Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sötningsmedel

  • DevourMe 12 juni 2008

    Hejsan,:)
    jag har en fråga om sötningsmedel har någon bieffekt om man använder det tillsammans med t ex kryddor eller nåt
    asså, om man har sötningsmedel i te kan det "förstöra" effekten i te kryddan. och kan sötningsmedelt göra så att man blir sötsugen igen?
    (äter inget sött så)

  • redd 12 juni 2008

    I en artikel jag läste fanns en logisk förklaring till varför man skulle bli söttsugen av sötningsmedel.

    När du äter något som kroppen uppfattar som sött så förbereder den sig på att ta hand om sockret. Eftersom inget socker kommer och kroppen har förberett sig på att bryta ner sockret finns det nu ett behov av socker och då blir man sötsugen.

    Lite som att någon ber dig laga mat till 10pers och så kommer ingen, då blir du väldigt putt och försöker hitta några andra som kan komma och äta upp maten så den inte blir förstörd ;P

    Personligen känner jag dessutom bismaker av många sötningsmede varav aspartam och sukralos smakar värst, men dom flesta känner ingen smakskillnad säger dom.

  • delikat 12 juni 2008

    Sökte litet fakta om sötningsmedel. Är själv motståndare till konstgjort socker, som de facto är mycket sötare än vanligt socker.

    Aspartam (E951) är upp till 200 gånger sötare än socker.
    Sackarin (E954) är upp till 700 gånger sötare än socker.
    Sukralos (E955) är 600 gånger sötare än socker.

    Läste på Annika Dahlqvist blogg att sötningsmedel ger sockersug vilket stimulerar intag av
    annan söt mat eller dryck. ( http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika )

    För mig är det omöjligt att äta eller dricka light produkter som innehåller aspartam. Jag reagerar direkt med huvudvärk och illamående. Är någon annan här också känslig för light produkter?

  • DevourMe 14 juni 2008

    Skrivet av redd den 12 jun 2008

    I en artikel jag läste fanns en logisk förklaring till varför man skulle bli söttsugen av sötningsmedel.

    När du äter något som kroppen uppfattar som sött så förbereder den sig på att ta hand om sockret. Eftersom inget socker kommer och kroppen har förberett sig på att bryta ner sockret finns det nu ett behov av socker och då blir man sötsugen.

    Lite som att någon ber dig laga mat till 10pers och så kommer ingen, då blir du väldigt putt och försöker hitta några andra som kan komma och äta upp maten så den inte blir förstörd ;P

    Personligen känner jag dessutom bismaker av många sötningsmede varav aspartam och sukralos smakar värst, men dom flesta känner ingen smakskillnad säger dom.


    ah det kan nog stämma det, däröfr blir blivit så jävla sötsugen hela tiden nu när jag börjat med sötningsmedelt:P åt ju inget sött innan så :P men tack för bra svar!

  • Gillsan 14 juni 2008

    Hej! Jag har diabetes så jag har inget annat val än att använda sötningsmedel.
    Men jag vill bara berätta kan ni så använd vanligt socker eller fruktos.
    för sötningsmedlet skadar dina njurar för det är kemiskt så de får jobba med reningen mycket mer så det sliter enormt på njurarna.
    Och det gör så man kan gå upp i vikt så snälla ni som kan ta vanligt i stället men mindre . Obs! Ge inte era barn sötningsmedel.
    Mvh Gillsan

  • tilda 14 juni 2008

    Sötningsmedel är inte bra för dig. Använd vanligt socker, fast i mindre mängd eller strunta i sötning helt.

  • FruEsser 10 oktober 2008

    Socker eller sötningsmedel denna eviga fråga har nästan blivit lika vanlig som vad är meningen med livet eller vad ska du bli när du blir stor?? Jag gillar inte sötningsmedel alls. Gillar inte smaken av det helt enkelt. Som tur är så kan jag välja bort det från min kost:D. nu kommer dock nåt som jag inte ritigt förstår. Sötningsmedel är sötare än socker men ändå så är det bättre för diabetikerna att äta light än vanligt socker. Min man har diabetes och äter lightprodukter. Socker påverkar sockernivån i kroppen men det gör inte sötningsmedlet fast det är sötare. Jag kanske verkar jätte korkad nu men jag förstår faktiskt inte riktigt hur det där funkar. Någon som vet som har lust att förklara för mig ??

