Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smör eller margarin??

  • Kockis88 7 januari 2008

    Jag använder helst smör för att der ger en bättre smak. Men det händer att jag även anvämder margarin.
    ett bra tips är att man blandar smör och en lite skvätt olja vid stekning för en bra smak. :)

  • Hjotrongull 7 januari 2008

    Jag använder både smör, margarin och olja beroende på vad jag bakar.

  • Mistys 9 januari 2011

    Lånar denna tråd istället för att skapa en ny!

    Använder ni Smör eller Margarin ?
    Använder ni Bregott eller lätta ?

    Hittade denna sida på internet av en slump när jag letade recept. Här beskrivs hur man tillverkar smör och skrolla sen ner och se hur margarin tillverkas.....om ni törs!

    http://www.jobbpartiet.se/pdf/Margarintillverkning.PDF

  • Cassiopeya 9 januari 2011

    Jag bakar alltid småkakor med smör, fyllning och smörkrämer gör jag också på riktigt smör.

    Däremot kan jag ha margarin i bulldegen eller i mjuka kakor.

    Till matlagning använder jag oftast smör- och rapsolja.

    På smörgåsen har vi bregott! Lätta går inte hem här {stop}

  • Mistys 9 januari 2011

    Tänk att råvaran till margarin också används till målarfärg och kosmetika {sick}

  • chrisq 9 januari 2011

    :DDberor lite på vad jag bakar smör till småkakor men även till lussebullar o semlor margarin kan jag ha i vetebröd o mjuka kakor till matlagning alltid smör o olja på smörgås endast bregott o flora hatar smaken på allt lättmargarin

  • zonale 9 januari 2011

    Alltid smör och rapsolja till matlagning och bakning. Bregott på mackorna.

  • Mistys 9 januari 2011

    Visste ni detta om margarintillverkningen???
    Jag visste det inte kan jag säga:O)

  • AnneWvS 9 januari 2011

    Margarin är sedan länge förbjudet i vårt hem, vi använder smör, raps- och olivolja för att det är nyttigare än det äckliga margarinet (läs gärna http://www.jobbpartiet.se/pdf/Margarintillverkning.PDF) , att smör och olja är godare är ännu ett plus.

  • AnneWvS 9 januari 2011

    Är smöret för salt ???

    Det finns 3 sorters smör Extra saltat, Normal saltat och OSALTAT det är ju bara att välja det som passar bäst, det osaltade håller inte lika länge som de saltade så kolla bäst före datum.

    Är smöret stenhårt (???) då har du för kallt i kylskåpet det ska var mellan +8 till +4 grader inte kallare.

  • Mistys 9 januari 2011

    Skrivet av [email protected] den 9 jan 2011

    Margarin är sedan länge förbjudet i vårt hem, vi använder smör, raps- och olivolja för att det är nyttigare än det äckliga margarinet (läs gärna http://www.jobbpartiet.se/pdf/Margarintillverkning.PDF) , att smör och olja är godare är ännu ett plus.


    Ja det var den länken jag hänvisade till här ovanför!

  • sara6678 9 januari 2011

    Alltid smör till bak. Till matlagning olika blandningar av olja och smör. Margarin smakar dåligt......

  • ramona78 9 januari 2011

    Slutat använda margarin för flera år sedan! Smör eller olja är det som gäller hos oss. Försöker undvika alla light-produkter överhuvudtaget.

  • svengelsk 9 januari 2011

    Smör och olivolja, någon gång rapsolja.

  • Marre73 12 januari 2011

    Använder mig av hälftrn av vardera när jag bakar,dvs om smör finns hemma. Hur det än är blir smaken lite lyxigare med smör(Y)

  • 7201 12 januari 2011

    Har ALDRIG köpt margarin !!!!!
    Varför ska man gör det när SMÖR är sssåååååååååååå mycket godare.

  • Roskerstin 12 januari 2011

    Margarin kommer absolut inte in över vår tröskel, jag använder smör, smör-rapsolja, kallpressad rapsolja och olivolja. Bregott med havssalt på mackorna.

  • Bumbis 12 januari 2011

    Jag trodde faktiskt att folk och då framförallt från MK hade slutat använda margarin. När jag bodde hemma hade vi margarin men sedan över 20 år har jag bara haft smör hemma som fast fett. När jag steker så använder jag smör/rapsolja eller flytande.

    Till smörgåsarna har vi börjat köpa bredbart smör men förut var det bregott.

  • zudette 12 januari 2011

    Skrivet av Bumbis den 12 jan 2011

    Jag trodde faktiskt att folk och då framförallt från MK hade slutat använda margarin. När jag bodde hemma hade vi margarin men sedan över 20 år har jag bara haft smör hemma som fast fett. När jag steker så använder jag smör/rapsolja eller flytande.

    Till smörgåsarna har vi börjat köpa bredbart smör men förut var det bregott.


    Blir lite nyfiken. Vilket smör är det som man kan köpa som är bredbart? Jag trodde att Bregott är det närmaste man kan komma smör, som dessutom är bredbart??!!

    I vårt hus är det bara smör och bregott som gäller. Vi har dissat allt margarin både i fast och flytande form!

  • lilas 12 januari 2011

    Jag använder oftast smör (L) till bakning och raps- eller olivolja till matlagning, och efter att ha läst denna tråd så kommer jag nog aldrig att använda margarin igen...{sick}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.