Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spett

  • 20 juni 2000

    Har någon bra recept på marinad till kycklingspett?BT

  • 21 juni 2000

    Japanska kycklingspettmed gurksallad4 portionerTillagningstid ca 30 minuter+ ev tid för marinering.1 förpackning (à 500 g) filéer av kycklinglår4 msk japansk soja3 msk sockerGurksallad:1 gurka1 tsk saltca 2 cm färsk ingefära2 msk risvinäger eller ljus vinäger1 msk socker(färsk timjan) 1. Blanda soja och socker i en liten kastrull och värm tills sockret smälter. Låt kallna. 2. Skär kycklingköttet i bitar och lägg dem i en form. Häll över sojablandningen, täck ev över och ställ svalt ett par timmar. Lägg fyra träspett i blöt i kallt vatten (eller använd metallspett). 3. Gör salladen under tiden. Skär gurkan i tunna skivor på längden, använd t ex en osthyvel, ta inte med kärnorna. Strö över saltet och låt stå 10-15 min så att lite av vätskan dras ur. Skölj av gurkan och klappa den torr med hushållspapper. Lägg skivorna i en skål. 4. Skala ingefärsbiten. Använd en vitlökspress och pressa ur så mycket som möjligt av saften. Blanda ingefärssaften med vinäger och socker. Häll den över gurkan och vänd runt skivorna. 5. Sätt ugnen på grill eller högsta övervärme (eller grilla på utegrill). Trä kycklingbitarna på spetten. Grilla tills kycklingköttet är genomstekt, 6-10 min, tiden beror på hur stora bitarna är. Vänd några gånger under tiden och pensla med marinaden. Servera med gurksalladen och ett gott bröd. -------------------------------------------------------------------------------- Kyckling och räkor à la Thai 2 portionerTillagningstid ca 30 minuter.1 schalottenlökca 1 cm färsk ingefära1 vitlöksklyfta1 citrongräs1 liten röd chilipeppar1/2 förpackning (à 500 g) filéer av kycklinglår1 msk oljaca 1 1/2 tsk malen koriander1 tsk malen spiskumminca 1/2 tsk salt1/2 burk (à 400 ml) kokosmjölkca 200 g stora räkor2-3 msk finhackade färska fänkålsblad eller persilja1. Skala och finhacka löken. Skala och riv eller finhacka ingefäran. Pressa vitlöken. Ta bort ev torra skal på citrongräset och krossa den innersta mjuka delen med t ex ett knivskaft. Dela, kärna ur och finhacka chilipepparn. Skär kycklingköttet i små bitar. 2. Hetta upp oljan och fräs lök, ingefära, vitlök, citrongräs, koriander och kummin ca 1 min under omrörning. Blanda i chilipeppar och kyckling och fräs under omrörning ytterligare 2-3 min. 4. Salta och häll i kokosmjölken. Koka upp och sjud sedan med locket på glänt 10-15 min. Ta upp citrongräset. 5. Blanda i räkor och fänkålsblad eller persilja och smaka av. Servera med risnudlar eller kokt ris. -------------------------------------------------------------------------------- Kycklingsallad med mango och cashewnötter4 portionerTillagningstid ca 25 minuter.1 grillad kyckling2 mangofrukter1 dl (50 g) cashewnötterca 1/2 isbergssalladshuvud Dressing:ca 1/2 dl finhackad salladslök eller gräslök1 citrongräs1 1/2 dl kokosmjölk1/2 tsk malen koriander1 msk thai fisksauce1 tsk brun farin1/2 tsk saltsvartpeppar1. Börja med dressingen. Skölj och hacka salladslök eller gräslök. Ta bort ev yttre torra blad och nedersta hårda delen på citrongräset. Krossa nederdelen med t ex ett knivskaft. Blanda alla ingredienser till dressingen i en kastrull. Värm försiktigt tills sockret smält. Ta kastrullen från värmen .2. Ta bort skinn och ben på kycklingen. Skär köttet i bitar. Dela mangon genom att skära på båda sidor om kärnan. Skär loss fruktköttet från skalet och skär det i bitar. Blanda kyckling, mango och nötter i en skål. 3. Strimla salladen och fördela på 4 tallrikar. Lägg på kycklingsalladen. Rör om i dressingen och ta upp citrongräset. Häll dressingen över salladen. Servera med bröd. TIPS: Mangon kan bytas mot papaya, citrongräset mot ca 1/2 tsk rivet citronskal -------------------------------------------------------------------------------- Kycklingfilé med vitlök och kokosmjölk4 portionerTillagningstid ca 30 min+ 1 timme i marinad. 4 kycklingfiléer4 msk sesamfrörivet skal av 1 lime eller citron3-4 msk pressad lime eller citron3 msk soja2 msk olja, gärna sesam eller oliv3-4 vitlöksklyftor1 burk (400 ml) kokosmjölkca 1 msk finhackad färsk ingefära1 tsk brun farinca 1 tsk salt1. Blanda 2 msk av lime- eller citronsaften med 2 msk soja och oljan. Pressa i 2 vitlöksklyftor. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form och droppa blandningen över. Täck över och låt stå svalt ca 1 timme. 2. Hetta upp en torr stekpanna och rosta sesamfröna tills de får lite färg. 3. Strö sesamfröna över kycklingen. Sätt in formen i 200 grader ugnsvärme, i mitten av ugnen, 20-25 min. 4. Under tiden, häll kokosmjölken i en gryta och låt koka tills ca 1/3 kokat in. 5. Pressa resten av vitlöken ner i kokosmjölken. Blanda också i resten av sojan, lime eller citronsaft, pressad vitlök, citrusskal, hackad ingefära. Låt alltsammans sjuda ett par min. Smaka av med farinsocker och salt. 6. Skär kycklingfiléerna i skivor och servera med såsen (ev silad), ris, gärna blandat med fräst svamp, t ex shiitake, och tomatklyftor. -------------------------------------------------------------------------------- Kycklingfilé med citron och honung2 portionerTillagningstid ca 25 minuter. 2 kycklingfiléer2 msk olivoljarivet skal av 1/2 lime eller citron1 pressad vitlöksklyftaca 1/2 tsk saltlite svartpeppar1 msk flytande honung1 msk pressad lime eller citron2 msk vattenca 2 msk hackad gräslök 1. Platta ut filéerna lite med knuten hand. Blanda olja, rivet skal, vitlök, salt och peppar och pensla det över båda sidor av kycklingfiléerna. (Eller för att få mer smak, täck över och låt kycklingen stå kallt t ex över en natt.) 2. Hetta upp en stekpanna och bryn filéerna 2-3 min på varje sida. Droppa honung över filéerna. Häll lime- eller citronsaft i pannan. 3. Låt kycklingen sjuda på svagare värme under lock 3-4 min. Klipp gräslök över. Servera med kokt, gärna pressad potatis och t ex gröna bönor eller sockerärtor.

  • 21 juni 2000

    Myntamarinerade kycklingspett400 g kycklingbröstMarinad:2 hackade vitlöksklyftor3 msk finhackad purjolök3 msk finhackad mynta1 dl olja3/4 dl brun farin3/4 dl sojapressad limesaftSkär kycklingen i tärningar och trä på spettet. Blanda samtliga ingredienser till marinaden och pensla på spetten. Låt marinera minst 30 min. Vänd någongång och pensla andra sidan. Ugnstek spetten på 175C i ca 20minuter. Utmärkt buffémat!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.