    Mvh//Sanna

  • marianne49 11 oktober 2008

    Jag är själv diabetiker förstår ej detta har valt bort light produkter . Då ja bakar halverar ja socker mängden eller i allt ja gör. Har pratat med min diab. sköt. hon säger att det ä bättre en light men i måttliga former Man vet ju inte va light produkter gör med ens kropp i framtiden. Ruskigt tycker ja.Söta med vanligt socker men halvera allt.:D

  • redd 11 oktober 2008

    Skrivet av FruEsser den 10 okt 2008

    Socker eller sötningsmedel denna eviga fråga har nästan blivit lika vanlig som vad är meningen med livet eller vad ska du bli när du blir stor?? Jag gillar inte sötningsmedel alls. Gillar inte smaken av det helt enkelt. Som tur är så kan jag välja bort det från min kost:D. nu kommer dock nåt som jag inte ritigt förstår. Sötningsmedel är sötare än socker men ändå så är det bättre för diabetikerna att äta light än vanligt socker. Min man har diabetes och äter lightprodukter. Socker påverkar sockernivån i kroppen men det gör inte sötningsmedlet fast det är sötare. Jag kanske verkar jätte korkad nu men jag förstår faktiskt inte riktigt hur det där funkar. Någon som vet som har lust att förklara för mig ??

    Mvh//Sanna


    Smak är igentligen en kemisk reaktion på tungan om jag inte minns fel där tungan "absorberar" väldigt små volymer och känner igen det som en viss smak.
    För exemplets skull säger vi att socker är som att hålla händerna i närheten av ett ljus som brinner, man känner att det blir varm.
    Sötningsmedel är som att ha en en bit glödat järn det känns fortfarande varm även om det inte brinner.

    Man kan även säga att tungan väldigt lätt tolkar dom ämnen som finns i sötningsmedel som "sött" smak vilket gör att man behöver mindre av dom.

  • Kaneta 12 oktober 2008

    Ursäkta om någon läst tråden fettigt värre och tycker att jag upprepar mej. :) Men jag kan inte låta bli :)

    Jag använder inte heller sötningsmedel. Det tråkiga är att sötningsmedel även smygs in i andra produkter som inte är light. Detta för att sötningsmedel är billigare än vanligt socker. Många barn verkar också föredra light produkter och tycker att detta är den rätta smaken på saft och drickor. Mina barn har kompisar som får Funlight till maten hemma för att deras föräldrar tror att det ett bra.

    Konsumenter i Samverkan har skrivit följande:
    "Det finns nu vetenskapliga studier som visar att aspartam stör kroppens produktion av serotonin. Denna signalsubstans styr viktiga funktioner i kroppen. Serotonin styr till exempel mättnads- och hungerkänslorna. Om man konsumerar mat och dryck med aspartam upphävs den naturliga mättnadskänslan. Man vet helt enkelt inte när man ska sluta äta. Alltså riskerar man att gå upp i vikt trots att man försöker minska sin vikt. "

    Gå in på Konsumenter i Samverkan hemsida! Där står mycket mer än ni vill veta om vad som händer med vår mat!!

    www.konsumentsamverkan.se

  • majamia 12 oktober 2008

    Jag undviker sötningsmedel i största möjliga mån, gillar inte smaken eller konskgjort socker! Tror mer på naturliga produkter i mindre mängder än konstgjortda i större mängder.

  • enAnnan 12 oktober 2008

    Skrivet av Kaneta den 12 okt 2008


    Jag använder inte heller sötningsmedel. Det tråkiga är att sötningsmedel även smygs in i andra produkter som inte är light. Detta för att sötningsmedel är billigare än vanligt socker. Många barn verkar också föredra light produkter och tycker att detta är den rätta smaken på saft och drickor. Mina barn har kompisar som får Funlight till maten hemma för att deras föräldrar tror att det ett bra.

    www.konsumentsamverkan.se


    Jag upprepar mig väl oxå då. :)

    Det smygs inte in. Tyvärr måste vi ta ansvaret själva och läsa på innehållsförteckningen vad varan innehåller. Det är ju upp till var och en.

    Sedan återigen UTBILDA mer, och varför inte utbilda varandra? Skulle jag ha en barnfamilj i min närhet som slopade mjölk till maten för fun light så skulle jag lägga mig i, på ett vettigt sätt naturligtvis. Skit i vad barnen vill ha (ursäkta) men det är ju vi vuxna som bestämmer vad som står på bordet.

    Fast jag har ju då fun light hemma jämt till sonen som är diabetiker. Men det får han sällan, när det är skolutflykter och de andra barnen får festis eller något glas på helgen eller möjligen om vi råkar fika någongång (häner i stort sett aldrig).
    Däremot får han alltid en 33 cl flaska lightläsk till fredagen eller lördagen. Trots att jag egentligen är emot det. Men det är en sådan liten mängd och vårat val.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.