Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Socker

  • 6 juni 2006

    Hejsan allihopa :)Alltså, jag har funderat länge på en sak. I skolan får vi bara sälja sockerfri läsk, alltså sötad med sötningsmedel istället för socker. Men egentligen, borde det inte vara bättre med riktigt socker, det varar ju längre? För sackaros är en sammansatt sockerart och måste brytas ner först. Sötningsmedlen går direkt ut i blodet och försvinner sedan. Har jag rätt eller fel?

  • pehrzonflickan 11 november 2007

    (H) Jag håller med dig. Sötningdmedel lurar bara kroppen!

  • Lena 11 november 2007

    Ja jag håller också med. Den som är sockerfri innehåller väl också aspartam som inte alls är bra.Rätta mig om jag har fel.

  • Aspholme 11 november 2007

    Naturliga produkter så långt det är möjligt!

  • ThomasP 11 november 2007

    Jag har hört att de som tillverkar aspartam gjorde även hormoslyr ett bekämpningsmedel för lövskog som är förbjudet sedan länge. Nä tacka vet jag naturliga råvaror.//Thomas

  • pannkakan 23 november 2007

    vad menar du med går rätt ut i blodet och försvinner sen? det kan väl inte bara försvinna?:o

  • Amika 23 november 2007

    Jag håller med fullständigt! Kroppen kan inte bryta ner "fejk-socker" och dessutom så är aspartam ett gift... De har tagit bort aspartam i de flesta drycker nu, men de andra gör tillräcklig skada de med. Jag tycker att om man ska dricka läsk så ska man nog hålla sig till de med socker i, fast i mindre mängd. :) Men det är ändå bra att det finns sockerfria alternativ. Jag tänker på alla med diabetes... Men kan man hålla sig undan sockerfria alternativ så tror jag man ska göra det. :)

  • e_p_a2000 23 november 2007

    det är underskattat att dricka vatten

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.