Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sojafärs

  • Kochang 10 april 2012

    Jag går allt mer åt det vegetariska hållet i matväg.
    Igår köpte jag sojafärs (av märket "Veggi") för första gången och gjorde köttfärssås. jag förberedde den som angivet, och sen följde jag någorlunda receptet på paketet också.

    Undrar bara om sojafärs har nån konstig (och för mig stötande) smak i sig. Lite svårt att beskriva, nästan som att smaka på något bär som är långt ifrån moget. Jag tillsatte mängder av vitlök för att få bort den obehagliga smaken men det hjälpte inte.

    Vet att jag för nåt år sedan testade Hälsans Kök Vegetariska Bullar som är gjorda på soja tror jag. Dem tyckte jag smakade gott. Vad kan ha gått snett?

  • Bullemor 11 april 2012

    Just färserna av de olika märkena är inte någon superhöjdare i "blöta tillrättningar" tycker jag. De fungerar dock utmärkt i tacos, gratänger, pirogfyllning osv.
    Hälsans kök (de där gröna förpackningarna) har en färs som mer liknar rå köttfärs istället för smulor. Den funkar kalasbra om man vill göra egna biffar/"köttbullar".
    Om jag vill ha en bra motsvarighet till vanlig köttfärssås så brukar jag köpa Blå Bands vegetariska Bolognese som finns frystorkad på påse och sedan komplettera den med lök och kryddor.
    Blir jättegott. http://www.blaband.se/#/se/produkter/vegetariskt/pid/3220/
    Annars är ju vanlig tomatsås, utan substitut, helt ok det med.

  • Lenkan 11 april 2012

    Min erfarenhet är att quorn-färs är mycket bättre att göra köttfärssås på

  • LitenRos 11 april 2012

    Jag tycker tvärt om att sojafärsen är godare quornfärsen smakar inget och det blir en "tunn smak" sojafärsen ger en fylligare smak. Men det är väl så att vi tycker olika om smaker. o_O

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.