. Skönt när man har barnbarn hemma(Y):D:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.