Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sous Vide?

  • kaffekokarkock 1 september 2010

    Vill prova på Sous Vide metoden. Någon som testat och har tips på hur jag kan göra?

    Tack på förhand!

    /K

  • Josses 1 september 2010

    Skrivet av kaffekokarkock den 1 sep 2010

    Vill prova på Sous Vide metoden. Någon som testat och har tips på hur jag kan göra?

    Tack på förhand!

    /K
    Vad är det för något?

  • kaffekokarkock 1 september 2010

    Skrivet av Josses den 1 sep 2010

    Skrivet av kaffekokarkock den 1 sep 2010

    Vill prova på Sous Vide metoden. Någon som testat och har tips på hur jag kan göra?

    Tack på förhand!

    /K
    Vad är det för något?



    Hehe, jag vet inte riktigt men blivit tipsad om det. Enligt wikipedia:
    Sous vide är en metod för att bland annat tillaga kött och gratänger. Namnet sous-vide kommer från franskan och betyder "i vakuum". Metoden innebär att man tillagar maten i en vakuumförpackning i form av en lufttät plastpåse för att bevara råvarornas naturliga arom, saftighet och vikt. Oftast tillagas förpackningen med maten i varmt vatten, runt 60 °C.

  • The_mama97mia 1 september 2010

    Jag såg det göras i ngt Celebrity Masterchef program. Verkar rätt knepigt för hemmakocken. Jag har ibland köpt kött som etiketterats Sous Vide - men då har det varit liksom färdiglagat och ämnat för restaurangkök (handlar ofta direkt i fabrik, Atria/Lithells Sköllersta).
    Få se om några av våra kunniga vänner här har förslag, blir spännande!

  • kaffekokarkock 1 september 2010

    Jag tänker att det väl inte kan vara så himla svårt. Bara att lägga en bit kött i en påse och suga ut luften... Men jag antar att det är knepigare än så? :)

  • The_mama97mia 1 september 2010

    http://www.svenskkottinformation.se/tillagning/9/

  • Bumbis 1 september 2010

    Jag har gjort det några gånger men inte vetat att det hette så. Jag har tagit 2 kycklingfiléer och lagt omlott och kryddat och rullat i lite örter. Efter detta har jag rullat in dom i aluminiumfolie och "snurrat" sidorna så att allt blir tajt som en korv. In i ugnen på låg värme (125 g)och när råvaran uppnått rätt temperatur, 70 grader ta ut den och låt vila en stund. Dela dom sedan på mitten och tyvärr ser det ut som råa falukorvar men smakar underbart och är saftiga och möra.
    Jag har inte provat men ett tips är att bryna filéerna innan så att dom ser godare ut.

  • vinciqator 1 september 2010

    Ingen som köpt färdigkokt julskinka i en tjock plastpåse med spad i?

    Den är tillagad Sous Vide, dvs. vakuumpackad och därefter kokad långsamt i vanligt vatten, alternativt i ångskåp. Normal temperatur 60-90°C beroende på vad som ska tillagas och hur lång "omloppstiden" blir mellan de olika omgångarna. Det är ju ingen idé att ha det färdiglagat när ingen är på plats för att fylla på nytt.

    Hemma är det lite svårare, men det går att göra i dubbla stekpåsar som stängs med ståltråd. Det krävs rejäla grytor och is i magen. Ett fusksätt är att köra det i ugnen i stället. Enklare och inte lika stor katastrof om påsen skulle spricka. Jag gör min julskinka på det visat.

  • vinciqator 6 september 2010

    Hittat av en slump idag

    http://matpolisen.wordpress.com/2010/09/05/sous-vide-en-koksrevolution/

  • kaffekokarkock 7 september 2010

    Nu har jag försökt! Det blev nog inte heeeelt lyckat, men kul hade jag!

    http://bit.ly/9rzDNl

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.