Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

stampad vitkål

  • 18 januari 2005

    Söker med ljus och lykta efter recept på stampad (stompad) vitkål! Kan någon hjälpa??

  • nadia 10 januari 2008

    Hittade detta receptet i en blogg på nätet (http://evaldsdottir.blogspot.com/2007/10/cool-kl.html).

    Stampad kål

    500g vitkål
    2 msk olja
    1 msk vinäger (välj en sort du gillar)
    salt
    peppar
    1-2 msk kryddor av valfritt slag

    Strimla kålen fint och lägg i en skål. Blanda olja och vinäger med salt, peppar och kryddor. Häll dressingen över kålen. Pressa med handen på kålen ett par gånger. Sätt därefter kålen i press. Till exempel genom att placera en tallrik i skålen och sätt en tyngd ovanpå, jag brukar använda min gjutjärnsmortel.
    Ställ allt i kylen. Du kan äta av salladen direkt men den är bäst om den fått stå minst ett dygn.
    Häll av vätska från salladen innan servering. Låt det som blir över efter måltiden ställ tillbaka salladen i press i kylen. Fortsätt hälla av vätska varje dag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.