Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smör eller margarin??

  • Challan 5 december 2007

    Andvänder bådeoch:)

  • Okänd 5 december 2007

    Till småkakor använder jag alltid smör.I en bulldeg blir det margarin,men fyllningen är oftast på äkta smör.Även i vissa mjuka kakor är smör ett måste.Det blir betydligt godare.Även Bregott använder jag till bakning.(Y)

  • emelieskrypin 5 december 2007

    Jag köper heller aldrig margarin. Smör blir det till bakning och till matlagningen är det rapsolja eller olivolja som gäller :)

  • Grytlappen 6 december 2007

    Det fanns en reklamslogan som lät: "Mycket kan ersättas men aldrig smörsmak!" Den säger allt om vad som aldrig kommer över min tröskel.

  • Lena 6 december 2007

    helt klart använder jag smör till bakning(men matlagning blir det raps olja):p

  • gnha 6 december 2007

    Använder alltid smör som är ett naturligt fett,

  • nettans 6 december 2007

    SMÖR!

  • matvraket 6 december 2007

    Jag använder både smör och margarin. Givetivs blir det mkt godare och liksom knäckigare med smör, men ibland har man inte det hemma och då blir det margarin. :p

  • 8 december 2007

    Smör är det som gäller för mig vid bak och rapsolja eller smör vid matlagning. Då olivolja klarar värme sämre än raps.

    Sedan för att dli lite tekniskt tråkig så framhäver smör ca 48st "smaker", margarin ca 21 "smaker", kallpressad oliv- och kallpressad rapsolja ca 4 "smaker" och blandad matolja 0 "smaker".

  • BackaMona 8 december 2007

    Jag använder mest flytande Becel, både i matlagning och bakverk. Däremot till torra kakor tycker jaag att smör blir godast, det är ju mer jobb med dessa så det tycker jag att man kan kosta på sig.:)

  • evylofv 8 december 2007

    Jag använde smör till mina bondkakor, men det var inte så lyckat. Nästa gång använder jag margarin som vanligt.

  • UllaLindlof 8 december 2007

    Självklart ska det vara smör, allt annat är otänkbart.
    Vill bara äta "rena "produkter margarin är för mig inte äkta.

  • MaNi 9 december 2007

    För hälsan och för smakens skull använder jag smör när jag bakar. I övrigt använder jag olja. Köper nu för tiden aldrig margarin.

  • feliciot 9 december 2007

    Alltid smör! Och olivolja eller flytande Raps/Smör till matlagning.

  • MaNi 11 december 2007

    På tal om margarin och olika tillsatser. Gå gärna till länken
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=388175
    och läs om detta ang reklam för margarin i dagens Göteborgs-Posten

    Bland annat kan man läsa:
    En av landets mest aktiva margarinkritiker, Gunnar Lindgren, framhåller att livsmedelsindustrin genom kemisk behandling förändrar och förstör viktiga näringsämnen i fetterna.
    Han namnger de ämnen som används: bland annat extraktionsbensin, fosforsyra, lut, blekmedel, nickelkatalysator och natriummetylat. Deras uppgift är, enligt Lindgren, att ta bort fetternas naturliga egenskaper - färg, smak, lukt och konsistens - för att få fettmassan att likna smör.
    Vitaminer och andra nyttigheter försvinner på vägen. Kvar blir en lukt- och smaklös vätska av fettmolekyler. Till denna fettmassa tillsätts olika ämnen så att den kan användas vid tillverkning av så vitt skilda produkter som kosmetika, målarfärger och margariner.

    Valet att använda smör och olja framstår som enkelt. Lev väl!

  • MammaModesty 11 december 2007

    Hm... för mig är det självklart att baka med det som är naturligt framtaget alltså smör, (Y)
    varför använda något som är framtaget på kemisk väg? även om det är mindre fett kan det då verkligen vara nytigt??? (N)

  • JessicaM 28 december 2007

    Finns bara smör! (Y)

  • pesus 29 december 2007

    Jag använder det jag har hemma för tillfället, men smaken blir ju helt klart godare med smör. :)

  • Amika 29 december 2007

    Jag använder smör, margarin och oljor. Det beror helt på vad jag ska laga eller baka. :) Men jag köper mer smör och olja än margarin.

  • gunillavinter 1 januari 2008

    Rapsolja och litet olivolja till brödbak! Förlänger livet på degen och halvfärdiga degbullar
    Smöööör och olivolja till matlagning. Smör för smakens skull. Även olivolja för smakenws skull!

    Gillar inte låtsasråvaror; sånt som ska försöka efterlikna riktiga grejor. Nä, så nära äkta vara som möjligt för min del.

    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.