Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sötpotatis

  • KastrUllis 26 januari 2010

    Någon som har nått riktigt bra recept på den här knölen??

    Alla säger att den är så god , hittills har jag ärligt inte ätit nått med sötpotatis som jag tyckt varit värt att "jippa" för..

    Så är det någon som har ett kalas recept som kommer få mig att upptäcka det goda med sötpotatisen , kasta över det till mig!!

  • Erajscha 26 januari 2010

    Jag vet ju inte vad du provat men jag tycker att den är god att göra klyftpotatis av, med olja och salt i ugnen.

    Annars kan man göra sweet potatoe pie

    Original Recipe Yield 1 - 9 inch pie

    Ingredients

    * 1 (1 pound) sweet potato
    * 1/2 cup butter, softened
    * 1 cup white sugar
    * 1/2 cup milk
    * 2 eggs
    * 1/2 teaspoon ground nutmeg
    * 1/2 teaspoon ground cinnamon
    * 1 teaspoon vanilla extract
    * 1 (9 inch) unbaked pie crust

    Directions

    1. Boil sweet potato whole in skin for 40 to 50 minutes, or until done. Run cold water over the sweet potato, and remove the skin.
    2. Break apart sweet potato in a bowl. Add butter, and mix well with mixer. Stir in sugar, milk, eggs, nutmeg, cinnamon and vanilla. Beat on medium speed until mixture is smooth. Pour filling into an unbaked pie crust.
    3. Bake at 350 degrees F (175 degrees C) for 55 to 60 minutes, or until knife inserted in center comes out clean. Pie will puff up like a souffle, and then will sink down as it cools.

  • Amika 26 januari 2010

    Gör rostade rotsaker i ugn.
    Bara att skiva och strimla sötpotatis, vanlig potatis och andra goda saker som morötter, palsternacka och kålrot. Blir hur mumsigtt som helst att rosta i ugnen. Jag har även haft i rödbetor och lök när jag gjort det. :)
    Super mumsigt till kött och en god sås till. :)

  • KastrUllis 26 januari 2010

    Har testat att rosta i ugn , men jag vet inte.. jag kanske fick tag i ett Måndags exemplar. tyckte den mest blev mosig och läskig

  • Amika 27 januari 2010

    Karibisk sötpotatiskaka med getost då? :)

    300 g sötpotatis
    1 ägg
    1 knivsudd malen kanel
    1 tsk färsk riven ingefära
    salt och nymalen vitpeppar
    vetmjöl
    150 g get- eller fetaost
    6 msk ströbröd + 2-3 msk sesamfrö

    Nagga sötpotatisen med en gaffel och pensla dem med lite olja. Ugnsbaka dem på 225° tills de känns mjuka. Skala och pressa dem igenom en potatispress och blanda med ägget, salt och peppar samt kryddorna. Tillsätt så mycket vetemjöl, tills smeten är formbar och inte klibbar allt för mycket. Forma små bullar och lägg en bit av get- eller fetaosten i mitten. Rulla bullarna i en blandning av ströbröd och sesamfrö och stek dem sedan gyllene i lite olivolja i ca 3-4 minuter på varje sida. Kakorna passar bra till en jerkmarinerad lamm- eller fläskfilé.

  • boz1965 27 januari 2010

    "Soppnazisten", som gör soppor i världsklass har ett sk*tgott recept. Det är långkok och det är dessutom en aning komplicerat - MEN det är väl värt allt "besvär", det lovar jag.

    Soppnazistens cream of sweet potato soup

  • KastrUllis 27 januari 2010

    Skrivet av boz1965 den 27 jan 2010

    "Soppnazisten", som gör soppor i världsklass har ett sk*tgott recept. Det är långkok och det är dessutom en aning komplicerat - MEN det är väl värt allt "besvär", det lovar jag.

    Soppnazistens cream of sweet potato soup


    Det där lät riktigt spännande..

  • frucaos 27 januari 2010

    Kryddiga kycklingben med majs- och sötpotatisotto
    Tycker i alla fall jag om!

  • frucaos 27 januari 2010

    Ska definitivt prova nasistsoppan! (Men vilket namn!!):o

  • frucaos 27 januari 2010

    Amerikanerna har en otrevlig vana att ugnsbaka dem med ett lager marshmallows på ... fy, så sött! Ska serveras till honungsglacerad skinka (ännu mer sött). Betackar mig, men om du tycker det låter gott så finns det säkert recept att hitta!

  • boz1965 27 januari 2010

    Skrivet av frucaos den 27 jan 2010

    Ska definitivt prova nasistsoppan! (Men vilket namn!!):o


    Soppnazisten kallas så för sina strikta regler angående kösystemet. Man ska stå tyst i kön, beställa och betala till honom, gå till vänster och få sin beställning. Den som inte följer systemet får en utskällning + att h*n får pengarna tillbaks och får gå tomhänt därifrån. :p Inte för att han på nåt sätt skulle sympatisera med de där politiska dårfinkarna ifråga... Han heter egentligen Al Yeganeh.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.